Lekce taktického řízení pro zvláštní jednotky? Bývalý závodník ukázal, co je učí

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 3. května 2019, 15:43 Google+

V akčních filmech nám kaskadéři za volantem předvádějí často neuvěřitelné kousky, se kterými se v reálném životě nejspíš nesetkáte. Tedy aspoň pokud nejste příslušníkem bezpečnostních složek, instruktorem taktického řízení, nebo pokud vás brzy nečeká výlet do některého z nebezpečných koutů světa.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Wyatt Knox z  Team O'Neil Rally School ukazuje, co nejčastěji učí na kurzech taktické mobility (YouTube/WIRED)

Wyatt Knox z Team O'Neil Rally School ukazuje, co nejčastěji učí na kurzech taktické mobility (YouTube/WIRED) | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Wyatt Knox, který dělá instruktora v jezdecké školy Team O'Neil Rally School, se v našem článku neobjevuje poprvé. V minulosti jsme totiž několikrát rozebírali jeho videa na YouTube kanálu Team O'Neil Rally School, ve kterých se věnoval nejen zlepšování řidičských dovedností, ale také technice automobilů, chování auta na různých podmínek, technickým aspektům, atd.

Tentokrát se však Wyatt představuje na YouTube kanálu WIRED ve zcela novém světle. Málokdo by si totiž asi pomyslel, že posledních cca deset let se kromě jiného věnuje i kurzům řízení při vysokých rychlostech a řízení při krizových / rizikových situacích. Mnohaletá praxe během závodů rally mu však byla skvělou školu, neboť závod v rally a taktická jízda je prakticky o tomtéž. „Dostat se co nejrychleji z bodu A do bodu B tak, aby vaše auto zůstalo pojízdné," jak říká Wyatt ve videu.

Celé téma taktické mobility je přitom podle jeho slov hlavně o schopnosti naprosto excelentně zvládnout řízení automobilu a to za všech okolností. Ať už se tedy stane cokoliv, musíte si být jisti, že dokážete dostat auto pod kontrolu a dopravit vaši posádku do bezpečí. Zároveň však musíte být připraveni reagovat na další události, které by se mohly v závislosti na typu mise objevit. Zkrátka nic snadného.

Není tedy divu, že většina těchto kurzů realizovaná v Team O'Neil Rally School je určena lidem pracujícím pro vlády USA, případně pro spojenecké organizace. Nejčastěji se však jedná o lidi ze zvláštních jednotek, kteří tráví hodně času na rizikových místech po celém světě.

Základem samotného výcviku je však schopnost zvládnout různé typy automobilů. Tím vůbec nejoblíbenějším v vozem v Team O'Neil Rally School je letitý Ford Crown Victoria, který představuje ideální tréningovou platformu. Jedná se totiž o dokonalého reprezentanta velkého amerického sedanu s automatickou převodovkou a pohonem zadních kol, které často využívají bezpečnostní složky.

Crown Vic byl navíc již v sérii poměrně odolným automobilem, který si nechal ledasco líbit. Ostatně v policejních sborech napříč USA sloužily tyto vozy dlouhá desetiletí. Pro výukové účely však prošly Fordy ještě drobnými úpravami, jako bylo zesílení nárazníků pro nacvičování bourání, atd.

K základům patří kromě jiného i zvládání vozu bez asistenčních systémů typu ABS či kontrola trakce, nebo prohlídka nového vozu před první jízdou, zorientování se v interiéru a správné nastavení veškerého příslušenství tak, abyste měli vůz opravdu pod kontrolou a nemuseli se s ničím zdržovat.

Poté přichází na řadu prvky defenzivní a ofenzivní jízdy, mezi kterým nechybí třeba PIT manévr, couvání při vysoké rychlosti, schopnost převzít řízení místo řidiče, kontrolovaná jízda smykem, rychlý průjezd zatáček nebo prorážení silničních zátarasů. Kurzy se samozřejmě přizpůsobují na míru jednotlivým zájemcům. Například členové speciálních jednotek trénují převzetí kontroly nad vozem spolujezdcem ve více lidech, přičemž ti na zadních sedadlech zároveň odtáhnou zraněného řidiče dozadu a dávají mu první pomoc, zatímco spolujezdec plně přebírá jeho místo.

zdroj: youtube.com

Veškerý nácvik probíhá na uzavřeném pozemku a pod dozorem zkušených instruktorů. A i když jsou auta upravená, během těchto kurzů dostávají pořádně zabrat. Takže rozhodně nic podobného nezkoušejte v provozu ani nikde jinde. Vaše auto by vám nepoděkovalo.

Jak ovšem Wyatt dodává na konci videa, základem každého kurzu je získání maximální kontroly nad vozem. A toho lze docílit jen hodinami strávenými za volantem, jízdou na limitu a poznáváním hranic různých povrchů, vašich schopností i různých automobilů. Odměnou za tuhle tvrdou dřinu jsou však schopnosti, díky kterým dokáže absolventi tohoto kurzu řídit lépe, než 90 % účastníků silničního provozu.

Vytisknout

Diskuze: Lekce taktického řízení pro zvláštní jednotky? Bývalý závodník ukázal, co je učí

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

Lexus RX350h

TEST Lexus RX350h Luxury – je základní motorizace tou zároveň nejlepší ?

Volkswagen Tiguan

Velké slevy u sedmi nových VW - levnější už to nebude!

reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Začíná Tesla opět bojovat o přežití? Od investorů chce vybrat 2.3 miliardy…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

  2. Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud