UAZ-452 je legendární ruská terénní dodávka, kterou můžete docela často spatřit i na českých silnicích. I po 50 letech výroby se jí stále daří nacházet si nové zákazníky, kteří oceňují její jednoduchost a terénní schopnosti. Dnes vám ale ukážeme Buchanku, která se pokouší o zcela odlišnou kariéru.
Když se někde píše o ruské úpravě legendární Buchanky, většinou jde o nějakou formu extrémní terénní modifikace, která UAZu poskytne lepší průjezdnost. To ostatně dává smysl, stará dodávka s pohonem všech kol byla pro tento účel stvořena a Rusové jsou obzvláště proslulí pro své výtvory schopné projet místy, kam si netroufne ani průměrný tank. Mladí Rusové z Moskvy se však rozhodli pro zcela jiný přístup k úpravě nesmrtelného modelu a vytvořili něco, co má problém překonat i běžnou moskevskou cestu.
Tuningový styl Stance je asi znám každému, kdo se trochu zajímá o americkou automobilovou kulturu. Extrémně snížená auta všech možných typů sedí tak nízko nad vozovkou jak je jen možné, s velkými koly zaraženými hluboko do blatníků. Postupem času si tento styl našel příznivce po celém světě, populární je i v Evropě či Japonsku. Co by ale asi málokdo čekal, je legendární UAZ-452 Buchanka upravený v tomto stylu, přesně toto se ale rozhodli vytvořit mladí Rusové.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Dostat se k výslednému bizarnímu automobilu však nebylo vůbec snadné. Mladíci se nejprve rozhodli využít původní rám Buchanky, ke kterému byly přimontovány nápravy i celá zadní část podvozku z Toyoty Crown. Motor měl být umístěn zhruba uprostřed rámu a na tuto konstrukci měla být posazena karosérie ze staré rezavé Buchanky. Po stavbě podvozku se ale tento přístup ukázal být ne úplně vhodný a rozhodlo se o změně.
Rusové si tedy koupili nabouranou Toyotu Crown deváté generace, která posloužila jako nový základ. Na podvozek s motorem byla posazena zelená karosérie. I přes absenci předchozího měření obou odlišných vozů se ale Crown pod rezavou karosérii vešel téměř bez problémů. Vznikly však dva unikátní problémy, které napadnou asi každého, kdo tento výtvor uvidí. Na místě, kde v původní Buchance seděl řidič, je teď motor a přední kola nemají dostatek místa pro vytočení, překáží jim totiž dveře. Oba problémy ale mají řešení, vyřezání vnitřní části dveří umožnilo alespoň částečný rejd kol a řidič se posadí tam, kde bylo jeho místo v Toyotě. Což samozřejmě znamená velmi omezený výhled, sedí totiž nekdě v místech druhé řady sedadel Buchanky.
I přesto všechny problémy se podařilo zběsilou kombinaci rozpohybovat, řidič teď ale dovnitř nastupuje druhými bočními dveřmi. Extrémně snížená Buchanka díky japonskému 2,5 litrovému šestiválci 1JZ-GTE vydává mnohem burácivější zvuk než kdy předtím a díky výkonu 280 koní a pohonu zadní nápravy je nový stroj schopný driftovat tak, jak se na Japonce sluší.
Ani tím ale divoké úpravy neskončily, automobil pojmenovaný The Baton se dočkal dalších zásadních změn. Nejprve byla snížena střecha, také po vzoru amerických úpravců, zadní část zmizela úplně a UAZ teď připomíná spíše pick-up, s mohutným tuningovým spoilerem na zádi. Zpět se vrátily blatníky, které vozu umožňují docela zásadní schopnost, zatáčet. Zatemněná okna a dvoubarevný lak pak jen doplňují vzhled nejextrémnější Buchanky na světě.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.