Rodinné kombi nižší střední třídy byly do nástupu SUV jedním z nejžádanějších typů vozů. Nastupující elektrifikace se zatím ale kombíkům zcela vyhnula, trend totiž volí cpát baterky hlavně do SUV všech velikostí. I přesto se ale na trh dostal Roewe Ei5, elektrické kombi za lidovou cenu.
Kombíky jsou mezi elektrickými vozy vpodstatě neexistující kategorie. Hlavně poslední dobou se veškerá elektrifikace zaměřuje buď na SUV, nebo na sedany, mezi nejprodávanější elektromobily na trhu přitom patří zejména hatchbacky jako Nissan Leaf a Renault Zoe. Že by byl zájem i o kombíky ukazují například na zakázku postavené verze Tesly Model S, kterých se v posledních letech ukázalo hned několik.
Elektrické kombi však existuje a přichází ze země, která jinak kombíkům vůbec nefandí. Roewe Ei5 je čistě elektrický model nabízený pouze v jedné karosářské verzi. Jeho tvůrcem je automobilka SAIC, konkrétně její značka Roewe, jeden z pohrobků britské MG Rover Group. Bizarně zkomolený název není náhoda, při koupi si totiž Číňané sice dokázali zajistit práva na značku MG, název Rover ale připadl Land Roveru. Číňané tedy přišli s podobně znějícím Roewe, v čínštině Rongwei. Částečně znovuzrozený Roewe spolu s MG jsou ve své nové domovině až překvapivě úspěšné, pod značkou MG se vozy vyvážejí do zahraničí, včetně Velké Británie a Austrálie.
Roewe Ei5 stojí na platformě Buick Excelle GX, kombíku se spalovacím motorem, který v Číně vyrábí joint-venture spadající také pod SAIC. Designově jde ale zcela jiným směrem, narozdíl od zaobleného Buicku Roewe vyznává spíše hrany. Elektrické komponenty si vyvinuli přímo v Roewe. Kromě elektromobilu se vůz nabízí i ve spalovací verzi, která se jmenuje i5 a existuje pouze jako sedan.
Elektrický motor se nachází u přední nápravy a poskytuje výkon 114 koní a 255 Nm, což 1555 kg těžkému vozu postačuje k dosažení rychlosti 150 km/h, zrychlení výrobce udává jako 4,8 sekundy z nuly na 50 km. Akumulátor umístěný v podlaze disponuje kapacitou 52,5 kWh, dojezd je tak udáván na slušných 420 km v cyklu NEDC. Na nabití do 80 % při použití rapidní nabíječky by mělo stačit 40 minut.
Nejdůležitější údaj pro českého chataře je ale objem kufru, v základní pozici nabízí Ei5 479 litrů. To je o celých 51 litrů méně než česká Škoda Fabia Kombi, která je přitom o 260 mm kratší. Číňané ale vždy dbali spíše na prostro pro nohy na zadní sedačce, než o objem kufru. Už proto je zajímavé, že vůz jako Ei5 vůbec existuje. Je ale pravda, že mezi čínskou mládeží kombíky získávají na popularitě a jedno z mála opravdu kultovních aut v Číně je kombi varianta VW Santana.
Roewe Ei5 má ve všech variantách totožný akumulátor i elektromotor, liší se tedy jen úroveň výbavy. Ty jsou čtyři a kromě té nejlevnější všechny v kabině dostaly 8" displej infotainmentu a polodigitální přístrojový štít před řidičem. I v nejlevnějším provedení ale dostanete automatickou klimatizaci, rádio s USB a malý disple mezi analogovými přístroji na palubním štítu.
Atraktivní je i cena, která u nejnižší výbavy začíná na 435 tisíc Kč. Pokud nejste zastánci analogové výbavy, druhá nejnižší výbava už s displeji vyjde na 470 tisíc Kč. Nejvyšší verze, která zahrnuje vše co by moderní elektromobil měl mít, má cenu nastavenou na 540 tisíc Kč. Všechny ceny už zahrnují dotace pro nákup vozidla s alternativním pohonem.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.