Čínská automobilka BYD se mimo svou domovinu proslavila hlavně elektrickými autobusy, které dnes prodává po celém světě a jejich testování proběhlo i v České republice. V Číně ale firma prodává také sve elektrifikované osobní automobily a to po milionech kusů.
Osobní vozy BYD ale až donedávna nepatřily mezi ty nejatraktivnější kusy. Kromě prvního modelu značky, BYD Flyer, malého hatchbacku s podivnými proporcemi, byly všechyn následující vozy kopiemi zahraničních značek. A to navíc ani ne těch obzvláště atraktivních, místo toho si designéři z Shenzhenu vybrali vozy jako Toyota Aygo, Lexus RX, nebo Toyotu Corollu té nejvíce uspávající generace.
To ale příliš nesedí s názvem automobilky. Zkratka BYD totiž pochází z anglické fráze Build Your Dreams, neboli postav si svůj sen, na starších modelech tak působí spíše ironicky. Čínský název Bi Ya Di je pouhou transliterací písmen BYD do čínských znaků.
V posledních letech ale BYD na designu mohutně zapracoval a najal si zkušené profíky ze zahraničí. Jedním z prvních byl Wolfgang Egger, německý designér pracující dříve pro Seat, Audi či Alfa Romeo. Nově jeho tým doplňuje také JuanMa López, španělský designér který pracoval v designovém oddělení Seatu, Lamborghini a Audi, než se dostal do Ferrari. Interiéry bude Číňanům nově navrhovat Švýcar Michele Jauch-Paganetti, který donedávna vedl designové centrum Mercedesu v Itálii, kde byl zodpovědný za tvorbu interiéru pro Mercedesy třídy S a C.
Zřejmě nejatraktivnější automobil v 16 leté historii jihočínské automobilky byl před pár dny představen na autosalonu v Šanghaji. BYD E-SEED GT je sportovní kupé se dvěma mohutnými křídlovými dveřmi, které umožňují pohodlný přístup ke čtyřem plnohodnotným sedačkám. Designově E-SEED GT působí jako něco, co vyjelo z továrny italské malosériové automobilky. BYD se ani nepokoušel na koncept násilně naroubovat svůj typický designový prvek z poslední doby, korporátní maskou nazvanou „Dragon Face“, což je sympatické. Na zádi se však po vzoru posledních sériových modelů nachází nápis Build Your Dreams, prozatím určitě nejvhodnější použití názvu v historii automobilky.
Pohon zajišťuje 2 litrový čtyřválec umístěný nad přední nápravou, doplněný o elektrický motor pohánějící tu zadní. Kombinovaný výkon hybridního systému je 476 koní, což znamená zrychlení z nuly na sto za 2.9 sekundy. Využití plug-in hybridního systému namísto čistě elektrické verze může u moderního čínského konceptu působit překvapivě, BYD je však největším výrobcem plug-in hybridních vozidel v Číně a dokonce první automobilkou na světě, která takový vůz uvedla do prodeje a to už v roce 2008.
Dalším překvapivým faktem je, že automobilka opravdu zvažuje uvedení E-SEED GT do výroby, alespoň v limitované edici. Hybridní gran turismo by v takovém případě sloužilo jako halo car pro celou značku a také by se stalo zřejmě nejatraktivnějším vozem čínského původu.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.