Ze všech luxusních automobilů jsou vozy Lexus finančně nejméně náročné na provoz. Týká se to jak nově pořízených, tak i několik let používaných aut. Ukázal to žebříček prestižního amerického portálu Kelley Blue Book.
Vozy Lexus se v žebříčku 5-Year Cost to Own Awards umístily na čtyřech prvních a jedné druhé příčce ze sedmi kategorií prémiových automobilů. Nejlepšími modely ve svých segmentech jsou UX, NX i RX a sedan GS. Terénní LX se pak stal druhým nejúspornějším luxusním SUV na trhu.
Podle autorů tohoto žebříčku je Lexus nejlepší luxusní značkou, co se týče nákladů na provoz, nabízí více než jiní výrobci a současně si drží vysokou hodnotu po delší dobu. Oceňují také poměr hodnoty a ceny. Ten se odráží ve vysokých částkách, za které se dají prodat i ojeté vozy. Ve srovnání s konkurenty má Lexus širší nabídku modelů určených pro různé kupce – kompaktním crossoverem UX počínaje a exkluzivní limuzínou LS nebo grand tourerem LC konče.
Kelley Blue Book podotýká, že si Lexus vybudoval silnou pozici mezi prémiovými značkami nejen díky luxusním sedanům, ale i proto, že se v tomto segmentu rozhodl vydat novou cestou a postavil první luxusní SUV segmentu E, model RX, který navíc od roku 2004 jezdí také s hybridní jednotkou.
Dnes lze pořídit téměř všechny modely Lexus v hybridní verzi, a tak si pozornost zaslouží také nízká spotřeba. Lexus se tak stává zásadním propagátorem této nízkoemisní technologie, přičemž prodej hybridů v Západní a Střední Evropě se na celkovém prodeji značky podílí 99 procenty.
Výhody modelu Lexus UX
Lexus UX zvítězil v kategorii nejlepší malé SUV/crossover prémiové třídy. Jde o prostorné, úsporné městské SUV se sportovními jízdními vlastnostmi. Kelley Blue Book soudí, že díky bohaté výbavě v několika variantách a výběru z benzínového motoru 2.0 s 171 koňmi a hybridního pohonu 2.0 s 184 koňmi s pohonem dvou nebo všech kol E-Four jde o luxusní vůz za poměrně nízkou cenu.
Podle výpočtů Blue Book činí náklady na nákup a pětiletý provoz Lexusu UX 2019 v amerických podmínkách necelý milion korun. To je o 70 tisíc korun méně než v případě Volva XC40, které obsadilo druhé místo.
Výhody modelu Lexusu NX
Pětileté provozní náklady Lexusu NX 2019 činí asi 990 tisíc korun, což je zhruba o 130 tisíc korun méně než u Infiniti QX50, které se umístilo na druhém místě v kategorii kompaktních SUV prémiové třídy. Podle Kelley Blue Book je SUV Lexusu tak úsporné, jako by bylo navrženo na míru jejich hodnocení.
Automobil je také výrazně levnější než německá konkurence a současně se může pochlubit impozantní výbavou. Varianta NX 300 jezdí na přeplňovaný dvoulitrový motor o výkonu 238 koní, kdežto verze NX 300h s hybridním pohonem 2.5 má výkon 197 koní a může nabídnout i pohon 4x4 E-Four, přitom při volbě pohonu přední nápravy nejnižší spotřeba tohoto modelu činí 6,7 l/100 km benzínu.
Výhody modelu Lexus RX
Pět let provozu Lexusu RX vyjdou zhruba na něco přes milion korun, tedy asi o 60 tisíc korun méně, než je to u vozu Lincoln Nautilus. Lexus RX se stal vítězem hodnocení ve třídě luxusních středně velkých SUV pro pět osob, tedy segmentu, který před dvaceti lety sám stvořil. Při prodeji ojetého RX se ceny trvale pohybují velmi vysoko. Na nepříliš vysoké náklady má vliv i spolehlivost modelu a úsporný hybridní pohon.
Američtí experti upozorňují, že aktuální generace japonského SUV má výraznou stylistiku zacílenou na mladší řidiče a současně atraktivní, vysoce kvalitní design interiéru. V Evropě se RX prodává se dvěma variantami pohonu: 2,6litrovým motorem o výkonu 238 koní a hybridní soustavou založenou na 3,5l motoru V6 s celkovým výkonem 313 koní, která spotřebuje cca 6,7 l/100 km pohonných hmot a na stovku zrychlí za 7,7 sekundy.
Výhody modelu Lexus GS
Lídrem segmentu luxusních osobních automobilů je Lexus GS, u něhož náklady na nákup a provoz po dobu pěti let podle Kelley Blue Book vyjdou na téměř milion a půl korun. Na druhém místě skončilo Infiniti Q70. Sedan GS dominuje tomuto žebříčku už potřetí za sebou. Úspory začínají už při nákupu. GS v USA koupíte za 1 100 000 korun, upozorňují autoři zprávy, přičemž tak nízké ceny se nepodařilo docílit žádnému německému výrobci srovnatelného modelu. V případě japonského sedanu je za příznivou cenu k dispozici vysoký komfort a výbava na dobré úrovni už v základní verzi.
V Evropě se model prodává s motorem 2,0 l o výkonu 245 koní nebo s hybridní soustavou s 2,5 l motorem a celkovým výkonem 223 koní a se spotřebou, která začíná na 4,5 l/100 km a rozjede auto na stovku za 9 sekund.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.