V Číně poslední dobou vzniká nová značka snad každý týden. Jen před pár dny byla oznámena nová, zcela elektrická značka Geometry, za kterou ale tentokrát stojí známá automobilka Geely, majitel Volva a Lotusu.
Samotné Geely už přitom vlastní několik dalších značek. Kromě Geely, Volvo a Lotusu jsou to i Proton, Lynk & Co, Polestar, Yuan Cheng, Terrafugia a London Electric Vehicle Company, v joint-venture s dalšími výrobci pak také Smart a Zhidou. Geely už přitom z dřívějška má špatnou zkušenost s prodejem vozů pod mnoha značkami. Mezi roky 2008 až 2010 Geely založilo tři nové značky, Emgrand, Englon a Gleagle, přičemž každá měla mířit na specifická segment trhu. Ve výsledku se však spíše překrývaly a navzájem si konkurovaly a po pár letech Geely všechny zrušilo s tím, že se radši bude soustředit na svou vlastní značku Geely. Historie se však opakuje a tak firma představuje další značku do svého širokého portfolia. Geometry, v čínštině Jihe, má být prémiovou čistě elektrickou značkou, jde tedy o přímého konkurenta Tesly.
Prvním modelem bude Geometry A, vůz který byl donedávna znám pod názvem Geely GE11. Tento pohledný sedan stojí velikostně o trochu výše než Tesla Model 3, s délkou 4736 mm a rozvorem 2700 mm. Narozdíl od Modelu S, který je ve skutečnosti liftback, má nové Geely karosérii typu sedan, která je v Číně populárnější, i když na úkor praktičnosti. Designově je Geometry A spíše konzervativním vozem, jehož elektrický pohon dává najevo zejména zcela chybějící maska chladiče, zachovává si však průduchy v předním nárazníku, nutné pro chlazení baterie. Karosérii výrobce nazývá fastbackem, podobně jako tomu je u nového Peugeotu 508. Geely se také chlubí velmi nízkým součinitelem odporu vzduchu, jehož hodnota je pouhých 0.2375. Podobně jako na Tesle fungují zapuštěné kliky dveří, které se vysunou v přítomnosti majitele.
V interiéru je očividná inspirace Teslou a obecně moderními trendy, které vedou k naprosté minimalizaci. Palubní desce tak dominuje rozměrný 12,3" displej infotainmentu, Geely však přidalo ještě jeden menší displej za volantem, pro zobrazení jízdních informací. Oproti exteriéru také interiér působí o poznání extravagantněji, s velmi asymetrickým uspořádáním, dvouramenným volantem a v šedo bílé kombinaci čalounění.
Pohon obstarává 163 koňový elektrický motor, umístěný pod přední kapotou. Baterie je uchycena pod podvozkem a je dostupná ve dvou velikosteck 52 kWh umožňuje dojezd 410 km, zatímco větší 62 kWh až 500 km.
Zpočátku se vozy Geometry budou prodávat v existujících autosalonech Geely, do budoucna se ale počítá s vlastní sítí. Narozdíl od většiny nových elektrických značek z Číny, které slibují prodeje i mimo Čínu, avšak nemají žádné konkrétní plány, už Geometry začalo s předprodejem na celém světě. Doposud se podařilo získat 27 tisíc objednávek na nový sedan A, přičemž 67 % z nich přišlo ze zahraničí. Geometry A si objednali mimo jiné i lidé ve Francii a Norsku, což potvrzuje, že se vůz opravdu bude prodávat i v EU. Ceny pro EU zatím Geely nezveřejnilo, čínská verze však před dotacemi startuje na 710 tisíc Kč. Verze s delším dojezdem se pka dá pořídit od 780 tisíc Kč.
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.
Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.