Toužíte po novém SUV a líbí se vám VW Touareg, nechcete ale utratit skoro dva miliony Kč? Je tu i jiná možnost, jak se dostat k vozu se vzhledem a velikostí SUV od VW, ale s jedním zásadním ústupkem.
Ještě před pár lety nevýznamná lokální automobilka z provincie Zhejiang vyráběla licencované postarší vozy jako Daihatsu Terios nebo Fiat Multipla. Poté se však naplno chytila začínajícího trendu SUV, které začala chrlit ve velkém. V případě Zotye se navíc kromě kvantity dá mluvit i o kvalitě, zejména ve srovnání s cenou, za jakou jsou tyto vozy na domácím trhu nabízeny. Není proto divu, že jen během pár let Zotye poskočilo v žebříčcích prodejů mohutně kupředu. Součástí taktiky však byl také typicky čínský přístup k designu, tedy kopírování známějších produktů.
Právě Zotye je jedním z nejznámějších provinilců, mezinárodní slávu si vydobyli zejména svou kopií Porsche Macan, kterou má na ulici problém rozeznat od originálu i člověk, který není totální automobilový ignorant. Vzory v zahraničí si ale donedávna brala většina produkce automobilky a to jak pod značkou Zotye, tak také pod dvěmi nově založenými značkami firmy, Domy a Traum. Jednou z nejčastějších obětí se stal Volkswagen, kterému Zotye okopírovalo designový jazyk a například model Damy X7 perfektně okopíroval dokonce i německý koncept, Volkswagen CrossBlue Coupe, a začal se prodávat dříve než VW zplodil produkční verzi.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Je proto podivuhodné, že právě Zotye je momentálně jedním z výrobců, kteří mají největší ambice s vývozem na ty nejvyspělejší trhy, jako USA a EU. Expanze do USA probíhá úspěšně, zástupcům čínské značky se už podařilo sehnat desítky autosalonů po celých státech a první modely se začnou přes Pacifik posílat do dvou let. Pokud se ale podívate na nabídku třeba německého webu mobile.de zjistíte, že do EU už Zotye dorazilo a prodává se zde, bez větší publicity.
V nabídce tamního dovozce jsou momentálně dva modely a jak dokazují fotografie, nějaké vozy už jsou opravdu v Německu a s tamními RZ. Menším a levnějším v nabídce je malé SUV Zotye T300, které překvapí docela originálním designem, bez výrazné inspirace existujícím modelem. Tedy vůz, jehož dovoz dává smysl, vzhledem k rozhodnutí Německého soudu z roku 2008, který zakázal prodej vozu Shuanghuan CEO z důvodu přílišné podobnosti s BMW X5.
I přesto se ale v německé nabídce objevuje i větší T600 C, které už na pohled dává jasně najevo, kde čínský designér obkresloval. Německá T600 C je faceliftovanou verzí původního T600, který byl velmi přesnou kopí druhé generace VW Touareg, nová verze se designem přední části blíži současnému designovému jazyku VW, už se ale nedá říci, že by kopírovala jeden konkrétní model. Místo toho vypadá jako neurčitá směs SUV od VW, velikostně ale stále nejblíže Touaregu. V Číně se tato konkrétní verze prodává pod názvem T600 Coupé, což odpovídá poněkud sportovněji střižené zadní části, s plovoucím C sloupkem, velmi populárním mezi čínskými výrobci. Na německé stránce se však setkáte s označením T600 Sport, které v Číně patří jinému vozu. Záď je opět velmi blízce inspirována u VW, zejména Tourageu třetí generace.
Určitá podobnost se dá vysledovat i v interiéru čínského vozu, zejména ve tvaru středového panelu a rozložení palubní desky. Zotye se ale jde svým směrem, už na pohled levnějším než u drahého Němce. Tomu odpovídá podstatně menší obrazovka infotainmentu a analogový přístrojový štít narozdíl od digitálního u VW. I tak je ale výbava Zotye docela bohatá, zahrnuje všechny prvky očekávané v moderním větším SUV, včetně věcí jako bezklíčové odemknutí a start, multifunkční volant, vyhřívaná zpětná zrcátka, adaptnivní tempomat, panoramatická střecha, automatická klimatizace, vestavěné GPS, čistička vzduchu nebo LED denní světla.
Zotye T600 Sport je v Německu nabízeno s přeplňovaným zážehovým čtyřválcem o objemu 1,5 litru a původu u Mitsubishi. Právě tento motor je vůbec nejčastější motorizací, nabízenou v SUV čínských výrobců. Výkon 143 koní je přenášen pouze na přední nápravu, přes šestistupňovou automatickou převodovku. S touto motorizací není T600 C zrovna sporťák, maximální rychlost je 180 km/h a zrychlení z nuly na sto 12,2 sekundy.
V Německu se dá T600 C pořídit za cenu začínající kolem 610 tisíc Kč, v nabídce je momentálně jen jediná výbava, Royal AT. V Německu prodávaný vůz samozřejmě splňuje veškeré náležitosti potřebné v EU, v případě že budete tak odvážní a vůz si koupíte, nebudete mít problém ani s registrací v Česku. Pokud nefandíte designu Volkswagenu, můžete mít i menší T300, které se s totožným motorem ale manuální převodovkou prodává od 490 tisíc Kč.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.