Zimní pneumatiky v letních měsících? Podívejte se, jakým rizikům se vystavujete

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 5. dubna 2019, 12:55 Google+

Po českých silnicích jezdí cca 5,592 milionu osobních automobilů, takže pokud bychom předpokládali, že se všichni majitelé rozhodnou k jejich přezutí během dubna, zaměstnanci pneuservisů by se pravděpodobně nezastavili. Nic takového se ovšem nestane, neboť zhruba 20 až 25 % řidičů na letní pneumatiky nepřezouvá a dojíždí pneumatiky zimní. Je to ale moudré řešení?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Auto Kelly

Sdílejte článek

Důvodů proč lidé nepřezouvají je hned několik, ovšem tím nejčastějším jsou finance. A protože peníze jsou vždycky až na první místě, nemůžeme se této skupině řidičů ani příliš divit. Pokud vezmeme v potaz, že průměrné stáří automobilů na našich silnicích bylo podle dat ÚAMK koncem roku 2017 cca 14.62 let, pak průměrná hodnota takového automobilu může podle ÚAMK vycházet na částky pohybující se okolo 25 000 Kč.

Nové pneumatiky a jejich přezutí se však málokdy vejdou do částku 5000 Kč. Mnoho řidičů si tak jednoduše spočítá, že podobná investice jednoduše nemá smysl a buď dojíždí pláště zimní, nebo investují do celoročních. Je to ale opravdu rozumné? Odborníci z ÚAMK k tomu poskytli hned několik vcelku pádných argumentů, které by řidiči měli brát v potaz.

Co dovoluje „dojíždět“ zimní pneu? Zimní pneumatiky nesmějí mít vzorek menší než 4 mm, nicméně pro pláště letní stačí nejméně 1,6 mm. Dokonce i když vezmeme v potaz fakt, že se doporučuje i pro letní pláště optimální vzorek ve výšce alespoň 3 mm, starší zimní obutí to obvykle splňuje.

Odborníci ÚAMK přesto varují – jedna stránka věci jsou peníze, druhá ale  bezpečnost. Je několik faktů, které by měly motoristy varovat a odradit od používání zimní plášťů v létě.

Vyhýbací manévry: Tendence vozidla obutého v létě na zimních pneu je jednoznačná – výraznější naklánění a tendence snadněji se dostat na hranici přilnavosti. Kromě stavby samotných pneu je to dáno také směsí běhounu, která je při teplotách zhruba nad + 7 stupňů Celsia výrazněji měkčí a vláčnější.

Ekologie: V teplých letních měsících se příliš měkká a přilnavá směs zimního pláště snadněji poškozuje, trhá a odletují z ní částice různých velikosti. Ty nejmenší mikro-částice pak vdechujeme, dostávají se do podzemních vod a celkově znečišťují přírodu.

Brzdná dráha: Kvůli odlišnostem ve složení směsí letních a zimních plášťů je výkon zimních pneumatik v teplých měsících až o pětinu slabší. Za vysokých letních teplot pak může rozdíl vzrůst až o třetinu.

Ekonomika. Jízda s tímto obutím znamená vyšší spotřebu paliva - a to v průměru až o 0,2 litru na 100 km. Při dovolenkových letních cestách to představuje o několik set korun vyšší výdaje.

Pokuty. Používání zimního obutí po zbytek roku ale může mít ještě další následky. Například Itálie má předpis, který zakazuje používání zimních pneu od dubna do listopadu. Pokuta pak může dosáhnout až zhruba 50 000 Kč. Tak vysoká je právě s ohledem na všechna výše uvedená negativa.

O podobném kroku, tedy povinném používání výhradně letního obutí v daném období, uvažují i další země - včetně České republiky. Již v minulosti se v parlamentu objevilo několik poslanců, kteří přišli s tímto či podobným návrhem.

img-responsive

Investice do kvalitního letního obutí se v každém případě vyplatí | foto: pneumatiky.cz

Odborníci ÚAMK proto doporučují vždy používat v daném období jen letní pneumatiky. Upozorňují také na testy celoročních pneumatik, které prováděly partnerské automotokluby jako je například německý ADAC. Tyto testy totiž potvrdily, že až na naprosté výjimky jsou celoroční pláště příliš velkým kompromisem, který nedokáže nabídnout odpovídající vlastnosti ani v jednom období.

Vytisknout

Diskuze: Zimní pneumatiky v letních měsících? Podívejte se, jakým rizikům se vystavujete

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

NGDV

Jako z animovaného filmu, US Post modernizuje vozový park

Čtvrtá generace Škody Fabie zatím stále ještě skrývá svoji podobu

Nová Škoda Fabia, větší, sportovnější, bezpečnější. A motory?

Čerpací stanice Shell

Shell připravil oleje s neutrální uhlíkovou stopou

Peugeot představil nové logo. Už jedenácté...

Peugeot představil nové logo. Už jedenácté...

První test zimních pneumatik pro rok 2018 (Uniroyal  MS plus 77)

Tohle zamrzí. Mladíkovi nedal viník přednost, přesto odškodnění v milionech nedostane

Škoda představila Enyaq Sportline iV, atraktivní, sportovní, dynamické, na baterii

Škoda dosáhla špičkové aerodynamické účinnosti u velkého Enyaqu iV

Volkswagen ID.3 v Česku už za méně než 900 tisíc

Volkswagen ID.3 v Česku už za méně než 900 tisíc. Má to však své ale...

U příležitosti 3. výročí značky Cupra byl oficiálně představen limitovaný model Formentor VZ5

Cupra slaví, limitovaný Formentor VZ5 je hozenou rukavicí do stojatých prémiových vod SUV

IONITY spolupracuje s OMV a otevřela na dálnici D1 další dvě rychlodobíjecí stanice

Majitelé elektromobilů zatleskají. Další dvě rychlodobíjecí stanice tam, kde jsou nejvíc třeba

Škoda Superb

Test ojetiny - Škoda Superb 2.0 TDI, za 400 tisíc manažerská limuzína

Mercedes benz C W206

Problém u Mercedesu. Unikly fotky nového modelu třídy C W206

Volkswagen Tiguan eHybrid kombinuje zážehový motor 1.4 TSI (110 kW / 150 k) s elektromotorem (85 kW / 116 k) a s šestistupňovou automatickou převodovkou DSG

Tiguan eHybrid je už možné objednat i v Česku. Bez milionu to ale nepůjde...

Škoda vystavila skici modelu Kushaq pro indický trh

Škoda vystavila skici modelu Kushaq. Nebude ho škoda pro Indii?

Honda ukázala nové HR-V inspirované kupé a s hybridem v základu

Honda ukázala nové HR-V inspirované kupé a s hybridem v základu

Škoda představila Enyaq Sportline iV, atraktivní, sportovní, dynamické, na baterii

Škoda představuje Enyaq Sportline iV, atraktivní, sportovní, dynamické, na baterii

reklama

Doporučujeme

Ferrari F8 Tributo v akci

VIDEO: Ferrari F8 Tributo se předvádí na okruhu, jeho zvuk si zamilujete

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Test ojetiny - Škoda Superb 2.0 TDI, za 400 tisíc manažerská limuzína

  2. Tiguan eHybrid je už možné objednat i v Česku. Bez milionu to ale nepůjde...

  3. Tohle zamrzí. Mladíkovi nedal viník přednost, přesto odškodnění v milionech nedostane

  4. Cupra slaví, limitovaný Formentor VZ5 je hozenou rukavicí do stojatých prémiových vod SUV

  5. Nová Škoda Fabia, větší, sportovnější, bezpečnější. A motory?

  6. Volkswagen ID.3 v Česku už za méně než 900 tisíc. Má to však své ale...

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud