Nejbizarnější sovětský stroj? Auto z proudového bombardéru vzniklo v garáži

-mdo / AutoRoad.cz, 23. března 2019, 17:35 Google+

Rusové mají dlouhou tradici stavby naprosto bizarních strojů, které by jinde nikoho nenapadly ani ve snu. Dříve jsme vám ukázali mohutný výtvor vytvořený spojením lokomotivy s podvozkem transportéru jaderných hlavic, dnes tu máme něco podobně odvážného. GMV-2 je totiž výsledkem pokusu o stavbu automobilu ze součástí vojenských letadel a vrtulníků.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
GMV-2

GMV-2 | foto: Youtube.com/Иван Зенкевич PRO автомобили

Sdílejte článek

Velmi neobvykle vypadající stroj postavil v 70. letech konstruktér Gudrin Michail Filipovič. Jméno vozu, GMV-2, odkazuje na jeho syna Gudrina Michaila Vsevoloda, číslo 2 značí, že jde o jeho druhý pokus o tvorbu vlastního dopravního prostředku. GMV-1 byl od počátku zamýšlen jako snežný vůz, s lyžemi a pásovým pohonem, stejný záměr pak byl i s GMV-2. 

img-responsive

GMV-2 | foto: Youtube.com/Иван Зенкевич PRO автомобили

Jako základ pro stavbu si Gudrin vybral přední část trupu sovětského proudového bombardovacího letounu Iljušin Il-28, konkrétně trénovací verze Il-28U. Toto letadlo se začalo vyrábět v 50. letech a stalo se prvním sériově vyráběným proudovým bombardérem SSSR, později se vyráběly také v licenci v Československu jako Avia B-228 a cvičná varianta jako Avia CB-228. 

GMV-2 nejdříve vznikalo jako snežný vůz, čemuž už na pohled odpovídá i konstrukce. V 90. letech se však rozhodl, že by se jeho stroj dal použít i jako automobil, k čemuž stačilo jen minimum úprav. Z letounu si Gudrin ponechal jen přední část s kabinou, kterou vzadu uzavřel. Pod trupem do stran trčí zavěšení z vrtulníku, na které Gudrin původně připevnil lyže. V 90. letech však pomocí náprav ze Žigulíku vyměnil lyže za čtyři kola ze cvičného letounu. Pohon původně obstarával pás podobný tomu ze sněžných skůtrů, který trčí z podlahy trupu uprostřed v zadní části. Při přestavbě na automobil Gudrin pás pouze vyměnil za velké kolo z proudového dopravního letadla TU-134. Pomocí hydrauliky je navíc možné celý vůz snížit či zvýšit o 50 cm. Bizarní směs už pouze doplňuje něco jako maska se světly a blatníky, pocházející z náklaďáku GAZ-53.

img-responsive

GMV-2 | foto: Youtube.com/Иван Зенкевич PRO автомобили

Pohon uprostřed umístěného pátého kola obstarává přes dva řetězy motor ZMZ-451M, původem z UAZ 469. Benzínový čtyřválec o objemu 2,5 litru dodává přes převodovku z GAZ-21 Volga 71 koní výkonu, s čímž je prý GMV-2 schopný jet až 80 km/h. Benzín do motoru se dostává ze 100 litrové nádrže umístěné na boční stěně trupu. Ve voze je i druhá nádrž, na 27 litrů benzínu, která ale slouží pouze pro nezávislé topení vytápějící kabinu.

Do té se až čtyři pasažéři mohou dostat jediným způsobem, vystoupáním po schůdcích na straně trupu a protáhnutím se přes dveře na střeše. Uvnitř vše stále připomíná původní výbavu letadla, a schopný konsktruktér Gudrin byla navíc schopen zachovat funkčnost asi poloviny palubních systémů. Ty ale doplňují nové ukazatele potřebné pro automobil a samozřejmě také volant, pocházející z invalidky SMZ. Místo uvnitř kabiny je ale poněkud omezené a také výhled se přes bohaté prosklení nezdá být zrovna ideální. Za druhou řadou sedadel se nachází chladič pro vzadu umístěný motor, který ale také kvůli přítomnosti topení v kabině není zrovna spolehlivý, což vede k přehřívání motoru. 

img-responsive

GMV-2 | foto: Youtube.com/Иван Зенкевич PRO автомобили

V pohybu si stroj vyzkoušel známý ruský automobilový novinář a bloger Ivan Zenkevič. Ten byl zpočátku nadšen unikátností stroje a jeho technických řešení, po nastartování ale brzy změnil názor. S vozem se dokázal pohybovat vpodstatě jen rovně a to jen na krátké vzdálenosti, než mu motor několikrát chcípnul. Celý pokus o testovací jízdu skončí přehřátím motoru. Kromě toho zkritizoval i nepřesné řazení a velmi slabé brzdy. O mnoho lepší to nebylo ani po výměně kol za lyže a pás, kdy po pár metrech celý stroj opět zhasnul a Zenkevič už neměl sílu se dál pokoušet. Není divu, že jde dle jeho slov GMV-2 asi nejhorším vozem, jaký ve své kariéře testoval. Gudrin přitom měl pro svůj v garáži vyvinutý stroj velké ambice, plánoval pro něj dokonce sériovou výrobu. Na mnohá technická řešení, které pro GMV-2 vymyslel si dokonce nechal udělit patent. V 90. letech nebyl problém takto bizarní stavbu v Rusku legálně přihlásit pro provoz na silnicích, GMV-2 tak má vlastní sadu RZ.

GMV-2 | zdroj: Youtube.com/Иван Зенкевич PRO автомобили

Zajímavé je také místo, kde Zenkevič bizarní stroj testoval. Hangáry i plocha kolem nich je totiž poseta starými sovětskými automobily a to nejen těmi sériovými ale zejména těmi, které si Sověti vyráběli doma v garážích. Na konci pak Zenkevič nasedne do dalšího bizarního stroje, který po objevení v roce 2017 zaujal média po celé světě a dodnes o něm není mnoho známo. Jde totiž o velmi nezvykle vypadající terénní vozidlo s osmi koly a vstupem do kabiny jedinými dvířky na přídí, podobně jako u známé Isetty. 

Vytisknout

Diskuze: Nejbizarnější sovětský stroj? Auto z proudového bombardéru vzniklo v garáži

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Landwind X7

Land Rover vyhrál soud s čínskou kopií. Jde ale opravdu o výhru západu?

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud