Společnost Mitsubishi Motors Corporation (MMC) právě oslavila 10 let od uvedení městského elektromobilu i-MiEV, který pomáhal celému automobilovému průmyslu prošlapávat cestu při zásadní změně směřování k sériově vyráběným elektromobilům (EV). Model i-MiEV získal v soutěži Auto roku Japonska 2009-2010 speciální ocenění v kategorii nejvyspělejších technologií.
i-MiEV si postupně získal pověst modelu schopného nabídnout ekologický provoz, tichý chod, dobré jízdní schopnosti a nízké dopady na životní prostředí. Modelu i-MiEV se dostalo uznání nejen pro jeho ekologické přednosti, ale i spolehlivé služby ve státní správě mnoha zemí, stejně tak jako ve vozových parcích taxislužeb, autopůjčoven apod. Kromě toho se i-MiEV ukázal jako důležitý pomocník při přírodních katastrofách, kdy nedostatek benzínu brání v používání vozů se spalovacími motory.
Pohonné ústrojí i-MiEVu se rovněž dobře uplatnilo v užitkovém modelu Minicab MiEV, uvedeném na trh v roce 2011. Například Mitsubishi letos v září dodá japonské poště 1 200 těchto vozů. Minicab MiEV je i přes své malé rozměry dostatečně prostorný k nasazení doručovacími službami ve městech.
Celosvětové prodeje modelů i-MiEV a Minicab MiEV za 10 let od uvedení již přesáhly 31 tisíc vozů (údaj ke konci dubna 2019).
Zásadní je též skutečnost, že i-MiEV urychlil výzkum a vývoj Mitsubishi na poli hnacích ústrojí pro elektromobily, což se v roce 2013 přímo odrazilo v uvedení modelu Outlander PHEV s pokrokovým hybridním pohonem, jenž kombinuje elektromotory a benzínový motor. Outlander PHEV též poslední čtyři roky za sebou (2015-2018) reprezentuje nejprodávanější plug-in hybridní vůz na evropských trzích.
Baterie modelu i-MiEV o kapacitě 16 kWh společně s kompaktním elektromotorem na zadní nápravě poskytuje vozu vynikající jízdní vlastnosti a dojezd 160 km (NEDC), resp. 105 km (WLTP). Vůz je díky svým kompaktním rozměrům skvěle využitelný ve městě, nicméně díky chytře obestavěnému prostoru nabízí dost místa pro čtveřici cestujících.
V souladu s rostoucí poptávkou po elektromobilech pracuje Mitsubishi na komerčním využití technologií V2H a V2G (Vehicle to Grid, vozidlo vs. elektrická síť) s cílem dále rozvíjet a prosazovat elektromobily a plug-in hybridy (PHEV). Výrobce toto vnímá jako další krok na cestě do nové epochy definované těsnými vazbami mezi automobilem a člověkem, resp. společností a životním prostředím.
Historie elektromobilů Mitsubishi
Model i-MiEV byl též průkopníkem technologie V2H (Vehicle-to-Home). Po velkém zemětřesení na východě Japonska v roce 2011 urychlilo Mitsubishi vývoj zařízení MiEV Power Box (síťový zdroj MiEV), které se tak k zákazníkům dostalo rok před plánovaným termínem. i-MiEV coby průkopník dobíjení V2H dokáže v případě výpadku elektřiny zajistit napájení domácích spotřebičů.
Mitsubishi se věnuje výzkumu a vývoji elektromobilů již od roku 1966. Dnes stále prodávaný model i-MiEV je výsledkem více než 50 let vývoje elektromobilů Mitsubishi. Přinesl na trh hned několik inovací, včetně využívání vyspělých lithium-iontových bateriových modulů a dobíjení pomocí elektrického rozhraní CHAdeMO a Type1. Uvedené inovace již 10 let pomáhají prodlužovat dojezd na elektřinu i zvyšovat počet dobíjecích zařízení. To se následně odráží ve stále lepší praktické využitelnosti elektromobilů v každodenním životě.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.