Jedno z nejstarších aut na trhu jde do důchodu. Ve výrobě se udrželo 35 let

Maruti Omni
Maruti Omni, foto: wheelsage.org
-mdo , AutoRoad.cz 9. dubna 2019 17:00
Sdílej:

Představa auta, které se na trhu bez větších změn drží už 40 let, může přijít většině Evropanů šílená. Podobných vozů přitom není málo, i v samotné EU se dá koupit Lada 4x4. Jeden z nejstarších vozů na světě, Maruti Omni, ale po 35 letech výroby musí skončit.

Malé kei dodávky se v Evropě s velkým úspěchem nikdy nesetkaly, v Asii však jde o jednu z nejčastějších forem přepravy. Jednou z nejpopulárnějších je pak řada Suzuki Carry, která se vyrábí už od roku 1961 a v domácím Japonsku se dnes nabízí v 11. generaci. Obzvláště úspěšná ale byla zejména sedmá generace, která se začala vyrábět v roce 1979. Ne ani tak na domácím trhu, kde ji Suzuki nahradilo už o šest let později, v Indonésii, Pákistánu a Indii se však udržely na trhu celé dekády.

V Indii má ale maličká dodávka svůj osud už zpečetěn. Maruti Suzuki, indická pobočka japonského výrobce, totiž oznámila že letos ukončí výrobu Maruti Omni, což je lehce faceliftovaná verze původního Suzuki Carry sedmé generace. V Indii se Omni vyrábělo už od roku 1984 a i přes drobné změny jde stále o téměř totožný automobil. 

Jedinou výraznější změnou oproti japonské verzi je nová maska s hranatými světly, které nahradily původní malé kulaté. Jiný byl také motor, umístěný pod předními sedačkami. Suzuki Carry nabízelo nejprve dvoutakt, brzy ale dostalo čtyřtaktní čtyřválec. Maruti Omni ale vyjelo pouze s tříválcem o objemu 796 ccm z Maruti 800, neboli Suzuki Alto druhé generace. Výkon 37 koní a 60 Nm malé dodávce stačil k dosažení maximální rychlosti 100 km/h a zrychlení z nuly na 60 km/h za 10 sekund. 

V Indii a Pákistánu Suzuki prodalo přes 16 milionu kusů lokálních verzí sedmé generace Carry, jsou tam tedy všudypřítomné. Omni je například vůbec nejčastějším typem sanitek používaných v zemi. Osmimístné verze jsou velmi často používány jako taxi vozy nebo minibusy. Kromě osobních verzí jsou ale k dispozici i nákladní bez oken. 

Důvodem, proč se takto oblíbený vůz který si držel vysoká prodejní čísla až do konce musí odebrat na důchod, jsou nová nařízení indické vlády. Podle těch musí mít každé nové vozidlo prodané v Indii od 1. dubna ABS, od července airbag řidiče a od října vejdou v platnost nová pravidla pro nárazové testy. Místo v podstatě nemožné modernizace 40 let starého vozu tak Suzuki radši ukončí jeho výrobu, na trhu už navíc má i modernější Maruti Eeco, lokální verzi desáté generace Carry, která se vyrábí od roku 1999.

Ani ukončení výroby v Indii ale neznamená definitivní konec pro 40 let starou minidodávku. V sousedním Pákistánu se totiž jako Suzuki Bolan stále vyrábí a úspěšně prodává. Pákistán v nejbližší době nechystá změny jako Indie, Suzuki Carry sedmé generace tak bez problému vstoupí do páté dekády života. 

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?