Přeznačkování aut vyráběných jinou automobilkou je zcela běžný jev už od počátků automobilového průmyslu a nikdo se asi moc nepodiví, když uvidí povědomé tvary s logem jiného výrobce. Víte ale který model auta se v historii stal tím nejčastěji přeznačkovaným?
Isuzu nepatří v Česku mezi velmi známé výrobce. Není moc divu, ačkoliv se zde v 90. letech objevily vozy jako Isuzu Gemini, Piazza nebo Trooper, nikdy nedosáhly zrovna vysokých prodejů. To byl ostatně problém Isuzu celosvětově a tak se poslední osobní vůz vůz od Isuzu přestal vyrábět už v roce 2002, od té doby se firma věnuje jen užitkovým vozům. Japonská značka však byla vždy celosvětově známá pro své pick-upy a SUV, z nichž několik se uchytilo i na evropských trzích. Zde se však vozy Isuzu nejvíce prodávaly pod značkou Opel, jako modely Frontera a Monterey. Podobný přístup je pro Isuzu typický, jeho vozy se tak prodávají po celém světě, mnohdy však nikdo ani netuší, že jde o vozidlo vyvinuté v Isuzu.
Nejčastěji přeznačkovaným vozem Isuzu a zřejmě i napříč automobilkami je model Isuzu Faster třetí generace, který se začal vyrábět v roce 1988 a v Japonsku se udržel na trhu do roku 1994. To však byl jen počátek kariéry modelu, který se nabízel jako pick-up i jako SUV. A dokonce už jako Isuzu se vůz prodával pod plejádou modelových označení, jejichž počtu může konkurovat asi málokteré auto. Faster se tak nabízelo i jako Isuzu Rodeo, Isuzu Faster-Z, Isuzu Dragon Eyes, Isuzu Dragon Power, Isuzu Fuego, Isuzu Invader, Isuzu Ippon, Isuzu KP, Isuzu Pickup, Isuzu TF, Isuzu TRF a Isuzu TT Fortigo.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Opradový zmatek ale nastal, až když se model začal nabízet i pod značkami jiných automobilek. GM, které v Isuzu vlastnilo minoritní podíl už od 70. let, nabídlo hned několik variant. V Americe se z vozu stal Chevrolet LUV, v Austrálii Holden Rodeo a v Africe Chevrolet T-Series. Evropští klienti si mohli koupit Opel Campo, britští nejdříve Bedford Brava, později nahrazený Vauxhallem Brava. Na některých trzích se vůz prodával i pod další japonskou značkou, jako Honda Tourmaster. Zajímavá verze vznikla i v Iránu, kde se zřejmě pouze karosérie Isuzu montuje na podvozek starého Nissanu Junior a prodává jako Zamyad Shooka.
Ve všech případech šlo o téměř totožný automobil, lišící se detaily jako tvar masky nebo světel. Technika zůstala převážně stejná, stejně jako nabídka karosérií. Vůz se nabízel jako pick-up s krátkou a dlouhou kabinou a také jako SUV, snadno rozeznatelné díky tvaru druhého páru dveří.
Obě varianty, pick-up i SUV se staly základem pro celé automobilky a synonymem pro vozy svých kategorií v Číně. Isuzu otevřelo první joint-venture v zemi už v roce 1983, jako jeden z prvních zahraničních výrobců, později se přidaly další lokální podniky. Jednoduchý automobil stojící na rámu se začal montovat už z počátku 90. let v joint-venture Isuzu s lokálním výrobcem Qingling, zpočátku jako Isuzu, později však i pod čínskou značkou.
Brzy se však k technice i designu dostali další výrobci, kterým Isuzu prodalo licenci, nebo se k ní dostali nějakým jiným, čínským způsobem. Jedním z prvních byl jihočínský Foday, který klasické SUV a pick-up prodával jak pod svými značkami Fudi a Foday, tak dodával díly karosérií a podvozky dalším lokálním výrobcům. Tímto způsobem se díky Isuzu vyrobeným u Foday dostalo k prvním modelům nespočet značek. Mnohé z nich, jako Forta, Huabei, Huaxiang Fuqi, Jincheng, Nanqi, Lingyuan, Zhogneng nebo Yangzi byly spíše lokální a jejich vozy se většinou vyskytovaly jen v jediné provincii.
Jiné automobilky si však na základě Isuzu Faster dokázaly vybudovat jméno. V Číně se tak nejčastěji potkáte s variantou japonského stroje od automobilky Tianma, která dokonce docela úspěšně vyvážela i do zahraničí, třeba do Ruska nebo na Ukrajinu. Podobně úspěšné bylo i Dadi a později Xin Dadi. Tyto značky se ale z fáze Isuzu nikdy nedostaly a pod náporem modernějších výrobků zkrachovaly. Podobně dopadl i známý Shuanghuan, který však alespoň před krachem dokázal vytvořit i jiné modely.
Na základě Isuzu však vznikly i mnohem známější automobilky, jako třeba Foton nebo Great Wall. Ten vyráběl jak pick-upy s bizarními názvy SoCool a Sailor, tak SUV Sing. Pick-upy Great Wall Wingle a Steed využívají techniku Isuzu Faster dokonce ještě dnes. Známá je i automobilka Gonow, která pick-upy i SUV se stejným základem prodávala dokonce i v EU.
Další značky, které začaly s Isuzu a dnes úspěšně prodávají celou řadu modelů jsou třeba Yema, Huanghai, Kama, ZX Auto nebo YTO. Svojí variantu ale nabízelo i několik značek patřících pod FAW, nejstarší automobilku Číny. Zejména pick-upy s tímto základem ale vznikají dodnes. Stále si tak můžete koupit alespoň na pohled modernizované vozy od značek Qingling, Xinkai, JMC nebo CDW. Převážná část těchto vozů od čínských výrobců používala nějakou formu čtyřválce Sirius od Mitsubishi, které se v Číně vyrábí a jsou zdaleka nejčastějšími motory v zemi.
S použitím čínských dílů ale vznikly varianty i v jiných zemích. Asi nejexotičtější je severokorejská Pyeonghwa Peokkugi, které kity dodával Shuguang. Ve vietnamu takto vznikla asi první lokální značka, Vinaxuki, která montovalo verzi pick-up. Díky zaměření číňanů na Afriku se vozy začaly montovat v několika zemích i tam, nejznámější je asi nigerijská varianta Innoson. Zjistit, kolik značek se nakonec na staré Isuzu dostalo, je asi nemožné, rozhodně to ale bude přes 50 různých výrobců. Toto číslo přitom zahrnuje jen samotné značky, ne modelové názvy, čímž bysme se mohli dostat i do stovek.
Všechny starší varianty čínských výrobců mají společnou naprosto zoufalou kvalitu výroby, zejména interiéry působí jako by byly vyrobeny z těch nejlevnějších plastů a majitelé vám často řeknou, že se jejich vozy rozpadaly už od prvního dne. I přes to se však s nimi setkáte v Číně dodnes a to jak na venkově tak v centrech největších měst.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?