Rekonstrukce závodu Cvikov na největší výrobní centrum pro elektromobilitu v Evropě probíhá v souladu s časovým harmonogramem. O tom se v závěru minulého týdne přesvědčili členové představenstev koncernu a značky Volkswagen, jakož i koncernové podnikové rady na společném symposiu všech tří saských výrobních závodů v Cvikově. Středem pozornosti byly přípravy na zahájení výroby nového modelu ID.3 a související získávání a rozšiřování nezbytných kompetencí. V Cvikově již bylo úspěšně vyrobeno více než 200 předsériových vozidel ID.3. První sériově vyráběná vozidla ID. mají sjet z montážní linky na konci roku 2019. Od konce roku 2020 budou v Cvikově vyráběny výhradně elektromobily – za den až 1500 vozů Volkswagen a dalších koncernových značek.
Dr. Herbert Diess, předseda představenstva koncernu Volkswagen, řekl: „Jsem pevně přesvědčen o tom, že Německo, jako významné centrum automobilového průmyslu, musí převzít průkopnickou roli také v oblasti elektrické mobility. Proto cíleně rekonstruujeme závod Cvikov, aby se stal největším a nejvýkonnějším centrem pro výrobu elektromobilů v Evropě. Je úžasné sledovat, jak se cvikovský tým na této proměně aktivně podílí. Cvikov může být vzorem transformace našeho odvětví.“
V Cvikově je v současnosti budován největší a nejvýkonnější závod pro výrobu elektromobilů v Evropě. Jedná se o celosvětově první kompletní transformaci velkého výrobního závodu v automobilovém průmyslu. Cvikovský závod bude vyrábět výhradně elektromobily na základě modulární platformy MEB pro vozidla s elektrickým pohonem. Kapacita výroby bude 330 000 vozidel ročně.
Thomas Ulbrich, člen představenstva značky Volkswagen pro oblast „e-mobility“ a generální ředitel společnosti Volkswagen Sachsen, zdůraznil rostoucí význam výrobních závodů: „Přechod na elektrickou mobilitu je pro Volkswagen, Volkswagen Sachsen a jejich zaměstnance obrovským výkonem. První fáze rekonstrukce byla úspěšně dokončena. Přibližně polovina z 1500 nových robotů v karosárně je již v provozu. V současnosti rozšiřujeme lakovnu a v létě podle časového harmonogramu zahájíme rekonstrukci první montážní linky v hale finální montáže vozidel.“
Jens Rothe, předseda ústřední podnikové rady a zástupce předsedy dozorčí rady společnosti Volkswagen Sachsen, chválil široce koncipovanou ofenzivu v oblasti školení zaměstnanců na cestě k elektrické mobilitě. „Intenzivně připravujeme naše zaměstnance na nová témata. Školení absolvovalo již 2800 z 8000 zaměstnanců. I zde jsme na dobré cestě.“ Rothe vyzval především politiky a obce, aby činili rychlejší a odvážnější kroky při výstavbě nabíjecí infrastruktury. „Tady potřebujeme mnohem větší nasazení. Obávám se, že v této oblasti nejsou stále ještě stanoveny správné priority.“ Samotný Volkswagen rozšíří během nadcházejících 18 měsíců nabíjecí infrastrukturu v Cvikově z nynějších 36 na 180 nabíjecích stanic v areálu výrobního závodu a jeho blízkém okolí.
Ulbrich s ohledem na více než 135 000 návštěvníků (2018) a četné technické inovace ve Skleněné manufaktuře v Drážďanech zdůraznil: „Specifickou úlohu Skleněné manufaktury jako výkladní skříně e-mobility a digitalizace budeme dále rozšiřovat. I tam budou sjíždět z montážní linky vozidla na platformě MEB.“
Motorárna v Saské Kamenici je dlouhodobě maximálně vytížena. V dohodě o budoucnosti závodu se počítá s výrobou více než 900 000 motorů ročně. Kapacita závodu se postupně rozšiřuje, aby bylo dosaženo vytčeného cíle. Thomas Ulbrich k tomu říká: „Kompaktními motory TSI ze Saské Kamenice vyděláme prostředky pro transformaci na elektrickou mobilitu.“
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?