Přijde vám titulek jako vystřižený z jiného světa? O to více vás pak může zarazit, že pochází ze země, která nám není příliš vzdálená. Autorem nového zákona je Moldavsko, malý stát vklíněný mezi Rumunsko a Ukrajinu, který drží několik nechvalných prvenství. Moldavsko je nejchudší a nejméně navštěvovanější zemí Evropy a jejich kvalitní víno považují místní spíše za potravinu než alkohol. S opilci za volantem se však moldavci rozhodli bojovat po svém.
Nový program omezování alkoholismu a řízení pod vlivem alkoholu schválili v Moldávii v loňském roce. Program nabízí řidičům, kteří byli usvědčení z řízení v opilosti možnost vykoupení. Řidiči, kteří chtějí získat své "zakázané" řidičské oprávnění zpět, mají možnost vstoupit do re-edukačního programu po zaplacení částky přibližně 5 000 korun. Tato částka se nemusí jevit jako příliš vysoká, pokud si však neuvědomíme, že průměrný plat v této zemi činní v přepočtu necelých 8 000 korun.
Po zaplacení vstupního poplatku se ze zájemce o navrácení svého řidičského oprávnění stává dobrovolník pro práci ve zdravotnických zařízeních, a to přibližně po dobu třech měsíců. V rámci toho programu pomáhají odsouzení pacientům léčených po dopravních nehodách, a nebo přímo v márnici podle toho, kde je jejich práce nejvíce potřeba. Podle dostupných informací byl první program zahájen minulý měsíc v moldavském Kišiněvě, programu se zúčastnilo šest mužů. Jejich povinnostmi hned pro první den bylo například pomáhat "koronerům" s mytím mrtvol i samotnou pitvou.
Jak se ukázalo, zdaleka ne všichni účastníci měli na takovou práci "žaludek", a jeden ze zúčastněných musel svůj re-edukační kurz ukončit jen krátce po jeho zahájení. Jak uvedl jeden z účastníků, tento výukový program je sice netradiční, ale dostatečně silný na to, aby odradil odsouzené od další konzumace alkoholu, nebo alespoň té za volantem. "Bude to mít obrovský psychologický dopad, protože zdaleka ne všichni jsou schopni to vydržet. Už jen pohled na tělo a všudypřítomný zápach v těchto prostorách jsou pro odsouzené psychicky náročné," uvedl Valeriu Savciuc, ředitel Centra soudního lékařství v Kišiněvě.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.