V akčních filmech nám kaskadéři za volantem předvádějí často neuvěřitelné kousky, se kterými se v reálném životě nejspíš nesetkáte. Tedy aspoň pokud nejste příslušníkem bezpečnostních složek, instruktorem taktického řízení, nebo pokud vás brzy nečeká výlet do některého z nebezpečných koutů světa.
Wyatt Knox, který dělá instruktora v jezdecké školy Team O'Neil Rally School, se v našem článku neobjevuje poprvé. V minulosti jsme totiž několikrát rozebírali jeho videa na YouTube kanálu Team O'Neil Rally School, ve kterých se věnoval nejen zlepšování řidičských dovedností, ale také technice automobilů, chování auta na různých podmínek, technickým aspektům, atd.
Tentokrát se však Wyatt představuje na YouTube kanálu WIRED ve zcela novém světle. Málokdo by si totiž asi pomyslel, že posledních cca deset let se kromě jiného věnuje i kurzům řízení při vysokých rychlostech a řízení při krizových / rizikových situacích. Mnohaletá praxe během závodů rally mu však byla skvělou školu, neboť závod v rally a taktická jízda je prakticky o tomtéž. „Dostat se co nejrychleji z bodu A do bodu B tak, aby vaše auto zůstalo pojízdné," jak říká Wyatt ve videu.
Celé téma taktické mobility je přitom podle jeho slov hlavně o schopnosti naprosto excelentně zvládnout řízení automobilu a to za všech okolností. Ať už se tedy stane cokoliv, musíte si být jisti, že dokážete dostat auto pod kontrolu a dopravit vaši posádku do bezpečí. Zároveň však musíte být připraveni reagovat na další události, které by se mohly v závislosti na typu mise objevit. Zkrátka nic snadného.
Není tedy divu, že většina těchto kurzů realizovaná v Team O'Neil Rally School je určena lidem pracujícím pro vlády USA, případně pro spojenecké organizace. Nejčastěji se však jedná o lidi ze zvláštních jednotek, kteří tráví hodně času na rizikových místech po celém světě.
Základem samotného výcviku je však schopnost zvládnout různé typy automobilů. Tím vůbec nejoblíbenějším v vozem v Team O'Neil Rally School je letitý Ford Crown Victoria, který představuje ideální tréningovou platformu. Jedná se totiž o dokonalého reprezentanta velkého amerického sedanu s automatickou převodovkou a pohonem zadních kol, které často využívají bezpečnostní složky.
Crown Vic byl navíc již v sérii poměrně odolným automobilem, který si nechal ledasco líbit. Ostatně v policejních sborech napříč USA sloužily tyto vozy dlouhá desetiletí. Pro výukové účely však prošly Fordy ještě drobnými úpravami, jako bylo zesílení nárazníků pro nacvičování bourání, atd.
K základům patří kromě jiného i zvládání vozu bez asistenčních systémů typu ABS či kontrola trakce, nebo prohlídka nového vozu před první jízdou, zorientování se v interiéru a správné nastavení veškerého příslušenství tak, abyste měli vůz opravdu pod kontrolou a nemuseli se s ničím zdržovat.
Poté přichází na řadu prvky defenzivní a ofenzivní jízdy, mezi kterým nechybí třeba PIT manévr, couvání při vysoké rychlosti, schopnost převzít řízení místo řidiče, kontrolovaná jízda smykem, rychlý průjezd zatáček nebo prorážení silničních zátarasů. Kurzy se samozřejmě přizpůsobují na míru jednotlivým zájemcům. Například členové speciálních jednotek trénují převzetí kontroly nad vozem spolujezdcem ve více lidech, přičemž ti na zadních sedadlech zároveň odtáhnou zraněného řidiče dozadu a dávají mu první pomoc, zatímco spolujezdec plně přebírá jeho místo.
Veškerý nácvik probíhá na uzavřeném pozemku a pod dozorem zkušených instruktorů. A i když jsou auta upravená, během těchto kurzů dostávají pořádně zabrat. Takže rozhodně nic podobného nezkoušejte v provozu ani nikde jinde. Vaše auto by vám nepoděkovalo.
Jak ovšem Wyatt dodává na konci videa, základem každého kurzu je získání maximální kontroly nad vozem. A toho lze docílit jen hodinami strávenými za volantem, jízdou na limitu a poznáváním hranic různých povrchů, vašich schopností i různých automobilů. Odměnou za tuhle tvrdou dřinu jsou však schopnosti, díky kterým dokáže absolventi tohoto kurzu řídit lépe, než 90 % účastníků silničního provozu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.