V Číně poslední dobou vzniká nová značka snad každý týden. Jen před pár dny byla oznámena nová, zcela elektrická značka Geometry, za kterou ale tentokrát stojí známá automobilka Geely, majitel Volva a Lotusu.
Samotné Geely už přitom vlastní několik dalších značek. Kromě Geely, Volvo a Lotusu jsou to i Proton, Lynk & Co, Polestar, Yuan Cheng, Terrafugia a London Electric Vehicle Company, v joint-venture s dalšími výrobci pak také Smart a Zhidou. Geely už přitom z dřívějška má špatnou zkušenost s prodejem vozů pod mnoha značkami. Mezi roky 2008 až 2010 Geely založilo tři nové značky, Emgrand, Englon a Gleagle, přičemž každá měla mířit na specifická segment trhu. Ve výsledku se však spíše překrývaly a navzájem si konkurovaly a po pár letech Geely všechny zrušilo s tím, že se radši bude soustředit na svou vlastní značku Geely. Historie se však opakuje a tak firma představuje další značku do svého širokého portfolia. Geometry, v čínštině Jihe, má být prémiovou čistě elektrickou značkou, jde tedy o přímého konkurenta Tesly.
Prvním modelem bude Geometry A, vůz který byl donedávna znám pod názvem Geely GE11. Tento pohledný sedan stojí velikostně o trochu výše než Tesla Model 3, s délkou 4736 mm a rozvorem 2700 mm. Narozdíl od Modelu S, který je ve skutečnosti liftback, má nové Geely karosérii typu sedan, která je v Číně populárnější, i když na úkor praktičnosti. Designově je Geometry A spíše konzervativním vozem, jehož elektrický pohon dává najevo zejména zcela chybějící maska chladiče, zachovává si však průduchy v předním nárazníku, nutné pro chlazení baterie. Karosérii výrobce nazývá fastbackem, podobně jako tomu je u nového Peugeotu 508. Geely se také chlubí velmi nízkým součinitelem odporu vzduchu, jehož hodnota je pouhých 0.2375. Podobně jako na Tesle fungují zapuštěné kliky dveří, které se vysunou v přítomnosti majitele.
V interiéru je očividná inspirace Teslou a obecně moderními trendy, které vedou k naprosté minimalizaci. Palubní desce tak dominuje rozměrný 12,3" displej infotainmentu, Geely však přidalo ještě jeden menší displej za volantem, pro zobrazení jízdních informací. Oproti exteriéru také interiér působí o poznání extravagantněji, s velmi asymetrickým uspořádáním, dvouramenným volantem a v šedo bílé kombinaci čalounění.
Pohon obstarává 163 koňový elektrický motor, umístěný pod přední kapotou. Baterie je uchycena pod podvozkem a je dostupná ve dvou velikosteck 52 kWh umožňuje dojezd 410 km, zatímco větší 62 kWh až 500 km.
Zpočátku se vozy Geometry budou prodávat v existujících autosalonech Geely, do budoucna se ale počítá s vlastní sítí. Narozdíl od většiny nových elektrických značek z Číny, které slibují prodeje i mimo Čínu, avšak nemají žádné konkrétní plány, už Geometry začalo s předprodejem na celém světě. Doposud se podařilo získat 27 tisíc objednávek na nový sedan A, přičemž 67 % z nich přišlo ze zahraničí. Geometry A si objednali mimo jiné i lidé ve Francii a Norsku, což potvrzuje, že se vůz opravdu bude prodávat i v EU. Ceny pro EU zatím Geely nezveřejnilo, čínská verze však před dotacemi startuje na 710 tisíc Kč. Verze s delším dojezdem se pka dá pořídit od 780 tisíc Kč.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.