V Číně poslední dobou vzniká nová značka snad každý týden. Jen před pár dny byla oznámena nová, zcela elektrická značka Geometry, za kterou ale tentokrát stojí známá automobilka Geely, majitel Volva a Lotusu.
Samotné Geely už přitom vlastní několik dalších značek. Kromě Geely, Volvo a Lotusu jsou to i Proton, Lynk & Co, Polestar, Yuan Cheng, Terrafugia a London Electric Vehicle Company, v joint-venture s dalšími výrobci pak také Smart a Zhidou. Geely už přitom z dřívějška má špatnou zkušenost s prodejem vozů pod mnoha značkami. Mezi roky 2008 až 2010 Geely založilo tři nové značky, Emgrand, Englon a Gleagle, přičemž každá měla mířit na specifická segment trhu. Ve výsledku se však spíše překrývaly a navzájem si konkurovaly a po pár letech Geely všechny zrušilo s tím, že se radši bude soustředit na svou vlastní značku Geely. Historie se však opakuje a tak firma představuje další značku do svého širokého portfolia. Geometry, v čínštině Jihe, má být prémiovou čistě elektrickou značkou, jde tedy o přímého konkurenta Tesly.
Prvním modelem bude Geometry A, vůz který byl donedávna znám pod názvem Geely GE11. Tento pohledný sedan stojí velikostně o trochu výše než Tesla Model 3, s délkou 4736 mm a rozvorem 2700 mm. Narozdíl od Modelu S, který je ve skutečnosti liftback, má nové Geely karosérii typu sedan, která je v Číně populárnější, i když na úkor praktičnosti. Designově je Geometry A spíše konzervativním vozem, jehož elektrický pohon dává najevo zejména zcela chybějící maska chladiče, zachovává si však průduchy v předním nárazníku, nutné pro chlazení baterie. Karosérii výrobce nazývá fastbackem, podobně jako tomu je u nového Peugeotu 508. Geely se také chlubí velmi nízkým součinitelem odporu vzduchu, jehož hodnota je pouhých 0.2375. Podobně jako na Tesle fungují zapuštěné kliky dveří, které se vysunou v přítomnosti majitele.
V interiéru je očividná inspirace Teslou a obecně moderními trendy, které vedou k naprosté minimalizaci. Palubní desce tak dominuje rozměrný 12,3" displej infotainmentu, Geely však přidalo ještě jeden menší displej za volantem, pro zobrazení jízdních informací. Oproti exteriéru také interiér působí o poznání extravagantněji, s velmi asymetrickým uspořádáním, dvouramenným volantem a v šedo bílé kombinaci čalounění.
Pohon obstarává 163 koňový elektrický motor, umístěný pod přední kapotou. Baterie je uchycena pod podvozkem a je dostupná ve dvou velikosteck 52 kWh umožňuje dojezd 410 km, zatímco větší 62 kWh až 500 km.
Zpočátku se vozy Geometry budou prodávat v existujících autosalonech Geely, do budoucna se ale počítá s vlastní sítí. Narozdíl od většiny nových elektrických značek z Číny, které slibují prodeje i mimo Čínu, avšak nemají žádné konkrétní plány, už Geometry začalo s předprodejem na celém světě. Doposud se podařilo získat 27 tisíc objednávek na nový sedan A, přičemž 67 % z nich přišlo ze zahraničí. Geometry A si objednali mimo jiné i lidé ve Francii a Norsku, což potvrzuje, že se vůz opravdu bude prodávat i v EU. Ceny pro EU zatím Geely nezveřejnilo, čínská verze však před dotacemi startuje na 710 tisíc Kč. Verze s delším dojezdem se pka dá pořídit od 780 tisíc Kč.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?