Pokud chcete zábavné auto pro volný čas, obvykle se na žebříčku kandidátů pro koupi neobjevuje jméno Lada Samara. I na základě levného hatchbacku z dob SSSR však vznikaly zajímavé vozy, dnes vám ukážeme jeden z nejunikátnějších,
Lada Samara je legenda ruských silnic, která se ve výrobě udržela téměř třicet let. Také proto dodnes tvoří podstatnou část vozového parku zemí bývalého Sovětského svazu. Naprostá většina vyrobených kusů ale dostala obyčejné karosérie typu hatchback, sedan nebo pick-up. Pro exportní trhy však vznikaly i speciální verze, jako například kabrio. Ty vytvářelo nezávisle několik specializovaných firem, jednotlivé verze se tak od sebe podstatně lišily.
Jednou z variant byla Samara německého importéra, který nechal provést úpravu u známého úpravce Bohse. Narozdíl od jiných otevřených variant Samary, které nabídly klasickou karosérii kabriolet s plátěnou střechou až po přední okno, udělal Bohse z Lady spíše landaulet. Nad předními sedačkami tedy zůstala pevná střecha a pouze pasažéři vzadu si mohli užít nebe nad hlavou, nebo plátěný stan v horším počasí. Změny byly provedeny i na zádi, kde standardní víko kufru nahradilo plastové, připomínající zmenšenou ložnou plochu pickupu a umožňující uskladnění střechy ve složeném stavu. Takto upravená Lada dostala jméno Samara Fun, stejný přídomek jako o pár let později podobně koncipovaná Škodovka.
Takto předělané Samary samozřejmě vznikaly jen ve velmi omezených sériích, dnes jsou tedy už velmi vzácné. Jedna z vyrobených Samar Fun se dostala zpět do Ruska, konkrétně do dílen moskevského úpravce KB Smirnova, který vůz kompletně renovoval, nezůstal však pouze u toho. Už dřív jsme vám ukázali jeden z upravených vozů ze stejné firmy, tehdy šlo o pick-up Iž Oda stojící na pásovém podvozku.
Samara Fun se dočkala poněkud usedlejší úpravy, která zachovala většinu původních prvků v originálním stavu. Nově však Samara dostala terénní odpružení a větší kola, díky čemuž karosérie stojí o poznání výše a na střechu se nastěhovaly čtyři obrovské světlomety. Samara také dostala tažné zařízení, potřebné pro další unikátní prvek. Součástí je teď totiž i speciální přívěs, který se dá rozložit na celkem velký člun i s plátěnou střechou.
Takto netradiční doplněk má svůj důvod, ve Smirnov totiž úpravu pojali jako poctu institutu FBGU AZNIIRH, který se věnuje výzkumu a monitorování životního prostředí v oblasti Černého a Azovského moře. Tomu odpovídá i nové pojmenování, které si ve firmě pro svůj výtvor zvolili, nově se tedy jmenuje Lada Lando "Ryboochrana". Stejně jako ostatní vozy upravené v KB Smirnoff je i Lada Lando určená k prodeji. Vaše může být i s plovoucí přívěsem za celých 700 tisíc Kč.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?