Lada Niva, dnes už nazývaná Lada 4x4, je i po více než 40 letech na trhu stále oblíbeným a dokonce konkurence schopným teréňákem. Nikdo však o něm nemůže říci, že by byl rychlým a výkoným vozem. To se ale rozhodla změnit parta Ukrajinců.
Ve spolupráci s polskou tunerskou firmou VTG tak vznikla neskutečná bestie. Levné ruské SUV se momentálně v Rusku a na Ukrajině nabízí pouze s jedinou motorizací, benzínovým čtyřválcem ruského původu, o objemu 1,7 litru a výkonu 83 koní. S touto jednotkou je třídveřová 4x4 schopna jet nanejvýš 142 km/h a zrychlení z nuly na sto je nekonečných 17 sekund.
U VTG se ale do třídveřové Lady nastěhoval mnohem mohutnější motor, původem z Chevroletu Corvette C6. Osmiválec LS o objemu 6,2 litru, který původně produkoval kolem 500 koní se ale dočkal ještě podstatných úprav. Zejména mohutného turba LS Series PT7675, ale i nových pístů, sacího potrubí atd. Ve výsledku tak americký osmiválec produkuje 850 koní, přenášených na všechny čtyři kola. Původní převodovka byla nahrazena automatickou třístupňovou, zadní náprava je pevná, všechny jsou pak vyrobeny na zakázku. Odpružení pochází z Mitsubishi Lancer Evo vepředu a zakázkově vyrobeného vzadu.
Na první pohled přitom není supervýkoná Lada nějak extra nápadná. Na druhý si už ale určitě všimnete podezřele širokých pneumatik a možná i otvoru v kapotě, který ukrývá netradičně řešený výfuk. Naprosto jistí unikátností stroje si ale můžete být po nastartování, kdy se kolem vás rozvibruje silnice a okolí se zaplní agresivním zvukem přeplňovaného osmiválce.
Upravená Lada 4x4 se nedávno poprvé ukzala v akci na Grand Prix Poland, kde se uktkala s tradičnějšími vozy ve sprintu na čtvrt míle. Tuto vzdálenost zvládla nejrychlejší Niva na světě za 9,480 sekundy a dosáhla rychlosti 231,31 km/h. Pro srovnání, Dodge Challenger SRT Demon, postavený právě pro nejlepší výkony na závodech ve sprintu, tuto vzdálenost zvládá za 9,650 sekundy.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?