Jízda kabrioletem v dešti. Jak rychle musíte jet, abyste nezmokli?

Proudění vzduchu kolem automobilu
Proudění vzduchu kolem automobilu, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 7. května 2019 12:54
Sdílej:

Jízda v kabrioletů nabízí řadu nových vjemů a benefitů, tedy alespoň do chvíle, než začne pršet. Věděli jste ale, že pokud pojedete dost rychle, pak ani ve voze s otevřenou střechou nemusíte zmoknout? Pojďte se s námi podívat na video, které vše osvětluje.

Tohle zajímavé video, které přichází pro potencionální kupce kabrioletů v ten nejlepší čas, mají na svědomí lidé ze sociální sítě a YouTube DriveTribe, ve kterém se angažuje i populární trojice Clarkson, Hammond a May. Tentokrát nás však videem provede Mike, který již několikrát vysvětloval některé technické zajímavosti ze světa motorismu.

Hned na začátku Mike rozebírá dva typy proudění, které obklopují automobil během jízdy: laminární a turbulentní. A zatímco laminární proudění je nízkotlaké, turbulentní by mělo být vysokotlaké. Tedy alespoň doufáme - na tohle jsme ve fyzice zrovna chyběli a tak musíme spoléhat na Mikovo zjednodušené vysvětlení.

Mike také zmiňuje tzv. mezní vrstvu vzduchu, které je v kontaktu s karoserií našeho vozu. Dalším důležitým termínem je pak ještě tzv. oddělovací bod, který se nachází na konci rámu čelního skla. V tomto místě se odděluje proudění vzduchu od karoserie vzduchu a začne být velmi turbulentní. A čím rychleji pojedete, tím větší bude turbulentní oblast nad kabinou posádky a dovnitř se nedostane déšť, neboť ho vítr všechen odvane.

A jakou rychlostí tedy musíte jet, aby vám dovnitř nepršelo? To ještě dost záleží na tvaru vašeho čelního skla. Čím kolmější bude, tím nižší rychlost budete muset dosáhnout. Zatímco u Mazdy Mx-5 tak bude podle Mikova tvrzení stačit okolo 72 km/h, v případně ploššího Ferrari Portofino bude třeba dosáhnout výrazně vyšší rychlosti.

Některé automobilky, jako třeba Mercedes-Benz, se však snaží na fyziku vyzrát pomocí různých vysunovacích deflektorů, které dokáží v případě potřeby upravit turbulentní proudění vzduchu tak, aby obtékalo prakticky celý prostor kabiny a nedostávalo se dovnitř.  To pak kromě ticha a vyššího pohodlí také zajistí, že se dovnitř nedostane ani voda.

Pokud tedy pojedete po městě, pravděpodobně vás rychlost před deštěm nezachrání. V případě jízdy po okreskách a na dálnicích však dostanete čas, abyste zajeli pod první most nebo čerpací stanici a střechu opět natáhli.

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.