Rodinné kombi nižší střední třídy byly do nástupu SUV jedním z nejžádanějších typů vozů. Nastupující elektrifikace se zatím ale kombíkům zcela vyhnula, trend totiž volí cpát baterky hlavně do SUV všech velikostí. I přesto se ale na trh dostal Roewe Ei5, elektrické kombi za lidovou cenu.
Kombíky jsou mezi elektrickými vozy vpodstatě neexistující kategorie. Hlavně poslední dobou se veškerá elektrifikace zaměřuje buď na SUV, nebo na sedany, mezi nejprodávanější elektromobily na trhu přitom patří zejména hatchbacky jako Nissan Leaf a Renault Zoe. Že by byl zájem i o kombíky ukazují například na zakázku postavené verze Tesly Model S, kterých se v posledních letech ukázalo hned několik.
Elektrické kombi však existuje a přichází ze země, která jinak kombíkům vůbec nefandí. Roewe Ei5 je čistě elektrický model nabízený pouze v jedné karosářské verzi. Jeho tvůrcem je automobilka SAIC, konkrétně její značka Roewe, jeden z pohrobků britské MG Rover Group. Bizarně zkomolený název není náhoda, při koupi si totiž Číňané sice dokázali zajistit práva na značku MG, název Rover ale připadl Land Roveru. Číňané tedy přišli s podobně znějícím Roewe, v čínštině Rongwei. Částečně znovuzrozený Roewe spolu s MG jsou ve své nové domovině až překvapivě úspěšné, pod značkou MG se vozy vyvážejí do zahraničí, včetně Velké Británie a Austrálie.
Roewe Ei5 stojí na platformě Buick Excelle GX, kombíku se spalovacím motorem, který v Číně vyrábí joint-venture spadající také pod SAIC. Designově jde ale zcela jiným směrem, narozdíl od zaobleného Buicku Roewe vyznává spíše hrany. Elektrické komponenty si vyvinuli přímo v Roewe. Kromě elektromobilu se vůz nabízí i ve spalovací verzi, která se jmenuje i5 a existuje pouze jako sedan.
Elektrický motor se nachází u přední nápravy a poskytuje výkon 114 koní a 255 Nm, což 1555 kg těžkému vozu postačuje k dosažení rychlosti 150 km/h, zrychlení výrobce udává jako 4,8 sekundy z nuly na 50 km. Akumulátor umístěný v podlaze disponuje kapacitou 52,5 kWh, dojezd je tak udáván na slušných 420 km v cyklu NEDC. Na nabití do 80 % při použití rapidní nabíječky by mělo stačit 40 minut.
Nejdůležitější údaj pro českého chataře je ale objem kufru, v základní pozici nabízí Ei5 479 litrů. To je o celých 51 litrů méně než česká Škoda Fabia Kombi, která je přitom o 260 mm kratší. Číňané ale vždy dbali spíše na prostro pro nohy na zadní sedačce, než o objem kufru. Už proto je zajímavé, že vůz jako Ei5 vůbec existuje. Je ale pravda, že mezi čínskou mládeží kombíky získávají na popularitě a jedno z mála opravdu kultovních aut v Číně je kombi varianta VW Santana.
Roewe Ei5 má ve všech variantách totožný akumulátor i elektromotor, liší se tedy jen úroveň výbavy. Ty jsou čtyři a kromě té nejlevnější všechny v kabině dostaly 8" displej infotainmentu a polodigitální přístrojový štít před řidičem. I v nejlevnějším provedení ale dostanete automatickou klimatizaci, rádio s USB a malý disple mezi analogovými přístroji na palubním štítu.
Atraktivní je i cena, která u nejnižší výbavy začíná na 435 tisíc Kč. Pokud nejste zastánci analogové výbavy, druhá nejnižší výbava už s displeji vyjde na 470 tisíc Kč. Nejvyšší verze, která zahrnuje vše co by moderní elektromobil měl mít, má cenu nastavenou na 540 tisíc Kč. Všechny ceny už zahrnují dotace pro nákup vozidla s alternativním pohonem.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?