Toyota RAV4 letos oslaví pětadvacáté narozeniny. Jako dárek si nadělila novou verzi, která je už pátou generací. Neuškodí však zavzpomínat také na její předchozí generace. Toto SUV totiž ovlivnilo motoristickou historii a dočkalo se řady zajímavých řešení. Tady jsou nejzajímavější fakta o RAV4.
První SUV na světě
Koncept s názvem RAV-Four Toyota se představil už v roce 1989. Automobil vyvíjený od roku 1986 překvapil nejen vzhledem, ale především konstrukcí. Měl větší světlou výšku a náhon na všechna čtyři kola jako terénní vozy, ale samonosnou konstrukci a příčně umístěný motor, což je typické spíš pro osobní automobily. O pět let později debutovala výrobní verze RAV4, vizuálně odlišná, avšak věrná konstrukčním řešením z koncepčního vozu – podlahová plošina z Corolly, náhon 4x4 a zavěšení z Toyoty Celica GT-Four. Toyota se tak stala vynálezcem moderního SUV.
Rekreační auto
Nový vůz byl určen pro aktivní mladé lidi. Zkratka RAV-Four, která označovala prototypní auto, měla původ v označení Recreational Active Vehicle with 4-wheel-drive, což volně přeložené znamená rekreační automobil s náhonem na čtyři kola. U výrobní verze už byla čtyřka zapsaná číslicí, ale význam názvu se nezměnil.
Třídveřová varianta
Zpočátku měla Toyota RAV4 pouze třídveřovou variantu. Automobil v této konfiguraci měřil 3,74 metru na délku a 1,695 metru na šířku a jeho kufr nabízel objem 176 litrů. Měl tedy menší kapacitu, byl o více než 20 centimetrů kratší a stejně široký jako současný Yaris. Pro srovnání, aktuální generace Toyoty RAV4 je 4,6 metru dlouhá a více než 1,8 metru široká, do kufru se pak bez skládání sedadel vejde 580 litrů nákladu a po jejich složení dokonce i jízdní kolo.
Nejpopulárnější SUV na světě
Když v roce 1994 Toyota uváděla RAV4, žádný ze zástupců japonské značky nečekal, že bude mít auto takový úspěch. Zájem o vůz dvojnásobně překročil původní předpoklady. Od jeho premiéry se po celém světě prodalo více než 6 milionů exemplářů tohoto modelu a v současné době je Toyota RAV4 nejpopulárnější SUV na světě s průměrným ročním prodejem zhruba 750 tisíc vozů.
Elektrická a hybridní
Roku 2015 Toyota u příležitosti faceliftu čtvrté generace modelu uvedla na trh RAV4 s hybridním pohonem. Díky dynamické a úsporné jednotce tím auto ještě získalo na popularitě. Kdysi ovšem jezdila i Toyota RAV4 s čistě elektrickým pohonem. Poprvé se tato verze objevila v roce 1997. Elektrickou variantu měla i třetí generace modelu a toto SUV bylo dostupné výhradně v USA.
Nejsilnější v historii
Aktuální Toyota RAV4 Hybrid ve verzi s náhonem 4x4 AWD-i je nejsilnější a nejrychlejší RAV4, jaká kdy byla dostupná v Evropě. Díky dvěma elektromotorům a pětadvacetilitrové atmosférické benzínové jednotce má hybridní RAV4 výkon 222 koní a z 0 na 100 km/h se rozjede za 8,1 s.
Úspornější 4x4
První a druhá generace RAV4 měla stálý náhon na všechna čtyři kola. U třetí generace modelu výrobce od tohoto řešení upustil a zvolil úspornější uspořádání, které v případě nutnosti zapojovalo pohon zadní nápravy. Největší inovací však bylo zavedení náhonu E-Four v předchozí generaci, dostupné i u RAV4 Hybrid. Soustavě chybí klasická hnací hřídel a zadní kola uvádí do pohybu výhradně elektromotor. Nejnovější varianta vozu disponuje vylepšeným pohonem pod názvem AWD-i, který dokáže předat až 80 procent točivého momentu na zadní nápravu.
První Toyota s digitálním zrcátkem
Už od svého počátku platila RAV4 za revoluční vůz. S nástupem třetí generace se auto stalo prvním kompaktním SUV s možností volitelných jízdních režimů. A aktuální generaci modelu lze pořídit například i s digitálním zpětným zrcátkem, které ukazuje, co se děje za autem. To oceníte hlavně v případě, že máte kufr naložený až po strop. SUV má už ve standardní výbavě (tedy bez příplatků navíc) i balíček systémů aktivní bezpečnosti Toyota Safety Sense 2.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.