Společnost Mitsubishi Motors Corporation (MMC) právě oslavila 10 let od uvedení městského elektromobilu i-MiEV, který pomáhal celému automobilovému průmyslu prošlapávat cestu při zásadní změně směřování k sériově vyráběným elektromobilům (EV). Model i-MiEV získal v soutěži Auto roku Japonska 2009-2010 speciální ocenění v kategorii nejvyspělejších technologií.
i-MiEV si postupně získal pověst modelu schopného nabídnout ekologický provoz, tichý chod, dobré jízdní schopnosti a nízké dopady na životní prostředí. Modelu i-MiEV se dostalo uznání nejen pro jeho ekologické přednosti, ale i spolehlivé služby ve státní správě mnoha zemí, stejně tak jako ve vozových parcích taxislužeb, autopůjčoven apod. Kromě toho se i-MiEV ukázal jako důležitý pomocník při přírodních katastrofách, kdy nedostatek benzínu brání v používání vozů se spalovacími motory.
Pohonné ústrojí i-MiEVu se rovněž dobře uplatnilo v užitkovém modelu Minicab MiEV, uvedeném na trh v roce 2011. Například Mitsubishi letos v září dodá japonské poště 1 200 těchto vozů. Minicab MiEV je i přes své malé rozměry dostatečně prostorný k nasazení doručovacími službami ve městech.
Celosvětové prodeje modelů i-MiEV a Minicab MiEV za 10 let od uvedení již přesáhly 31 tisíc vozů (údaj ke konci dubna 2019).
Zásadní je též skutečnost, že i-MiEV urychlil výzkum a vývoj Mitsubishi na poli hnacích ústrojí pro elektromobily, což se v roce 2013 přímo odrazilo v uvedení modelu Outlander PHEV s pokrokovým hybridním pohonem, jenž kombinuje elektromotory a benzínový motor. Outlander PHEV též poslední čtyři roky za sebou (2015-2018) reprezentuje nejprodávanější plug-in hybridní vůz na evropských trzích.
Baterie modelu i-MiEV o kapacitě 16 kWh společně s kompaktním elektromotorem na zadní nápravě poskytuje vozu vynikající jízdní vlastnosti a dojezd 160 km (NEDC), resp. 105 km (WLTP). Vůz je díky svým kompaktním rozměrům skvěle využitelný ve městě, nicméně díky chytře obestavěnému prostoru nabízí dost místa pro čtveřici cestujících.
V souladu s rostoucí poptávkou po elektromobilech pracuje Mitsubishi na komerčním využití technologií V2H a V2G (Vehicle to Grid, vozidlo vs. elektrická síť) s cílem dále rozvíjet a prosazovat elektromobily a plug-in hybridy (PHEV). Výrobce toto vnímá jako další krok na cestě do nové epochy definované těsnými vazbami mezi automobilem a člověkem, resp. společností a životním prostředím.
Historie elektromobilů Mitsubishi
Model i-MiEV byl též průkopníkem technologie V2H (Vehicle-to-Home). Po velkém zemětřesení na východě Japonska v roce 2011 urychlilo Mitsubishi vývoj zařízení MiEV Power Box (síťový zdroj MiEV), které se tak k zákazníkům dostalo rok před plánovaným termínem. i-MiEV coby průkopník dobíjení V2H dokáže v případě výpadku elektřiny zajistit napájení domácích spotřebičů.
Mitsubishi se věnuje výzkumu a vývoji elektromobilů již od roku 1966. Dnes stále prodávaný model i-MiEV je výsledkem více než 50 let vývoje elektromobilů Mitsubishi. Přinesl na trh hned několik inovací, včetně využívání vyspělých lithium-iontových bateriových modulů a dobíjení pomocí elektrického rozhraní CHAdeMO a Type1. Uvedené inovace již 10 let pomáhají prodlužovat dojezd na elektřinu i zvyšovat počet dobíjecích zařízení. To se následně odráží ve stále lepší praktické využitelnosti elektromobilů v každodenním životě.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.