Lekce taktického řízení pro zvláštní jednotky? Bývalý závodník ukázal, co je učí

Wyatt Knox z  Team O'Neil Rally School ukazuje, co nejčastěji učí na kurzech taktické mobility (YouTube/WIRED)
Wyatt Knox z Team O'Neil Rally School ukazuje, co nejčastěji učí na kurzech taktické mobility (YouTube/WIRED), foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 3. května 2019 15:43
Sdílej:

V akčních filmech nám kaskadéři za volantem předvádějí často neuvěřitelné kousky, se kterými se v reálném životě nejspíš nesetkáte. Tedy aspoň pokud nejste příslušníkem bezpečnostních složek, instruktorem taktického řízení, nebo pokud vás brzy nečeká výlet do některého z nebezpečných koutů světa.

Wyatt Knox, který dělá instruktora v jezdecké školy Team O'Neil Rally School, se v našem článku neobjevuje poprvé. V minulosti jsme totiž několikrát rozebírali jeho videa na YouTube kanálu Team O'Neil Rally School, ve kterých se věnoval nejen zlepšování řidičských dovedností, ale také technice automobilů, chování auta na různých podmínek, technickým aspektům, atd.

Tentokrát se však Wyatt představuje na YouTube kanálu WIRED ve zcela novém světle. Málokdo by si totiž asi pomyslel, že posledních cca deset let se kromě jiného věnuje i kurzům řízení při vysokých rychlostech a řízení při krizových / rizikových situacích. Mnohaletá praxe během závodů rally mu však byla skvělou školu, neboť závod v rally a taktická jízda je prakticky o tomtéž. „Dostat se co nejrychleji z bodu A do bodu B tak, aby vaše auto zůstalo pojízdné," jak říká Wyatt ve videu.

Celé téma taktické mobility je přitom podle jeho slov hlavně o schopnosti naprosto excelentně zvládnout řízení automobilu a to za všech okolností. Ať už se tedy stane cokoliv, musíte si být jisti, že dokážete dostat auto pod kontrolu a dopravit vaši posádku do bezpečí. Zároveň však musíte být připraveni reagovat na další události, které by se mohly v závislosti na typu mise objevit. Zkrátka nic snadného.

Není tedy divu, že většina těchto kurzů realizovaná v Team O'Neil Rally School je určena lidem pracujícím pro vlády USA, případně pro spojenecké organizace. Nejčastěji se však jedná o lidi ze zvláštních jednotek, kteří tráví hodně času na rizikových místech po celém světě.

Základem samotného výcviku je však schopnost zvládnout různé typy automobilů. Tím vůbec nejoblíbenějším v vozem v Team O'Neil Rally School je letitý Ford Crown Victoria, který představuje ideální tréningovou platformu. Jedná se totiž o dokonalého reprezentanta velkého amerického sedanu s automatickou převodovkou a pohonem zadních kol, které často využívají bezpečnostní složky.

Crown Vic byl navíc již v sérii poměrně odolným automobilem, který si nechal ledasco líbit. Ostatně v policejních sborech napříč USA sloužily tyto vozy dlouhá desetiletí. Pro výukové účely však prošly Fordy ještě drobnými úpravami, jako bylo zesílení nárazníků pro nacvičování bourání, atd.

K základům patří kromě jiného i zvládání vozu bez asistenčních systémů typu ABS či kontrola trakce, nebo prohlídka nového vozu před první jízdou, zorientování se v interiéru a správné nastavení veškerého příslušenství tak, abyste měli vůz opravdu pod kontrolou a nemuseli se s ničím zdržovat.

Poté přichází na řadu prvky defenzivní a ofenzivní jízdy, mezi kterým nechybí třeba PIT manévr, couvání při vysoké rychlosti, schopnost převzít řízení místo řidiče, kontrolovaná jízda smykem, rychlý průjezd zatáček nebo prorážení silničních zátarasů. Kurzy se samozřejmě přizpůsobují na míru jednotlivým zájemcům. Například členové speciálních jednotek trénují převzetí kontroly nad vozem spolujezdcem ve více lidech, přičemž ti na zadních sedadlech zároveň odtáhnou zraněného řidiče dozadu a dávají mu první pomoc, zatímco spolujezdec plně přebírá jeho místo.

Veškerý nácvik probíhá na uzavřeném pozemku a pod dozorem zkušených instruktorů. A i když jsou auta upravená, během těchto kurzů dostávají pořádně zabrat. Takže rozhodně nic podobného nezkoušejte v provozu ani nikde jinde. Vaše auto by vám nepoděkovalo.

Jak ovšem Wyatt dodává na konci videa, základem každého kurzu je získání maximální kontroly nad vozem. A toho lze docílit jen hodinami strávenými za volantem, jízdou na limitu a poznáváním hranic různých povrchů, vašich schopností i různých automobilů. Odměnou za tuhle tvrdou dřinu jsou však schopnosti, díky kterým dokáže absolventi tohoto kurzu řídit lépe, než 90 % účastníků silničního provozu.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?

Ekonomika
Ilustrační fotografie

Porsche bude propouštět. Až 2.000 zaměstnancům hrozí ztráta zaměstnání

Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.

Testy aut
Cupra Terramar VZ e-HYBRID

CUPRA Terramar VZ e-HYBRID 200 kW – plug-in hybrid s duší chuligána – dává to smysl?

Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?