Toyota RAV4 letos oslaví pětadvacáté narozeniny. Jako dárek si nadělila novou verzi, která je už pátou generací. Neuškodí však zavzpomínat také na její předchozí generace. Toto SUV totiž ovlivnilo motoristickou historii a dočkalo se řady zajímavých řešení. Tady jsou nejzajímavější fakta o RAV4.
První SUV na světě
Koncept s názvem RAV-Four Toyota se představil už v roce 1989. Automobil vyvíjený od roku 1986 překvapil nejen vzhledem, ale především konstrukcí. Měl větší světlou výšku a náhon na všechna čtyři kola jako terénní vozy, ale samonosnou konstrukci a příčně umístěný motor, což je typické spíš pro osobní automobily. O pět let později debutovala výrobní verze RAV4, vizuálně odlišná, avšak věrná konstrukčním řešením z koncepčního vozu – podlahová plošina z Corolly, náhon 4x4 a zavěšení z Toyoty Celica GT-Four. Toyota se tak stala vynálezcem moderního SUV.
Rekreační auto
Nový vůz byl určen pro aktivní mladé lidi. Zkratka RAV-Four, která označovala prototypní auto, měla původ v označení Recreational Active Vehicle with 4-wheel-drive, což volně přeložené znamená rekreační automobil s náhonem na čtyři kola. U výrobní verze už byla čtyřka zapsaná číslicí, ale význam názvu se nezměnil.
Třídveřová varianta
Zpočátku měla Toyota RAV4 pouze třídveřovou variantu. Automobil v této konfiguraci měřil 3,74 metru na délku a 1,695 metru na šířku a jeho kufr nabízel objem 176 litrů. Měl tedy menší kapacitu, byl o více než 20 centimetrů kratší a stejně široký jako současný Yaris. Pro srovnání, aktuální generace Toyoty RAV4 je 4,6 metru dlouhá a více než 1,8 metru široká, do kufru se pak bez skládání sedadel vejde 580 litrů nákladu a po jejich složení dokonce i jízdní kolo.
Nejpopulárnější SUV na světě
Když v roce 1994 Toyota uváděla RAV4, žádný ze zástupců japonské značky nečekal, že bude mít auto takový úspěch. Zájem o vůz dvojnásobně překročil původní předpoklady. Od jeho premiéry se po celém světě prodalo více než 6 milionů exemplářů tohoto modelu a v současné době je Toyota RAV4 nejpopulárnější SUV na světě s průměrným ročním prodejem zhruba 750 tisíc vozů.
Elektrická a hybridní
Roku 2015 Toyota u příležitosti faceliftu čtvrté generace modelu uvedla na trh RAV4 s hybridním pohonem. Díky dynamické a úsporné jednotce tím auto ještě získalo na popularitě. Kdysi ovšem jezdila i Toyota RAV4 s čistě elektrickým pohonem. Poprvé se tato verze objevila v roce 1997. Elektrickou variantu měla i třetí generace modelu a toto SUV bylo dostupné výhradně v USA.
Nejsilnější v historii
Aktuální Toyota RAV4 Hybrid ve verzi s náhonem 4x4 AWD-i je nejsilnější a nejrychlejší RAV4, jaká kdy byla dostupná v Evropě. Díky dvěma elektromotorům a pětadvacetilitrové atmosférické benzínové jednotce má hybridní RAV4 výkon 222 koní a z 0 na 100 km/h se rozjede za 8,1 s.
Úspornější 4x4
První a druhá generace RAV4 měla stálý náhon na všechna čtyři kola. U třetí generace modelu výrobce od tohoto řešení upustil a zvolil úspornější uspořádání, které v případě nutnosti zapojovalo pohon zadní nápravy. Největší inovací však bylo zavedení náhonu E-Four v předchozí generaci, dostupné i u RAV4 Hybrid. Soustavě chybí klasická hnací hřídel a zadní kola uvádí do pohybu výhradně elektromotor. Nejnovější varianta vozu disponuje vylepšeným pohonem pod názvem AWD-i, který dokáže předat až 80 procent točivého momentu na zadní nápravu.
První Toyota s digitálním zrcátkem
Už od svého počátku platila RAV4 za revoluční vůz. S nástupem třetí generace se auto stalo prvním kompaktním SUV s možností volitelných jízdních režimů. A aktuální generaci modelu lze pořídit například i s digitálním zpětným zrcátkem, které ukazuje, co se děje za autem. To oceníte hlavně v případě, že máte kufr naložený až po strop. SUV má už ve standardní výbavě (tedy bez příplatků navíc) i balíček systémů aktivní bezpečnosti Toyota Safety Sense 2.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?