Představa auta, které se na trhu bez větších změn drží už 40 let, může přijít většině Evropanů šílená. Podobných vozů přitom není málo, i v samotné EU se dá koupit Lada 4x4. Jeden z nejstarších vozů na světě, Maruti Omni, ale po 35 letech výroby musí skončit.
Malé kei dodávky se v Evropě s velkým úspěchem nikdy nesetkaly, v Asii však jde o jednu z nejčastějších forem přepravy. Jednou z nejpopulárnějších je pak řada Suzuki Carry, která se vyrábí už od roku 1961 a v domácím Japonsku se dnes nabízí v 11. generaci. Obzvláště úspěšná ale byla zejména sedmá generace, která se začala vyrábět v roce 1979. Ne ani tak na domácím trhu, kde ji Suzuki nahradilo už o šest let později, v Indonésii, Pákistánu a Indii se však udržely na trhu celé dekády.
V Indii má ale maličká dodávka svůj osud už zpečetěn. Maruti Suzuki, indická pobočka japonského výrobce, totiž oznámila že letos ukončí výrobu Maruti Omni, což je lehce faceliftovaná verze původního Suzuki Carry sedmé generace. V Indii se Omni vyrábělo už od roku 1984 a i přes drobné změny jde stále o téměř totožný automobil.
Jedinou výraznější změnou oproti japonské verzi je nová maska s hranatými světly, které nahradily původní malé kulaté. Jiný byl také motor, umístěný pod předními sedačkami. Suzuki Carry nabízelo nejprve dvoutakt, brzy ale dostalo čtyřtaktní čtyřválec. Maruti Omni ale vyjelo pouze s tříválcem o objemu 796 ccm z Maruti 800, neboli Suzuki Alto druhé generace. Výkon 37 koní a 60 Nm malé dodávce stačil k dosažení maximální rychlosti 100 km/h a zrychlení z nuly na 60 km/h za 10 sekund.
V Indii a Pákistánu Suzuki prodalo přes 16 milionu kusů lokálních verzí sedmé generace Carry, jsou tam tedy všudypřítomné. Omni je například vůbec nejčastějším typem sanitek používaných v zemi. Osmimístné verze jsou velmi často používány jako taxi vozy nebo minibusy. Kromě osobních verzí jsou ale k dispozici i nákladní bez oken.
Důvodem, proč se takto oblíbený vůz který si držel vysoká prodejní čísla až do konce musí odebrat na důchod, jsou nová nařízení indické vlády. Podle těch musí mít každé nové vozidlo prodané v Indii od 1. dubna ABS, od července airbag řidiče a od října vejdou v platnost nová pravidla pro nárazové testy. Místo v podstatě nemožné modernizace 40 let starého vozu tak Suzuki radši ukončí jeho výrobu, na trhu už navíc má i modernější Maruti Eeco, lokální verzi desáté generace Carry, která se vyrábí od roku 1999.
Ani ukončení výroby v Indii ale neznamená definitivní konec pro 40 let starou minidodávku. V sousedním Pákistánu se totiž jako Suzuki Bolan stále vyrábí a úspěšně prodává. Pákistán v nejbližší době nechystá změny jako Indie, Suzuki Carry sedmé generace tak bez problému vstoupí do páté dekády života.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!