Wyatt Knox, který dělá instruktora v jezdecké školy Team O'Neil Rally School, se v našem článku neobjevuje poprvé. V minulosti jsme totiž několikrát rozebírali jeho videa na YouTube kanálu Team O'Neil Rally School, ve kterých se věnoval nejen zlepšování řidičských dovedností, ale také technice automobilů, chování auta na různých podmínek, technickým aspektům, atd.
Tentokrát se však Wyatt představuje na YouTube kanálu WIRED ve zcela novém světle. Málokdo by si totiž asi pomyslel, že posledních cca deset let se kromě jiného věnuje i kurzům řízení při vysokých rychlostech a řízení při krizových / rizikových situacích. Mnohaletá praxe během závodů rally mu však byla skvělou školu, neboť závod v rally a taktická jízda je prakticky o tomtéž. „Dostat se co nejrychleji z bodu A do bodu B tak, aby vaše auto zůstalo pojízdné," jak říká Wyatt ve videu.
Celé téma taktické mobility je přitom podle jeho slov hlavně o schopnosti naprosto excelentně zvládnout řízení automobilu a to za všech okolností. Ať už se tedy stane cokoliv, musíte si být jisti, že dokážete dostat auto pod kontrolu a dopravit vaši posádku do bezpečí. Zároveň však musíte být připraveni reagovat na další události, které by se mohly v závislosti na typu mise objevit. Zkrátka nic snadného.
Není tedy divu, že většina těchto kurzů realizovaná v Team O'Neil Rally School je určena lidem pracujícím pro vlády USA, případně pro spojenecké organizace. Nejčastěji se však jedná o lidi ze zvláštních jednotek, kteří tráví hodně času na rizikových místech po celém světě.
Základem samotného výcviku je však schopnost zvládnout různé typy automobilů. Tím vůbec nejoblíbenějším v vozem v Team O'Neil Rally School je letitý Ford Crown Victoria, který představuje ideální tréningovou platformu. Jedná se totiž o dokonalého reprezentanta velkého amerického sedanu s automatickou převodovkou a pohonem zadních kol, které často využívají bezpečnostní složky.
Crown Vic byl navíc již v sérii poměrně odolným automobilem, který si nechal ledasco líbit. Ostatně v policejních sborech napříč USA sloužily tyto vozy dlouhá desetiletí. Pro výukové účely však prošly Fordy ještě drobnými úpravami, jako bylo zesílení nárazníků pro nacvičování bourání, atd.
K základům patří kromě jiného i zvládání vozu bez asistenčních systémů typu ABS či kontrola trakce, nebo prohlídka nového vozu před první jízdou, zorientování se v interiéru a správné nastavení veškerého příslušenství tak, abyste měli vůz opravdu pod kontrolou a nemuseli se s ničím zdržovat.
Poté přichází na řadu prvky defenzivní a ofenzivní jízdy, mezi kterým nechybí třeba PIT manévr, couvání při vysoké rychlosti, schopnost převzít řízení místo řidiče, kontrolovaná jízda smykem, rychlý průjezd zatáček nebo prorážení silničních zátarasů. Kurzy se samozřejmě přizpůsobují na míru jednotlivým zájemcům. Například členové speciálních jednotek trénují převzetí kontroly nad vozem spolujezdcem ve více lidech, přičemž ti na zadních sedadlech zároveň odtáhnou zraněného řidiče dozadu a dávají mu první pomoc, zatímco spolujezdec plně přebírá jeho místo.
Veškerý nácvik probíhá na uzavřeném pozemku a pod dozorem zkušených instruktorů. A i když jsou auta upravená, během těchto kurzů dostávají pořádně zabrat. Takže rozhodně nic podobného nezkoušejte v provozu ani nikde jinde. Vaše auto by vám nepoděkovalo.
Jak ovšem Wyatt dodává na konci videa, základem každého kurzu je získání maximální kontroly nad vozem. A toho lze docílit jen hodinami strávenými za volantem, jízdou na limitu a poznáváním hranic různých povrchů, vašich schopností i různých automobilů. Odměnou za tuhle tvrdou dřinu jsou však schopnosti, díky kterým dokáže absolventi tohoto kurzu řídit lépe, než 90 % účastníků silničního provozu.