Francozská automobilka Citroën byla založena v roce 1919, letos tedy slaví sto let existence, výročí samozřejmě doprovází několik konceptů. Nedávno představený mini elektromobil Ami:One dnes doplňuje větší Citroën 19_19.
Dle Citroënu má nový koncept symbolizovat dvě hlavní oblasti, na které se značka ve své budoucnosti zaměří: odvážný design a komfort pro 21. století. Oboje koncept zavádí do extrému, což poznáte už na první pohled.
Plně prosklená kabina stojí vysoko nad vozovkou, postavena na nejnovější verzi hydraulického odpružení Progressive Hydraulic Cushions, jenž v současné době využívá třeba model C5 Aircross. Tlumiče odpružení s hydraulickými dorazy jsou jednodušší než dříve používané hydropneumatické odpružení, dle Citroënu však nabízí stejnou úroveň komfortu. 30" kola jsou vybavena senzory, které snímají vozovku před vozem a upravují nastavení tak, aby se zvýšil komfort a snížil hluk přenášený od kol do interiéru.
Samotná kabina se designem inspirovala ve světě letadel, na něž odkazuje kromě kapkovitého tvaru i odkrytými motory a vyčnívajícími senzory Lidaru na střeše. Odvážný design doplňují LED světlomety na obou koncích, táhnoucí se přes celou záď i příď. Na modročerné karosérii se také ukazuje původní logo, které Citroën používal od roku 1919.
V interiéru je Citroën podobně odvážný jako v exteriéru, odkazuje ale i na minulost. Fanoušky značky potěší asi zejména volant s jedním ramenem, tak jak bylo zvykem na těch nejlegendárnějších modelech. Sedadlo řidiče je tvarováno pro lepší oporu těla, spolujezdcovo křeslo se pak inspiruje v sedačkách business třídy letadel. Cestující vzadu se usadí do pohodlného gauče s pružným výpletem sloužícím jako opěrka hlavy.
Jako každý moderní koncept je i 19_19 samozřejmě elektrický a nabízí možnost autonomního řízení. Pro pohon využívá dva elektrické motory s kombinovaným výkonem 456 koní, díky čemuž by měl dosáhnout zrychlení z nuly na sto za pět sekund a maximální rychlosti 200 km/h. 100 kWh baterie pak postačuje pro 800 kilometrů dojezdu v cyklu WLTP. Rapidní nabíjení by mělo bých schopno dodat 600 kilometrů dojezdu za pouhých 20 minut, nová technologie induktivního nabíjení pak možnost dobíjet vůz bezdrátově. Tyto informace jsou ale samozřejmě poněkud zbytečné, protože Citroën 19_19 se nikdy nemá dostat do sériové výroby.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.