Čínská automobilka BYD se mimo svou domovinu proslavila hlavně elektrickými autobusy, které dnes prodává po celém světě a jejich testování proběhlo i v České republice. V Číně ale firma prodává také sve elektrifikované osobní automobily a to po milionech kusů.
Osobní vozy BYD ale až donedávna nepatřily mezi ty nejatraktivnější kusy. Kromě prvního modelu značky, BYD Flyer, malého hatchbacku s podivnými proporcemi, byly všechyn následující vozy kopiemi zahraničních značek. A to navíc ani ne těch obzvláště atraktivních, místo toho si designéři z Shenzhenu vybrali vozy jako Toyota Aygo, Lexus RX, nebo Toyotu Corollu té nejvíce uspávající generace.
To ale příliš nesedí s názvem automobilky. Zkratka BYD totiž pochází z anglické fráze Build Your Dreams, neboli postav si svůj sen, na starších modelech tak působí spíše ironicky. Čínský název Bi Ya Di je pouhou transliterací písmen BYD do čínských znaků.
V posledních letech ale BYD na designu mohutně zapracoval a najal si zkušené profíky ze zahraničí. Jedním z prvních byl Wolfgang Egger, německý designér pracující dříve pro Seat, Audi či Alfa Romeo. Nově jeho tým doplňuje také JuanMa López, španělský designér který pracoval v designovém oddělení Seatu, Lamborghini a Audi, než se dostal do Ferrari. Interiéry bude Číňanům nově navrhovat Švýcar Michele Jauch-Paganetti, který donedávna vedl designové centrum Mercedesu v Itálii, kde byl zodpovědný za tvorbu interiéru pro Mercedesy třídy S a C.
Zřejmě nejatraktivnější automobil v 16 leté historii jihočínské automobilky byl před pár dny představen na autosalonu v Šanghaji. BYD E-SEED GT je sportovní kupé se dvěma mohutnými křídlovými dveřmi, které umožňují pohodlný přístup ke čtyřem plnohodnotným sedačkám. Designově E-SEED GT působí jako něco, co vyjelo z továrny italské malosériové automobilky. BYD se ani nepokoušel na koncept násilně naroubovat svůj typický designový prvek z poslední doby, korporátní maskou nazvanou „Dragon Face“, což je sympatické. Na zádi se však po vzoru posledních sériových modelů nachází nápis Build Your Dreams, prozatím určitě nejvhodnější použití názvu v historii automobilky.
Pohon zajišťuje 2 litrový čtyřválec umístěný nad přední nápravou, doplněný o elektrický motor pohánějící tu zadní. Kombinovaný výkon hybridního systému je 476 koní, což znamená zrychlení z nuly na sto za 2.9 sekundy. Využití plug-in hybridního systému namísto čistě elektrické verze může u moderního čínského konceptu působit překvapivě, BYD je však největším výrobcem plug-in hybridních vozidel v Číně a dokonce první automobilkou na světě, která takový vůz uvedla do prodeje a to už v roce 2008.
Dalším překvapivým faktem je, že automobilka opravdu zvažuje uvedení E-SEED GT do výroby, alespoň v limitované edici. Hybridní gran turismo by v takovém případě sloužilo jako halo car pro celou značku a také by se stalo zřejmě nejatraktivnějším vozem čínského původu.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?