Toužíte po novém SUV a líbí se vám VW Touareg, nechcete ale utratit skoro dva miliony Kč? Je tu i jiná možnost, jak se dostat k vozu se vzhledem a velikostí SUV od VW, ale s jedním zásadním ústupkem.
Ještě před pár lety nevýznamná lokální automobilka z provincie Zhejiang vyráběla licencované postarší vozy jako Daihatsu Terios nebo Fiat Multipla. Poté se však naplno chytila začínajícího trendu SUV, které začala chrlit ve velkém. V případě Zotye se navíc kromě kvantity dá mluvit i o kvalitě, zejména ve srovnání s cenou, za jakou jsou tyto vozy na domácím trhu nabízeny. Není proto divu, že jen během pár let Zotye poskočilo v žebříčcích prodejů mohutně kupředu. Součástí taktiky však byl také typicky čínský přístup k designu, tedy kopírování známějších produktů.
Právě Zotye je jedním z nejznámějších provinilců, mezinárodní slávu si vydobyli zejména svou kopií Porsche Macan, kterou má na ulici problém rozeznat od originálu i člověk, který není totální automobilový ignorant. Vzory v zahraničí si ale donedávna brala většina produkce automobilky a to jak pod značkou Zotye, tak také pod dvěmi nově založenými značkami firmy, Domy a Traum. Jednou z nejčastějších obětí se stal Volkswagen, kterému Zotye okopírovalo designový jazyk a například model Damy X7 perfektně okopíroval dokonce i německý koncept, Volkswagen CrossBlue Coupe, a začal se prodávat dříve než VW zplodil produkční verzi.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Je proto podivuhodné, že právě Zotye je momentálně jedním z výrobců, kteří mají největší ambice s vývozem na ty nejvyspělejší trhy, jako USA a EU. Expanze do USA probíhá úspěšně, zástupcům čínské značky se už podařilo sehnat desítky autosalonů po celých státech a první modely se začnou přes Pacifik posílat do dvou let. Pokud se ale podívate na nabídku třeba německého webu mobile.de zjistíte, že do EU už Zotye dorazilo a prodává se zde, bez větší publicity.
V nabídce tamního dovozce jsou momentálně dva modely a jak dokazují fotografie, nějaké vozy už jsou opravdu v Německu a s tamními RZ. Menším a levnějším v nabídce je malé SUV Zotye T300, které překvapí docela originálním designem, bez výrazné inspirace existujícím modelem. Tedy vůz, jehož dovoz dává smysl, vzhledem k rozhodnutí Německého soudu z roku 2008, který zakázal prodej vozu Shuanghuan CEO z důvodu přílišné podobnosti s BMW X5.
I přesto se ale v německé nabídce objevuje i větší T600 C, které už na pohled dává jasně najevo, kde čínský designér obkresloval. Německá T600 C je faceliftovanou verzí původního T600, který byl velmi přesnou kopí druhé generace VW Touareg, nová verze se designem přední části blíži současnému designovému jazyku VW, už se ale nedá říci, že by kopírovala jeden konkrétní model. Místo toho vypadá jako neurčitá směs SUV od VW, velikostně ale stále nejblíže Touaregu. V Číně se tato konkrétní verze prodává pod názvem T600 Coupé, což odpovídá poněkud sportovněji střižené zadní části, s plovoucím C sloupkem, velmi populárním mezi čínskými výrobci. Na německé stránce se však setkáte s označením T600 Sport, které v Číně patří jinému vozu. Záď je opět velmi blízce inspirována u VW, zejména Tourageu třetí generace.
Určitá podobnost se dá vysledovat i v interiéru čínského vozu, zejména ve tvaru středového panelu a rozložení palubní desky. Zotye se ale jde svým směrem, už na pohled levnějším než u drahého Němce. Tomu odpovídá podstatně menší obrazovka infotainmentu a analogový přístrojový štít narozdíl od digitálního u VW. I tak je ale výbava Zotye docela bohatá, zahrnuje všechny prvky očekávané v moderním větším SUV, včetně věcí jako bezklíčové odemknutí a start, multifunkční volant, vyhřívaná zpětná zrcátka, adaptnivní tempomat, panoramatická střecha, automatická klimatizace, vestavěné GPS, čistička vzduchu nebo LED denní světla.
Zotye T600 Sport je v Německu nabízeno s přeplňovaným zážehovým čtyřválcem o objemu 1,5 litru a původu u Mitsubishi. Právě tento motor je vůbec nejčastější motorizací, nabízenou v SUV čínských výrobců. Výkon 143 koní je přenášen pouze na přední nápravu, přes šestistupňovou automatickou převodovku. S touto motorizací není T600 C zrovna sporťák, maximální rychlost je 180 km/h a zrychlení z nuly na sto 12,2 sekundy.
V Německu se dá T600 C pořídit za cenu začínající kolem 610 tisíc Kč, v nabídce je momentálně jen jediná výbava, Royal AT. V Německu prodávaný vůz samozřejmě splňuje veškeré náležitosti potřebné v EU, v případě že budete tak odvážní a vůz si koupíte, nebudete mít problém ani s registrací v Česku. Pokud nefandíte designu Volkswagenu, můžete mít i menší T300, které se s totožným motorem ale manuální převodovkou prodává od 490 tisíc Kč.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?