Jízda v kabrioletů nabízí řadu nových vjemů a benefitů, tedy alespoň do chvíle, než začne pršet. Věděli jste ale, že pokud pojedete dost rychle, pak ani ve voze s otevřenou střechou nemusíte zmoknout? Pojďte se s námi podívat na video, které vše osvětluje.
Tohle zajímavé video, které přichází pro potencionální kupce kabrioletů v ten nejlepší čas, mají na svědomí lidé ze sociální sítě a YouTube DriveTribe, ve kterém se angažuje i populární trojice Clarkson, Hammond a May. Tentokrát nás však videem provede Mike, který již několikrát vysvětloval některé technické zajímavosti ze světa motorismu.
Hned na začátku Mike rozebírá dva typy proudění, které obklopují automobil během jízdy: laminární a turbulentní. A zatímco laminární proudění je nízkotlaké, turbulentní by mělo být vysokotlaké. Tedy alespoň doufáme - na tohle jsme ve fyzice zrovna chyběli a tak musíme spoléhat na Mikovo zjednodušené vysvětlení.
Mike také zmiňuje tzv. mezní vrstvu vzduchu, které je v kontaktu s karoserií našeho vozu. Dalším důležitým termínem je pak ještě tzv. oddělovací bod, který se nachází na konci rámu čelního skla. V tomto místě se odděluje proudění vzduchu od karoserie vzduchu a začne být velmi turbulentní. A čím rychleji pojedete, tím větší bude turbulentní oblast nad kabinou posádky a dovnitř se nedostane déšť, neboť ho vítr všechen odvane.
A jakou rychlostí tedy musíte jet, aby vám dovnitř nepršelo? To ještě dost záleží na tvaru vašeho čelního skla. Čím kolmější bude, tím nižší rychlost budete muset dosáhnout. Zatímco u Mazdy Mx-5 tak bude podle Mikova tvrzení stačit okolo 72 km/h, v případně ploššího Ferrari Portofino bude třeba dosáhnout výrazně vyšší rychlosti.
Některé automobilky, jako třeba Mercedes-Benz, se však snaží na fyziku vyzrát pomocí různých vysunovacích deflektorů, které dokáží v případě potřeby upravit turbulentní proudění vzduchu tak, aby obtékalo prakticky celý prostor kabiny a nedostávalo se dovnitř. To pak kromě ticha a vyššího pohodlí také zajistí, že se dovnitř nedostane ani voda.
Pokud tedy pojedete po městě, pravděpodobně vás rychlost před deštěm nezachrání. V případě jízdy po okreskách a na dálnicích však dostanete čas, abyste zajeli pod první most nebo čerpací stanici a střechu opět natáhli.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.