Toyota RAV4 letos oslaví pětadvacáté narozeniny. Jako dárek si nadělila novou verzi, která je už pátou generací. Neuškodí však zavzpomínat také na její předchozí generace. Toto SUV totiž ovlivnilo motoristickou historii a dočkalo se řady zajímavých řešení. Tady jsou nejzajímavější fakta o RAV4.
První SUV na světě
Koncept s názvem RAV-Four Toyota se představil už v roce 1989. Automobil vyvíjený od roku 1986 překvapil nejen vzhledem, ale především konstrukcí. Měl větší světlou výšku a náhon na všechna čtyři kola jako terénní vozy, ale samonosnou konstrukci a příčně umístěný motor, což je typické spíš pro osobní automobily. O pět let později debutovala výrobní verze RAV4, vizuálně odlišná, avšak věrná konstrukčním řešením z koncepčního vozu – podlahová plošina z Corolly, náhon 4x4 a zavěšení z Toyoty Celica GT-Four. Toyota se tak stala vynálezcem moderního SUV.
Rekreační auto
Nový vůz byl určen pro aktivní mladé lidi. Zkratka RAV-Four, která označovala prototypní auto, měla původ v označení Recreational Active Vehicle with 4-wheel-drive, což volně přeložené znamená rekreační automobil s náhonem na čtyři kola. U výrobní verze už byla čtyřka zapsaná číslicí, ale význam názvu se nezměnil.
Třídveřová varianta
Zpočátku měla Toyota RAV4 pouze třídveřovou variantu. Automobil v této konfiguraci měřil 3,74 metru na délku a 1,695 metru na šířku a jeho kufr nabízel objem 176 litrů. Měl tedy menší kapacitu, byl o více než 20 centimetrů kratší a stejně široký jako současný Yaris. Pro srovnání, aktuální generace Toyoty RAV4 je 4,6 metru dlouhá a více než 1,8 metru široká, do kufru se pak bez skládání sedadel vejde 580 litrů nákladu a po jejich složení dokonce i jízdní kolo.
Nejpopulárnější SUV na světě
Když v roce 1994 Toyota uváděla RAV4, žádný ze zástupců japonské značky nečekal, že bude mít auto takový úspěch. Zájem o vůz dvojnásobně překročil původní předpoklady. Od jeho premiéry se po celém světě prodalo více než 6 milionů exemplářů tohoto modelu a v současné době je Toyota RAV4 nejpopulárnější SUV na světě s průměrným ročním prodejem zhruba 750 tisíc vozů.
Elektrická a hybridní
Roku 2015 Toyota u příležitosti faceliftu čtvrté generace modelu uvedla na trh RAV4 s hybridním pohonem. Díky dynamické a úsporné jednotce tím auto ještě získalo na popularitě. Kdysi ovšem jezdila i Toyota RAV4 s čistě elektrickým pohonem. Poprvé se tato verze objevila v roce 1997. Elektrickou variantu měla i třetí generace modelu a toto SUV bylo dostupné výhradně v USA.
Nejsilnější v historii
Aktuální Toyota RAV4 Hybrid ve verzi s náhonem 4x4 AWD-i je nejsilnější a nejrychlejší RAV4, jaká kdy byla dostupná v Evropě. Díky dvěma elektromotorům a pětadvacetilitrové atmosférické benzínové jednotce má hybridní RAV4 výkon 222 koní a z 0 na 100 km/h se rozjede za 8,1 s.
Úspornější 4x4
První a druhá generace RAV4 měla stálý náhon na všechna čtyři kola. U třetí generace modelu výrobce od tohoto řešení upustil a zvolil úspornější uspořádání, které v případě nutnosti zapojovalo pohon zadní nápravy. Největší inovací však bylo zavedení náhonu E-Four v předchozí generaci, dostupné i u RAV4 Hybrid. Soustavě chybí klasická hnací hřídel a zadní kola uvádí do pohybu výhradně elektromotor. Nejnovější varianta vozu disponuje vylepšeným pohonem pod názvem AWD-i, který dokáže předat až 80 procent točivého momentu na zadní nápravu.
První Toyota s digitálním zrcátkem
Už od svého počátku platila RAV4 za revoluční vůz. S nástupem třetí generace se auto stalo prvním kompaktním SUV s možností volitelných jízdních režimů. A aktuální generaci modelu lze pořídit například i s digitálním zpětným zrcátkem, které ukazuje, co se děje za autem. To oceníte hlavně v případě, že máte kufr naložený až po strop. SUV má už ve standardní výbavě (tedy bez příplatků navíc) i balíček systémů aktivní bezpečnosti Toyota Safety Sense 2.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.