Po českých silnicích jezdí cca 5,592 milionu osobních automobilů, takže pokud bychom předpokládali, že se všichni majitelé rozhodnou k jejich přezutí během dubna, zaměstnanci pneuservisů by se pravděpodobně nezastavili. Nic takového se ovšem nestane, neboť zhruba 20 až 25 % řidičů na letní pneumatiky nepřezouvá a dojíždí pneumatiky zimní. Je to ale moudré řešení?
Důvodů proč lidé nepřezouvají je hned několik, ovšem tím nejčastějším jsou finance. A protože peníze jsou vždycky až na první místě, nemůžeme se této skupině řidičů ani příliš divit. Pokud vezmeme v potaz, že průměrné stáří automobilů na našich silnicích bylo podle dat ÚAMK koncem roku 2017 cca 14.62 let, pak průměrná hodnota takového automobilu může podle ÚAMK vycházet na částky pohybující se okolo 25 000 Kč.
Nové pneumatiky a jejich přezutí se však málokdy vejdou do částku 5000 Kč. Mnoho řidičů si tak jednoduše spočítá, že podobná investice jednoduše nemá smysl a buď dojíždí pláště zimní, nebo investují do celoročních. Je to ale opravdu rozumné? Odborníci z ÚAMK k tomu poskytli hned několik vcelku pádných argumentů, které by řidiči měli brát v potaz.
Co dovoluje „dojíždět“ zimní pneu? Zimní pneumatiky nesmějí mít vzorek menší než 4 mm, nicméně pro pláště letní stačí nejméně 1,6 mm. Dokonce i když vezmeme v potaz fakt, že se doporučuje i pro letní pláště optimální vzorek ve výšce alespoň 3 mm, starší zimní obutí to obvykle splňuje.
Odborníci ÚAMK přesto varují – jedna stránka věci jsou peníze, druhá ale bezpečnost. Je několik faktů, které by měly motoristy varovat a odradit od používání zimní plášťů v létě.
Vyhýbací manévry: Tendence vozidla obutého v létě na zimních pneu je jednoznačná – výraznější naklánění a tendence snadněji se dostat na hranici přilnavosti. Kromě stavby samotných pneu je to dáno také směsí běhounu, která je při teplotách zhruba nad + 7 stupňů Celsia výrazněji měkčí a vláčnější.
Ekologie: V teplých letních měsících se příliš měkká a přilnavá směs zimního pláště snadněji poškozuje, trhá a odletují z ní částice různých velikosti. Ty nejmenší mikro-částice pak vdechujeme, dostávají se do podzemních vod a celkově znečišťují přírodu.
Brzdná dráha: Kvůli odlišnostem ve složení směsí letních a zimních plášťů je výkon zimních pneumatik v teplých měsících až o pětinu slabší. Za vysokých letních teplot pak může rozdíl vzrůst až o třetinu.
Ekonomika. Jízda s tímto obutím znamená vyšší spotřebu paliva - a to v průměru až o 0,2 litru na 100 km. Při dovolenkových letních cestách to představuje o několik set korun vyšší výdaje.
Pokuty. Používání zimního obutí po zbytek roku ale může mít ještě další následky. Například Itálie má předpis, který zakazuje používání zimních pneu od dubna do listopadu. Pokuta pak může dosáhnout až zhruba 50 000 Kč. Tak vysoká je právě s ohledem na všechna výše uvedená negativa.
O podobném kroku, tedy povinném používání výhradně letního obutí v daném období, uvažují i další země - včetně České republiky. Již v minulosti se v parlamentu objevilo několik poslanců, kteří přišli s tímto či podobným návrhem.
Odborníci ÚAMK proto doporučují vždy používat v daném období jen letní pneumatiky. Upozorňují také na testy celoročních pneumatik, které prováděly partnerské automotokluby jako je například německý ADAC. Tyto testy totiž potvrdily, že až na naprosté výjimky jsou celoroční pláště příliš velkým kompromisem, který nedokáže nabídnout odpovídající vlastnosti ani v jednom období.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.