Porsche má plné zuby překupníků, vzácné modely možná přestane klasicky prodávat

Porsche 911 R
Porsche 911 R, foto: Porsche
Antonín Marek , AutoRoad.cz 26. března 2019 16:35
Sdílej:

Představitelé automobilky Porsche již několikrát vyjádřili své znepokojení nad kšeftováním s limitovanými edicemi exkluzivních modelů, které tak místo ježdění pouze střídají garáže a překupníci na nich vydělávajíc obrovské sumy. Automobilka proto vymýšlí různá protiopatření, která by měla podobným praktikám zamezit. A jedním z nich je i nahradit tradiční prodej určitou formou leasingu.

Automobilka Porsche má pověst výrobce skutečně řidičských vozů, které si mezi lidmi získaly obrovské množství příznivců. Kdykoliv tak automobilka představí exkluzivní model limitované série, obvykle se po něm jen zapráší. V posledních letech však automobilka řeší nešvar, kdy se její vozy nedostávají do rukou skutečných řidičů, ale pouhých překupníků toužících po zisku.

To se naplno ukázalo o modelu Porsche 911 R, který měl být určen především řidičům toužícím po co nejsyrovějším pocitu z jízdy. Krátce po zahájení dodávek se však na trhu začaly objevovat téměř nejeté exempláře, jejichž cena atakovala hranici milionu dolarů. Prodejní cena se přitom pohybovala okolo 185 000 dolarů, jak připomíná web Carscoops. Bublina na trhu však zanedlouho splaskla a cena se nakonec ustálila okolo 300 000 dolarů.

Tento problém se však netýkal jen modelu 911 R. Se stejnými potížemi se automobilka setkala prakticky u všech svých exkluzivních modelů, jejichž výroba byla omezena. Ať už se jednalo o Boxster Spyder, 911 GT, Rko nebo extrémní 918 Spyder.

Jak ovšem v rozhovoru pro AutoCar prozradil Oliver Blume, šéf značky Porsche „Naším úmyslem je prodávat auta řidičům, nikoliv dealerům. Dali jsme do nich tolik lásky s cílem, aby je lidé řídili, ne aby je zavírali do garáží."

„Jednou z možností, jak zamezit tomuto obchodování, je podívat se na různé možnosti leasingu, díky čemuž by nebylo možné vůz po určitou dobu prodat. Je to jedno z řešení," uvedl Blume.

Porsche přitom není jediná značka, která řeší problémy s překupníky exkluzivních modelů. Aby podobným problémům předešla automobilka Ford, dala si do prodejní smlouvy modelu GT podmínku, že vlastník vozidla (každý byl pečlivě vybrán) nesmí vůz během následujících dvou let prodat. Na to doplatil třeba John Cena, známý americký wrestler a herec, kterému kvůli prodeji jeho Fordu GT hrozil dokonce soud. Nakonec se však s advokáty Fordu dohodl mimosoudně.

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.