Právní úprava, kvůli které vozidla v takzvaném polopřevodu administrativně zanikla, není protiústavní. Krajský soud v Hradci Králové neuspěl u Ústavního soudu (ÚS) s návrhem na zrušení sporného přechodného ustanovení. Polopřevod byl stav, kdy původní majitel odhlásil vozidlo z registru a nový je už nenechal řádně zapsat.
Zákonná úprava dala podle ÚS majitelům dost času, aby nesrovnalosti napravili, a mohli tak auta dál používat. Zákon konkrétně stanovil, že pokud k 1. lednu 2015 nebyl u vozidla zapsaný v registru nový vlastník a do šesti měsíců nepodal žádost o zápis, nesmělo už vozidlo do provozu. O nové povinnosti ale věděli vlastníci už v předešlém roce.
Plošné řešení označili ústavní soudci za přijatelné. "Vzhledem k tomu obrovskému množství vozidel, která neměla řádně registrovaného vlastníka, jsme dospěli k závěru, že vést statisíce individuálních správních řízení je v podstatě vyloučené," řekl soudce zpravodaj David Uhlíř.
Krajský soudu v Hradci Králové měl na stole konkrétní případ motocyklisty. Lhůtu pro "doregistraci" opomenul, a s motorkou nemohl dál jezdit. Krajský soud v tom spatřoval znehodnocení vlastnického práva, "faktické vyvlastnění".
ÚS konstatoval, že právní úprava měla jasný a legitimní cíl, aby registr byl přehlednější a vždy obsahoval záznam o aktuálním vlastníkovi vozidla. Sporné ustanovení podle soudu nevedlo k úplnému odnětí vlastnického práva k vozidlu ani k definitivnímu znemožnění jeho užívání. Zůstala teoretická možnost opětovně požádat o jeho zápis do registru na základě schválení technické způsobilosti vozidla. Veterány bylo možné zapsat do registru historických a sportovních vozidel.
V polovině roku 2015 bylo formálně v polopřevodu asi 700.000 aut či motorek, většina jich patrně už neexistovala. Zákon ale podle kritiků tvrdě dopadl také na vlastníky normálně provozovaných vozidel, kteří na svou povinnost jednoduše zapomněli. Podle ústavních soudců ale takových případů bylo maximálně několik desítek. "Vycházeli jsme z informací od veřejné ochránkyně práv," uvedl Uhlíř.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).