Jízda kabrioletem v dešti. Jak rychle musíte jet, abyste nezmokli?

Proudění vzduchu kolem automobilu
Proudění vzduchu kolem automobilu, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 7. května 2019 12:54
Sdílej:

Jízda v kabrioletů nabízí řadu nových vjemů a benefitů, tedy alespoň do chvíle, než začne pršet. Věděli jste ale, že pokud pojedete dost rychle, pak ani ve voze s otevřenou střechou nemusíte zmoknout? Pojďte se s námi podívat na video, které vše osvětluje.

Tohle zajímavé video, které přichází pro potencionální kupce kabrioletů v ten nejlepší čas, mají na svědomí lidé ze sociální sítě a YouTube DriveTribe, ve kterém se angažuje i populární trojice Clarkson, Hammond a May. Tentokrát nás však videem provede Mike, který již několikrát vysvětloval některé technické zajímavosti ze světa motorismu.

Hned na začátku Mike rozebírá dva typy proudění, které obklopují automobil během jízdy: laminární a turbulentní. A zatímco laminární proudění je nízkotlaké, turbulentní by mělo být vysokotlaké. Tedy alespoň doufáme - na tohle jsme ve fyzice zrovna chyběli a tak musíme spoléhat na Mikovo zjednodušené vysvětlení.

Mike také zmiňuje tzv. mezní vrstvu vzduchu, které je v kontaktu s karoserií našeho vozu. Dalším důležitým termínem je pak ještě tzv. oddělovací bod, který se nachází na konci rámu čelního skla. V tomto místě se odděluje proudění vzduchu od karoserie vzduchu a začne být velmi turbulentní. A čím rychleji pojedete, tím větší bude turbulentní oblast nad kabinou posádky a dovnitř se nedostane déšť, neboť ho vítr všechen odvane.

A jakou rychlostí tedy musíte jet, aby vám dovnitř nepršelo? To ještě dost záleží na tvaru vašeho čelního skla. Čím kolmější bude, tím nižší rychlost budete muset dosáhnout. Zatímco u Mazdy Mx-5 tak bude podle Mikova tvrzení stačit okolo 72 km/h, v případně ploššího Ferrari Portofino bude třeba dosáhnout výrazně vyšší rychlosti.

Některé automobilky, jako třeba Mercedes-Benz, se však snaží na fyziku vyzrát pomocí různých vysunovacích deflektorů, které dokáží v případě potřeby upravit turbulentní proudění vzduchu tak, aby obtékalo prakticky celý prostor kabiny a nedostávalo se dovnitř.  To pak kromě ticha a vyššího pohodlí také zajistí, že se dovnitř nedostane ani voda.

Pokud tedy pojedete po městě, pravděpodobně vás rychlost před deštěm nezachrání. V případě jízdy po okreskách a na dálnicích však dostanete čas, abyste zajeli pod první most nebo čerpací stanici a střechu opět natáhli.

Stalo se
Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?