Toyota RAV4 letos oslaví pětadvacáté narozeniny. Jako dárek si nadělila novou verzi, která je už pátou generací. Neuškodí však zavzpomínat také na její předchozí generace. Toto SUV totiž ovlivnilo motoristickou historii a dočkalo se řady zajímavých řešení. Tady jsou nejzajímavější fakta o RAV4.
První SUV na světě
Koncept s názvem RAV-Four Toyota se představil už v roce 1989. Automobil vyvíjený od roku 1986 překvapil nejen vzhledem, ale především konstrukcí. Měl větší světlou výšku a náhon na všechna čtyři kola jako terénní vozy, ale samonosnou konstrukci a příčně umístěný motor, což je typické spíš pro osobní automobily. O pět let později debutovala výrobní verze RAV4, vizuálně odlišná, avšak věrná konstrukčním řešením z koncepčního vozu – podlahová plošina z Corolly, náhon 4x4 a zavěšení z Toyoty Celica GT-Four. Toyota se tak stala vynálezcem moderního SUV.
Rekreační auto
Nový vůz byl určen pro aktivní mladé lidi. Zkratka RAV-Four, která označovala prototypní auto, měla původ v označení Recreational Active Vehicle with 4-wheel-drive, což volně přeložené znamená rekreační automobil s náhonem na čtyři kola. U výrobní verze už byla čtyřka zapsaná číslicí, ale význam názvu se nezměnil.
Třídveřová varianta
Zpočátku měla Toyota RAV4 pouze třídveřovou variantu. Automobil v této konfiguraci měřil 3,74 metru na délku a 1,695 metru na šířku a jeho kufr nabízel objem 176 litrů. Měl tedy menší kapacitu, byl o více než 20 centimetrů kratší a stejně široký jako současný Yaris. Pro srovnání, aktuální generace Toyoty RAV4 je 4,6 metru dlouhá a více než 1,8 metru široká, do kufru se pak bez skládání sedadel vejde 580 litrů nákladu a po jejich složení dokonce i jízdní kolo.
Nejpopulárnější SUV na světě
Když v roce 1994 Toyota uváděla RAV4, žádný ze zástupců japonské značky nečekal, že bude mít auto takový úspěch. Zájem o vůz dvojnásobně překročil původní předpoklady. Od jeho premiéry se po celém světě prodalo více než 6 milionů exemplářů tohoto modelu a v současné době je Toyota RAV4 nejpopulárnější SUV na světě s průměrným ročním prodejem zhruba 750 tisíc vozů.
Elektrická a hybridní
Roku 2015 Toyota u příležitosti faceliftu čtvrté generace modelu uvedla na trh RAV4 s hybridním pohonem. Díky dynamické a úsporné jednotce tím auto ještě získalo na popularitě. Kdysi ovšem jezdila i Toyota RAV4 s čistě elektrickým pohonem. Poprvé se tato verze objevila v roce 1997. Elektrickou variantu měla i třetí generace modelu a toto SUV bylo dostupné výhradně v USA.
Nejsilnější v historii
Aktuální Toyota RAV4 Hybrid ve verzi s náhonem 4x4 AWD-i je nejsilnější a nejrychlejší RAV4, jaká kdy byla dostupná v Evropě. Díky dvěma elektromotorům a pětadvacetilitrové atmosférické benzínové jednotce má hybridní RAV4 výkon 222 koní a z 0 na 100 km/h se rozjede za 8,1 s.
Úspornější 4x4
První a druhá generace RAV4 měla stálý náhon na všechna čtyři kola. U třetí generace modelu výrobce od tohoto řešení upustil a zvolil úspornější uspořádání, které v případě nutnosti zapojovalo pohon zadní nápravy. Největší inovací však bylo zavedení náhonu E-Four v předchozí generaci, dostupné i u RAV4 Hybrid. Soustavě chybí klasická hnací hřídel a zadní kola uvádí do pohybu výhradně elektromotor. Nejnovější varianta vozu disponuje vylepšeným pohonem pod názvem AWD-i, který dokáže předat až 80 procent točivého momentu na zadní nápravu.
První Toyota s digitálním zrcátkem
Už od svého počátku platila RAV4 za revoluční vůz. S nástupem třetí generace se auto stalo prvním kompaktním SUV s možností volitelných jízdních režimů. A aktuální generaci modelu lze pořídit například i s digitálním zpětným zrcátkem, které ukazuje, co se děje za autem. To oceníte hlavně v případě, že máte kufr naložený až po strop. SUV má už ve standardní výbavě (tedy bez příplatků navíc) i balíček systémů aktivní bezpečnosti Toyota Safety Sense 2.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.