Rusové mají dlouhou tradici stavby naprosto bizarních strojů, které by jinde nikoho nenapadly ani ve snu. Dříve jsme vám ukázali mohutný výtvor vytvořený spojením lokomotivy s podvozkem transportéru jaderných hlavic, dnes tu máme něco podobně odvážného. GMV-2 je totiž výsledkem pokusu o stavbu automobilu ze součástí vojenských letadel a vrtulníků.
Velmi neobvykle vypadající stroj postavil v 70. letech konstruktér Gudrin Michail Filipovič. Jméno vozu, GMV-2, odkazuje na jeho syna Gudrina Michaila Vsevoloda, číslo 2 značí, že jde o jeho druhý pokus o tvorbu vlastního dopravního prostředku. GMV-1 byl od počátku zamýšlen jako snežný vůz, s lyžemi a pásovým pohonem, stejný záměr pak byl i s GMV-2.
Jako základ pro stavbu si Gudrin vybral přední část trupu sovětského proudového bombardovacího letounu Iljušin Il-28, konkrétně trénovací verze Il-28U. Toto letadlo se začalo vyrábět v 50. letech a stalo se prvním sériově vyráběným proudovým bombardérem SSSR, později se vyráběly také v licenci v Československu jako Avia B-228 a cvičná varianta jako Avia CB-228.
GMV-2 nejdříve vznikalo jako snežný vůz, čemuž už na pohled odpovídá i konstrukce. V 90. letech se však rozhodl, že by se jeho stroj dal použít i jako automobil, k čemuž stačilo jen minimum úprav. Z letounu si Gudrin ponechal jen přední část s kabinou, kterou vzadu uzavřel. Pod trupem do stran trčí zavěšení z vrtulníku, na které Gudrin původně připevnil lyže. V 90. letech však pomocí náprav ze Žigulíku vyměnil lyže za čtyři kola ze cvičného letounu. Pohon původně obstarával pás podobný tomu ze sněžných skůtrů, který trčí z podlahy trupu uprostřed v zadní části. Při přestavbě na automobil Gudrin pás pouze vyměnil za velké kolo z proudového dopravního letadla TU-134. Pomocí hydrauliky je navíc možné celý vůz snížit či zvýšit o 50 cm. Bizarní směs už pouze doplňuje něco jako maska se světly a blatníky, pocházející z náklaďáku GAZ-53.
Pohon uprostřed umístěného pátého kola obstarává přes dva řetězy motor ZMZ-451M, původem z UAZ 469. Benzínový čtyřválec o objemu 2,5 litru dodává přes převodovku z GAZ-21 Volga 71 koní výkonu, s čímž je prý GMV-2 schopný jet až 80 km/h. Benzín do motoru se dostává ze 100 litrové nádrže umístěné na boční stěně trupu. Ve voze je i druhá nádrž, na 27 litrů benzínu, která ale slouží pouze pro nezávislé topení vytápějící kabinu.
Do té se až čtyři pasažéři mohou dostat jediným způsobem, vystoupáním po schůdcích na straně trupu a protáhnutím se přes dveře na střeše. Uvnitř vše stále připomíná původní výbavu letadla, a schopný konsktruktér Gudrin byla navíc schopen zachovat funkčnost asi poloviny palubních systémů. Ty ale doplňují nové ukazatele potřebné pro automobil a samozřejmě také volant, pocházející z invalidky SMZ. Místo uvnitř kabiny je ale poněkud omezené a také výhled se přes bohaté prosklení nezdá být zrovna ideální. Za druhou řadou sedadel se nachází chladič pro vzadu umístěný motor, který ale také kvůli přítomnosti topení v kabině není zrovna spolehlivý, což vede k přehřívání motoru.
V pohybu si stroj vyzkoušel známý ruský automobilový novinář a bloger Ivan Zenkevič. Ten byl zpočátku nadšen unikátností stroje a jeho technických řešení, po nastartování ale brzy změnil názor. S vozem se dokázal pohybovat vpodstatě jen rovně a to jen na krátké vzdálenosti, než mu motor několikrát chcípnul. Celý pokus o testovací jízdu skončí přehřátím motoru. Kromě toho zkritizoval i nepřesné řazení a velmi slabé brzdy. O mnoho lepší to nebylo ani po výměně kol za lyže a pás, kdy po pár metrech celý stroj opět zhasnul a Zenkevič už neměl sílu se dál pokoušet. Není divu, že jde dle jeho slov GMV-2 asi nejhorším vozem, jaký ve své kariéře testoval. Gudrin přitom měl pro svůj v garáži vyvinutý stroj velké ambice, plánoval pro něj dokonce sériovou výrobu. Na mnohá technická řešení, které pro GMV-2 vymyslel si dokonce nechal udělit patent. V 90. letech nebyl problém takto bizarní stavbu v Rusku legálně přihlásit pro provoz na silnicích, GMV-2 tak má vlastní sadu RZ.
Zajímavé je také místo, kde Zenkevič bizarní stroj testoval. Hangáry i plocha kolem nich je totiž poseta starými sovětskými automobily a to nejen těmi sériovými ale zejména těmi, které si Sověti vyráběli doma v garážích. Na konci pak Zenkevič nasedne do dalšího bizarního stroje, který po objevení v roce 2017 zaujal média po celé světě a dodnes o něm není mnoho známo. Jde totiž o velmi nezvykle vypadající terénní vozidlo s osmi koly a vstupem do kabiny jedinými dvířky na přídí, podobně jako u známé Isetty.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?