První SUV na světě
Koncept s názvem RAV-Four Toyota se představil už v roce 1989. Automobil vyvíjený od roku 1986 překvapil nejen vzhledem, ale především konstrukcí. Měl větší světlou výšku a náhon na všechna čtyři kola jako terénní vozy, ale samonosnou konstrukci a příčně umístěný motor, což je typické spíš pro osobní automobily. O pět let později debutovala výrobní verze RAV4, vizuálně odlišná, avšak věrná konstrukčním řešením z koncepčního vozu – podlahová plošina z Corolly, náhon 4x4 a zavěšení z Toyoty Celica GT-Four. Toyota se tak stala vynálezcem moderního SUV.
Rekreační auto
Nový vůz byl určen pro aktivní mladé lidi. Zkratka RAV-Four, která označovala prototypní auto, měla původ v označení Recreational Active Vehicle with 4-wheel-drive, což volně přeložené znamená rekreační automobil s náhonem na čtyři kola. U výrobní verze už byla čtyřka zapsaná číslicí, ale význam názvu se nezměnil.
Třídveřová varianta
Zpočátku měla Toyota RAV4 pouze třídveřovou variantu. Automobil v této konfiguraci měřil 3,74 metru na délku a 1,695 metru na šířku a jeho kufr nabízel objem 176 litrů. Měl tedy menší kapacitu, byl o více než 20 centimetrů kratší a stejně široký jako současný Yaris. Pro srovnání, aktuální generace Toyoty RAV4 je 4,6 metru dlouhá a více než 1,8 metru široká, do kufru se pak bez skládání sedadel vejde 580 litrů nákladu a po jejich složení dokonce i jízdní kolo.
Nejpopulárnější SUV na světě
Když v roce 1994 Toyota uváděla RAV4, žádný ze zástupců japonské značky nečekal, že bude mít auto takový úspěch. Zájem o vůz dvojnásobně překročil původní předpoklady. Od jeho premiéry se po celém světě prodalo více než 6 milionů exemplářů tohoto modelu a v současné době je Toyota RAV4 nejpopulárnější SUV na světě s průměrným ročním prodejem zhruba 750 tisíc vozů.
Elektrická a hybridní
Roku 2015 Toyota u příležitosti faceliftu čtvrté generace modelu uvedla na trh RAV4 s hybridním pohonem. Díky dynamické a úsporné jednotce tím auto ještě získalo na popularitě. Kdysi ovšem jezdila i Toyota RAV4 s čistě elektrickým pohonem. Poprvé se tato verze objevila v roce 1997. Elektrickou variantu měla i třetí generace modelu a toto SUV bylo dostupné výhradně v USA.
Nejsilnější v historii
Aktuální Toyota RAV4 Hybrid ve verzi s náhonem 4x4 AWD-i je nejsilnější a nejrychlejší RAV4, jaká kdy byla dostupná v Evropě. Díky dvěma elektromotorům a pětadvacetilitrové atmosférické benzínové jednotce má hybridní RAV4 výkon 222 koní a z 0 na 100 km/h se rozjede za 8,1 s.
Úspornější 4x4
První a druhá generace RAV4 měla stálý náhon na všechna čtyři kola. U třetí generace modelu výrobce od tohoto řešení upustil a zvolil úspornější uspořádání, které v případě nutnosti zapojovalo pohon zadní nápravy. Největší inovací však bylo zavedení náhonu E-Four v předchozí generaci, dostupné i u RAV4 Hybrid. Soustavě chybí klasická hnací hřídel a zadní kola uvádí do pohybu výhradně elektromotor. Nejnovější varianta vozu disponuje vylepšeným pohonem pod názvem AWD-i, který dokáže předat až 80 procent točivého momentu na zadní nápravu.
První Toyota s digitálním zrcátkem
Už od svého počátku platila RAV4 za revoluční vůz. S nástupem třetí generace se auto stalo prvním kompaktním SUV s možností volitelných jízdních režimů. A aktuální generaci modelu lze pořídit například i s digitálním zpětným zrcátkem, které ukazuje, co se děje za autem. To oceníte hlavně v případě, že máte kufr naložený až po strop. SUV má už ve standardní výbavě (tedy bez příplatků navíc) i balíček systémů aktivní bezpečnosti Toyota Safety Sense 2.