Toužíte po novém SUV a líbí se vám VW Touareg, nechcete ale utratit skoro dva miliony Kč? Je tu i jiná možnost, jak se dostat k vozu se vzhledem a velikostí SUV od VW, ale s jedním zásadním ústupkem.
Ještě před pár lety nevýznamná lokální automobilka z provincie Zhejiang vyráběla licencované postarší vozy jako Daihatsu Terios nebo Fiat Multipla. Poté se však naplno chytila začínajícího trendu SUV, které začala chrlit ve velkém. V případě Zotye se navíc kromě kvantity dá mluvit i o kvalitě, zejména ve srovnání s cenou, za jakou jsou tyto vozy na domácím trhu nabízeny. Není proto divu, že jen během pár let Zotye poskočilo v žebříčcích prodejů mohutně kupředu. Součástí taktiky však byl také typicky čínský přístup k designu, tedy kopírování známějších produktů.
Právě Zotye je jedním z nejznámějších provinilců, mezinárodní slávu si vydobyli zejména svou kopií Porsche Macan, kterou má na ulici problém rozeznat od originálu i člověk, který není totální automobilový ignorant. Vzory v zahraničí si ale donedávna brala většina produkce automobilky a to jak pod značkou Zotye, tak také pod dvěmi nově založenými značkami firmy, Domy a Traum. Jednou z nejčastějších obětí se stal Volkswagen, kterému Zotye okopírovalo designový jazyk a například model Damy X7 perfektně okopíroval dokonce i německý koncept, Volkswagen CrossBlue Coupe, a začal se prodávat dříve než VW zplodil produkční verzi.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Je proto podivuhodné, že právě Zotye je momentálně jedním z výrobců, kteří mají největší ambice s vývozem na ty nejvyspělejší trhy, jako USA a EU. Expanze do USA probíhá úspěšně, zástupcům čínské značky se už podařilo sehnat desítky autosalonů po celých státech a první modely se začnou přes Pacifik posílat do dvou let. Pokud se ale podívate na nabídku třeba německého webu mobile.de zjistíte, že do EU už Zotye dorazilo a prodává se zde, bez větší publicity.
V nabídce tamního dovozce jsou momentálně dva modely a jak dokazují fotografie, nějaké vozy už jsou opravdu v Německu a s tamními RZ. Menším a levnějším v nabídce je malé SUV Zotye T300, které překvapí docela originálním designem, bez výrazné inspirace existujícím modelem. Tedy vůz, jehož dovoz dává smysl, vzhledem k rozhodnutí Německého soudu z roku 2008, který zakázal prodej vozu Shuanghuan CEO z důvodu přílišné podobnosti s BMW X5.
I přesto se ale v německé nabídce objevuje i větší T600 C, které už na pohled dává jasně najevo, kde čínský designér obkresloval. Německá T600 C je faceliftovanou verzí původního T600, který byl velmi přesnou kopí druhé generace VW Touareg, nová verze se designem přední části blíži současnému designovému jazyku VW, už se ale nedá říci, že by kopírovala jeden konkrétní model. Místo toho vypadá jako neurčitá směs SUV od VW, velikostně ale stále nejblíže Touaregu. V Číně se tato konkrétní verze prodává pod názvem T600 Coupé, což odpovídá poněkud sportovněji střižené zadní části, s plovoucím C sloupkem, velmi populárním mezi čínskými výrobci. Na německé stránce se však setkáte s označením T600 Sport, které v Číně patří jinému vozu. Záď je opět velmi blízce inspirována u VW, zejména Tourageu třetí generace.
Určitá podobnost se dá vysledovat i v interiéru čínského vozu, zejména ve tvaru středového panelu a rozložení palubní desky. Zotye se ale jde svým směrem, už na pohled levnějším než u drahého Němce. Tomu odpovídá podstatně menší obrazovka infotainmentu a analogový přístrojový štít narozdíl od digitálního u VW. I tak je ale výbava Zotye docela bohatá, zahrnuje všechny prvky očekávané v moderním větším SUV, včetně věcí jako bezklíčové odemknutí a start, multifunkční volant, vyhřívaná zpětná zrcátka, adaptnivní tempomat, panoramatická střecha, automatická klimatizace, vestavěné GPS, čistička vzduchu nebo LED denní světla.
Zotye T600 Sport je v Německu nabízeno s přeplňovaným zážehovým čtyřválcem o objemu 1,5 litru a původu u Mitsubishi. Právě tento motor je vůbec nejčastější motorizací, nabízenou v SUV čínských výrobců. Výkon 143 koní je přenášen pouze na přední nápravu, přes šestistupňovou automatickou převodovku. S touto motorizací není T600 C zrovna sporťák, maximální rychlost je 180 km/h a zrychlení z nuly na sto 12,2 sekundy.
V Německu se dá T600 C pořídit za cenu začínající kolem 610 tisíc Kč, v nabídce je momentálně jen jediná výbava, Royal AT. V Německu prodávaný vůz samozřejmě splňuje veškeré náležitosti potřebné v EU, v případě že budete tak odvážní a vůz si koupíte, nebudete mít problém ani s registrací v Česku. Pokud nefandíte designu Volkswagenu, můžete mít i menší T300, které se s totožným motorem ale manuální převodovkou prodává od 490 tisíc Kč.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.