Definitivní tečka za polopřevody? Jejich zrušení nebylo protiústavní, rozhodl Ústavní soud

Státní poznávací značka, ilustrační foto
Státní poznávací značka, ilustrační foto, foto: INCORP images
ČTK , AutoRoad.cz 22. května 2019 11:07
Sdílej:

Právní úprava, kvůli které vozidla v takzvaném polopřevodu administrativně zanikla, není protiústavní. Krajský soud v Hradci Králové neuspěl u Ústavního soudu (ÚS) s návrhem na zrušení sporného přechodného ustanovení. Polopřevod byl stav, kdy původní majitel odhlásil vozidlo z registru a nový je už nenechal řádně zapsat.

Zákonná úprava dala podle ÚS majitelům dost času, aby nesrovnalosti napravili, a mohli tak auta dál používat. Zákon konkrétně stanovil, že pokud k 1. lednu 2015 nebyl u vozidla zapsaný v registru nový vlastník a do šesti měsíců nepodal žádost o zápis, nesmělo už vozidlo do provozu. O nové povinnosti ale věděli vlastníci už v předešlém roce.

Plošné řešení označili ústavní soudci za přijatelné. "Vzhledem k tomu obrovskému množství vozidel, která neměla řádně registrovaného vlastníka, jsme dospěli k závěru, že vést statisíce individuálních správních řízení je v podstatě vyloučené," řekl soudce zpravodaj David Uhlíř.

Krajský soudu v Hradci Králové měl na stole konkrétní případ motocyklisty. Lhůtu pro "doregistraci" opomenul, a s motorkou nemohl dál jezdit. Krajský soud v tom spatřoval znehodnocení vlastnického práva, "faktické vyvlastnění".

ÚS konstatoval, že právní úprava měla jasný a legitimní cíl, aby registr byl přehlednější a vždy obsahoval záznam o aktuálním vlastníkovi vozidla. Sporné ustanovení podle soudu nevedlo k úplnému odnětí vlastnického práva k vozidlu ani k definitivnímu znemožnění jeho užívání. Zůstala teoretická možnost opětovně požádat o jeho zápis do registru na základě schválení technické způsobilosti vozidla. Veterány bylo možné zapsat do registru historických a sportovních vozidel.

V polovině roku 2015 bylo formálně v polopřevodu asi 700.000 aut či motorek, většina jich patrně už neexistovala. Zákon ale podle kritiků tvrdě dopadl také na vlastníky normálně provozovaných vozidel, kteří na svou povinnost jednoduše zapomněli. Podle ústavních soudců ale takových případů bylo maximálně několik desítek. "Vycházeli jsme z informací od veřejné ochránkyně práv," uvedl Uhlíř.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.