Jízda v kabrioletů nabízí řadu nových vjemů a benefitů, tedy alespoň do chvíle, než začne pršet. Věděli jste ale, že pokud pojedete dost rychle, pak ani ve voze s otevřenou střechou nemusíte zmoknout? Pojďte se s námi podívat na video, které vše osvětluje.
Tohle zajímavé video, které přichází pro potencionální kupce kabrioletů v ten nejlepší čas, mají na svědomí lidé ze sociální sítě a YouTube DriveTribe, ve kterém se angažuje i populární trojice Clarkson, Hammond a May. Tentokrát nás však videem provede Mike, který již několikrát vysvětloval některé technické zajímavosti ze světa motorismu.
Hned na začátku Mike rozebírá dva typy proudění, které obklopují automobil během jízdy: laminární a turbulentní. A zatímco laminární proudění je nízkotlaké, turbulentní by mělo být vysokotlaké. Tedy alespoň doufáme - na tohle jsme ve fyzice zrovna chyběli a tak musíme spoléhat na Mikovo zjednodušené vysvětlení.
Mike také zmiňuje tzv. mezní vrstvu vzduchu, které je v kontaktu s karoserií našeho vozu. Dalším důležitým termínem je pak ještě tzv. oddělovací bod, který se nachází na konci rámu čelního skla. V tomto místě se odděluje proudění vzduchu od karoserie vzduchu a začne být velmi turbulentní. A čím rychleji pojedete, tím větší bude turbulentní oblast nad kabinou posádky a dovnitř se nedostane déšť, neboť ho vítr všechen odvane.
A jakou rychlostí tedy musíte jet, aby vám dovnitř nepršelo? To ještě dost záleží na tvaru vašeho čelního skla. Čím kolmější bude, tím nižší rychlost budete muset dosáhnout. Zatímco u Mazdy Mx-5 tak bude podle Mikova tvrzení stačit okolo 72 km/h, v případně ploššího Ferrari Portofino bude třeba dosáhnout výrazně vyšší rychlosti.
Některé automobilky, jako třeba Mercedes-Benz, se však snaží na fyziku vyzrát pomocí různých vysunovacích deflektorů, které dokáží v případě potřeby upravit turbulentní proudění vzduchu tak, aby obtékalo prakticky celý prostor kabiny a nedostávalo se dovnitř. To pak kromě ticha a vyššího pohodlí také zajistí, že se dovnitř nedostane ani voda.
Pokud tedy pojedete po městě, pravděpodobně vás rychlost před deštěm nezachrání. V případě jízdy po okreskách a na dálnicích však dostanete čas, abyste zajeli pod první most nebo čerpací stanici a střechu opět natáhli.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?