V Číně poslední dobou vzniká nová značka snad každý týden. Jen před pár dny byla oznámena nová, zcela elektrická značka Geometry, za kterou ale tentokrát stojí známá automobilka Geely, majitel Volva a Lotusu.
Samotné Geely už přitom vlastní několik dalších značek. Kromě Geely, Volvo a Lotusu jsou to i Proton, Lynk & Co, Polestar, Yuan Cheng, Terrafugia a London Electric Vehicle Company, v joint-venture s dalšími výrobci pak také Smart a Zhidou. Geely už přitom z dřívějška má špatnou zkušenost s prodejem vozů pod mnoha značkami. Mezi roky 2008 až 2010 Geely založilo tři nové značky, Emgrand, Englon a Gleagle, přičemž každá měla mířit na specifická segment trhu. Ve výsledku se však spíše překrývaly a navzájem si konkurovaly a po pár letech Geely všechny zrušilo s tím, že se radši bude soustředit na svou vlastní značku Geely. Historie se však opakuje a tak firma představuje další značku do svého širokého portfolia. Geometry, v čínštině Jihe, má být prémiovou čistě elektrickou značkou, jde tedy o přímého konkurenta Tesly.
Prvním modelem bude Geometry A, vůz který byl donedávna znám pod názvem Geely GE11. Tento pohledný sedan stojí velikostně o trochu výše než Tesla Model 3, s délkou 4736 mm a rozvorem 2700 mm. Narozdíl od Modelu S, který je ve skutečnosti liftback, má nové Geely karosérii typu sedan, která je v Číně populárnější, i když na úkor praktičnosti. Designově je Geometry A spíše konzervativním vozem, jehož elektrický pohon dává najevo zejména zcela chybějící maska chladiče, zachovává si však průduchy v předním nárazníku, nutné pro chlazení baterie. Karosérii výrobce nazývá fastbackem, podobně jako tomu je u nového Peugeotu 508. Geely se také chlubí velmi nízkým součinitelem odporu vzduchu, jehož hodnota je pouhých 0.2375. Podobně jako na Tesle fungují zapuštěné kliky dveří, které se vysunou v přítomnosti majitele.
V interiéru je očividná inspirace Teslou a obecně moderními trendy, které vedou k naprosté minimalizaci. Palubní desce tak dominuje rozměrný 12,3" displej infotainmentu, Geely však přidalo ještě jeden menší displej za volantem, pro zobrazení jízdních informací. Oproti exteriéru také interiér působí o poznání extravagantněji, s velmi asymetrickým uspořádáním, dvouramenným volantem a v šedo bílé kombinaci čalounění.
Pohon obstarává 163 koňový elektrický motor, umístěný pod přední kapotou. Baterie je uchycena pod podvozkem a je dostupná ve dvou velikosteck 52 kWh umožňuje dojezd 410 km, zatímco větší 62 kWh až 500 km.
Zpočátku se vozy Geometry budou prodávat v existujících autosalonech Geely, do budoucna se ale počítá s vlastní sítí. Narozdíl od většiny nových elektrických značek z Číny, které slibují prodeje i mimo Čínu, avšak nemají žádné konkrétní plány, už Geometry začalo s předprodejem na celém světě. Doposud se podařilo získat 27 tisíc objednávek na nový sedan A, přičemž 67 % z nich přišlo ze zahraničí. Geometry A si objednali mimo jiné i lidé ve Francii a Norsku, což potvrzuje, že se vůz opravdu bude prodávat i v EU. Ceny pro EU zatím Geely nezveřejnilo, čínská verze však před dotacemi startuje na 710 tisíc Kč. Verze s delším dojezdem se pka dá pořídit od 780 tisíc Kč.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.