Jedno z nejstarších aut na trhu jde do důchodu. Ve výrobě se udrželo 35 let

Maruti Omni
Maruti Omni, foto: wheelsage.org
-mdo , AutoRoad.cz 9. dubna 2019 17:00
Sdílej:

Představa auta, které se na trhu bez větších změn drží už 40 let, může přijít většině Evropanů šílená. Podobných vozů přitom není málo, i v samotné EU se dá koupit Lada 4x4. Jeden z nejstarších vozů na světě, Maruti Omni, ale po 35 letech výroby musí skončit.

Malé kei dodávky se v Evropě s velkým úspěchem nikdy nesetkaly, v Asii však jde o jednu z nejčastějších forem přepravy. Jednou z nejpopulárnějších je pak řada Suzuki Carry, která se vyrábí už od roku 1961 a v domácím Japonsku se dnes nabízí v 11. generaci. Obzvláště úspěšná ale byla zejména sedmá generace, která se začala vyrábět v roce 1979. Ne ani tak na domácím trhu, kde ji Suzuki nahradilo už o šest let později, v Indonésii, Pákistánu a Indii se však udržely na trhu celé dekády.

V Indii má ale maličká dodávka svůj osud už zpečetěn. Maruti Suzuki, indická pobočka japonského výrobce, totiž oznámila že letos ukončí výrobu Maruti Omni, což je lehce faceliftovaná verze původního Suzuki Carry sedmé generace. V Indii se Omni vyrábělo už od roku 1984 a i přes drobné změny jde stále o téměř totožný automobil. 

Jedinou výraznější změnou oproti japonské verzi je nová maska s hranatými světly, které nahradily původní malé kulaté. Jiný byl také motor, umístěný pod předními sedačkami. Suzuki Carry nabízelo nejprve dvoutakt, brzy ale dostalo čtyřtaktní čtyřválec. Maruti Omni ale vyjelo pouze s tříválcem o objemu 796 ccm z Maruti 800, neboli Suzuki Alto druhé generace. Výkon 37 koní a 60 Nm malé dodávce stačil k dosažení maximální rychlosti 100 km/h a zrychlení z nuly na 60 km/h za 10 sekund. 

V Indii a Pákistánu Suzuki prodalo přes 16 milionu kusů lokálních verzí sedmé generace Carry, jsou tam tedy všudypřítomné. Omni je například vůbec nejčastějším typem sanitek používaných v zemi. Osmimístné verze jsou velmi často používány jako taxi vozy nebo minibusy. Kromě osobních verzí jsou ale k dispozici i nákladní bez oken. 

Důvodem, proč se takto oblíbený vůz který si držel vysoká prodejní čísla až do konce musí odebrat na důchod, jsou nová nařízení indické vlády. Podle těch musí mít každé nové vozidlo prodané v Indii od 1. dubna ABS, od července airbag řidiče a od října vejdou v platnost nová pravidla pro nárazové testy. Místo v podstatě nemožné modernizace 40 let starého vozu tak Suzuki radši ukončí jeho výrobu, na trhu už navíc má i modernější Maruti Eeco, lokální verzi desáté generace Carry, která se vyrábí od roku 1999.

Ani ukončení výroby v Indii ale neznamená definitivní konec pro 40 let starou minidodávku. V sousedním Pákistánu se totiž jako Suzuki Bolan stále vyrábí a úspěšně prodává. Pákistán v nejbližší době nechystá změny jako Indie, Suzuki Carry sedmé generace tak bez problému vstoupí do páté dekády života. 

Stalo se
Testy aut
DS 7 Pallas 1,5 BlueHDI

DLOUHODOBÝ TEST: DS 7 Pallas 1,5 BlueHDI – prémiové SUV s dieselem za 950 tisíc

Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?

Novinky
Tesla Cybertrack

Musk pod palbou: Tesla Cybertruck má "svolávačku" kvůli konstrukční vadě a čelí vlně útoků na auta i prodejny

Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.

Novinky ze světa EV
Elektrický Renault 5 Turbo 3E

ODHALEN Renault 5 Turbo 3E: Legenda se vrací, nyní jako "nejbrutálnější" elektromobil + VIDEO

Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.

Zajímavosti
Jeremy Clarkson, James May a Richard Hammond v Grand Tour.

Parta z Top Gearu se vrací! Trio Clarkson, Hammond a May bude v novém pořadu

Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.