Pokud chcete zábavné auto pro volný čas, obvykle se na žebříčku kandidátů pro koupi neobjevuje jméno Lada Samara. I na základě levného hatchbacku z dob SSSR však vznikaly zajímavé vozy, dnes vám ukážeme jeden z nejunikátnějších,
Lada Samara je legenda ruských silnic, která se ve výrobě udržela téměř třicet let. Také proto dodnes tvoří podstatnou část vozového parku zemí bývalého Sovětského svazu. Naprostá většina vyrobených kusů ale dostala obyčejné karosérie typu hatchback, sedan nebo pick-up. Pro exportní trhy však vznikaly i speciální verze, jako například kabrio. Ty vytvářelo nezávisle několik specializovaných firem, jednotlivé verze se tak od sebe podstatně lišily.
Jednou z variant byla Samara německého importéra, který nechal provést úpravu u známého úpravce Bohse. Narozdíl od jiných otevřených variant Samary, které nabídly klasickou karosérii kabriolet s plátěnou střechou až po přední okno, udělal Bohse z Lady spíše landaulet. Nad předními sedačkami tedy zůstala pevná střecha a pouze pasažéři vzadu si mohli užít nebe nad hlavou, nebo plátěný stan v horším počasí. Změny byly provedeny i na zádi, kde standardní víko kufru nahradilo plastové, připomínající zmenšenou ložnou plochu pickupu a umožňující uskladnění střechy ve složeném stavu. Takto upravená Lada dostala jméno Samara Fun, stejný přídomek jako o pár let později podobně koncipovaná Škodovka.
Takto předělané Samary samozřejmě vznikaly jen ve velmi omezených sériích, dnes jsou tedy už velmi vzácné. Jedna z vyrobených Samar Fun se dostala zpět do Ruska, konkrétně do dílen moskevského úpravce KB Smirnova, který vůz kompletně renovoval, nezůstal však pouze u toho. Už dřív jsme vám ukázali jeden z upravených vozů ze stejné firmy, tehdy šlo o pick-up Iž Oda stojící na pásovém podvozku.
Samara Fun se dočkala poněkud usedlejší úpravy, která zachovala většinu původních prvků v originálním stavu. Nově však Samara dostala terénní odpružení a větší kola, díky čemuž karosérie stojí o poznání výše a na střechu se nastěhovaly čtyři obrovské světlomety. Samara také dostala tažné zařízení, potřebné pro další unikátní prvek. Součástí je teď totiž i speciální přívěs, který se dá rozložit na celkem velký člun i s plátěnou střechou.
Takto netradiční doplněk má svůj důvod, ve Smirnov totiž úpravu pojali jako poctu institutu FBGU AZNIIRH, který se věnuje výzkumu a monitorování životního prostředí v oblasti Černého a Azovského moře. Tomu odpovídá i nové pojmenování, které si ve firmě pro svůj výtvor zvolili, nově se tedy jmenuje Lada Lando "Ryboochrana". Stejně jako ostatní vozy upravené v KB Smirnoff je i Lada Lando určená k prodeji. Vaše může být i s plovoucí přívěsem za celých 700 tisíc Kč.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.