Přeznačkování aut vyráběných jinou automobilkou je zcela běžný jev už od počátků automobilového průmyslu a nikdo se asi moc nepodiví, když uvidí povědomé tvary s logem jiného výrobce. Víte ale který model auta se v historii stal tím nejčastěji přeznačkovaným?
Isuzu nepatří v Česku mezi velmi známé výrobce. Není moc divu, ačkoliv se zde v 90. letech objevily vozy jako Isuzu Gemini, Piazza nebo Trooper, nikdy nedosáhly zrovna vysokých prodejů. To byl ostatně problém Isuzu celosvětově a tak se poslední osobní vůz vůz od Isuzu přestal vyrábět už v roce 2002, od té doby se firma věnuje jen užitkovým vozům. Japonská značka však byla vždy celosvětově známá pro své pick-upy a SUV, z nichž několik se uchytilo i na evropských trzích. Zde se však vozy Isuzu nejvíce prodávaly pod značkou Opel, jako modely Frontera a Monterey. Podobný přístup je pro Isuzu typický, jeho vozy se tak prodávají po celém světě, mnohdy však nikdo ani netuší, že jde o vozidlo vyvinuté v Isuzu.
Nejčastěji přeznačkovaným vozem Isuzu a zřejmě i napříč automobilkami je model Isuzu Faster třetí generace, který se začal vyrábět v roce 1988 a v Japonsku se udržel na trhu do roku 1994. To však byl jen počátek kariéry modelu, který se nabízel jako pick-up i jako SUV. A dokonce už jako Isuzu se vůz prodával pod plejádou modelových označení, jejichž počtu může konkurovat asi málokteré auto. Faster se tak nabízelo i jako Isuzu Rodeo, Isuzu Faster-Z, Isuzu Dragon Eyes, Isuzu Dragon Power, Isuzu Fuego, Isuzu Invader, Isuzu Ippon, Isuzu KP, Isuzu Pickup, Isuzu TF, Isuzu TRF a Isuzu TT Fortigo.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Opradový zmatek ale nastal, až když se model začal nabízet i pod značkami jiných automobilek. GM, které v Isuzu vlastnilo minoritní podíl už od 70. let, nabídlo hned několik variant. V Americe se z vozu stal Chevrolet LUV, v Austrálii Holden Rodeo a v Africe Chevrolet T-Series. Evropští klienti si mohli koupit Opel Campo, britští nejdříve Bedford Brava, později nahrazený Vauxhallem Brava. Na některých trzích se vůz prodával i pod další japonskou značkou, jako Honda Tourmaster. Zajímavá verze vznikla i v Iránu, kde se zřejmě pouze karosérie Isuzu montuje na podvozek starého Nissanu Junior a prodává jako Zamyad Shooka.
Ve všech případech šlo o téměř totožný automobil, lišící se detaily jako tvar masky nebo světel. Technika zůstala převážně stejná, stejně jako nabídka karosérií. Vůz se nabízel jako pick-up s krátkou a dlouhou kabinou a také jako SUV, snadno rozeznatelné díky tvaru druhého páru dveří.
Obě varianty, pick-up i SUV se staly základem pro celé automobilky a synonymem pro vozy svých kategorií v Číně. Isuzu otevřelo první joint-venture v zemi už v roce 1983, jako jeden z prvních zahraničních výrobců, později se přidaly další lokální podniky. Jednoduchý automobil stojící na rámu se začal montovat už z počátku 90. let v joint-venture Isuzu s lokálním výrobcem Qingling, zpočátku jako Isuzu, později však i pod čínskou značkou.
Brzy se však k technice i designu dostali další výrobci, kterým Isuzu prodalo licenci, nebo se k ní dostali nějakým jiným, čínským způsobem. Jedním z prvních byl jihočínský Foday, který klasické SUV a pick-up prodával jak pod svými značkami Fudi a Foday, tak dodával díly karosérií a podvozky dalším lokálním výrobcům. Tímto způsobem se díky Isuzu vyrobeným u Foday dostalo k prvním modelům nespočet značek. Mnohé z nich, jako Forta, Huabei, Huaxiang Fuqi, Jincheng, Nanqi, Lingyuan, Zhogneng nebo Yangzi byly spíše lokální a jejich vozy se většinou vyskytovaly jen v jediné provincii.
Jiné automobilky si však na základě Isuzu Faster dokázaly vybudovat jméno. V Číně se tak nejčastěji potkáte s variantou japonského stroje od automobilky Tianma, která dokonce docela úspěšně vyvážela i do zahraničí, třeba do Ruska nebo na Ukrajinu. Podobně úspěšné bylo i Dadi a později Xin Dadi. Tyto značky se ale z fáze Isuzu nikdy nedostaly a pod náporem modernějších výrobků zkrachovaly. Podobně dopadl i známý Shuanghuan, který však alespoň před krachem dokázal vytvořit i jiné modely.
Na základě Isuzu však vznikly i mnohem známější automobilky, jako třeba Foton nebo Great Wall. Ten vyráběl jak pick-upy s bizarními názvy SoCool a Sailor, tak SUV Sing. Pick-upy Great Wall Wingle a Steed využívají techniku Isuzu Faster dokonce ještě dnes. Známá je i automobilka Gonow, která pick-upy i SUV se stejným základem prodávala dokonce i v EU.
Další značky, které začaly s Isuzu a dnes úspěšně prodávají celou řadu modelů jsou třeba Yema, Huanghai, Kama, ZX Auto nebo YTO. Svojí variantu ale nabízelo i několik značek patřících pod FAW, nejstarší automobilku Číny. Zejména pick-upy s tímto základem ale vznikají dodnes. Stále si tak můžete koupit alespoň na pohled modernizované vozy od značek Qingling, Xinkai, JMC nebo CDW. Převážná část těchto vozů od čínských výrobců používala nějakou formu čtyřválce Sirius od Mitsubishi, které se v Číně vyrábí a jsou zdaleka nejčastějšími motory v zemi.
S použitím čínských dílů ale vznikly varianty i v jiných zemích. Asi nejexotičtější je severokorejská Pyeonghwa Peokkugi, které kity dodával Shuguang. Ve vietnamu takto vznikla asi první lokální značka, Vinaxuki, která montovalo verzi pick-up. Díky zaměření číňanů na Afriku se vozy začaly montovat v několika zemích i tam, nejznámější je asi nigerijská varianta Innoson. Zjistit, kolik značek se nakonec na staré Isuzu dostalo, je asi nemožné, rozhodně to ale bude přes 50 různých výrobců. Toto číslo přitom zahrnuje jen samotné značky, ne modelové názvy, čímž bysme se mohli dostat i do stovek.
Všechny starší varianty čínských výrobců mají společnou naprosto zoufalou kvalitu výroby, zejména interiéry působí jako by byly vyrobeny z těch nejlevnějších plastů a majitelé vám často řeknou, že se jejich vozy rozpadaly už od prvního dne. I přes to se však s nimi setkáte v Číně dodnes a to jak na venkově tak v centrech největších měst.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.