Na novou generaci Suzuki Jimny jsme si museli počkat opravdu dlouho, nicméně tohle čekání se evidentně vyplatilo. Design malého offroadu se skutečně povedl a ani jeho technika nevypadá špatně. Jak si ovšem povede v náročném australském terénu, kde změří síly s legendou mezi offroady?
Na tuhle otázku se zaměřil Marcus Craft z australského motoristického magazínu Cars Guide, který vyrazil do terénu s Toyotou Land Cruiser Troop Carrier (přezdívanou Troopie) a novým Suzuki Jimny. Během testování došlo na jízdu po písčitém povrchu, brodění, náročné stoupání i sjíždění zrádných svahů.
Pojďme si ale nejdřív představit jednotlivé modely, toho kromě offroadového určení moc společného nemají. Toyota Land Cruiser Toop Carrier vychází z Land Cruiseru generace J70, jejíž výroba začala v roce 1984. A ačkoliv design i výbava už jsou dávno za zenitem, díky kombinaci odolnosti, spolehlivosti a terénních vlastností se Troopie v Austrálii stále prodává. Pod jeho kapotou je pak ukryt 4.5 litrový naftový motor V8, který nabízí výkon 205 koní a 430 Nm točivého momentu.
Oproti tomu nabízí Suzuki Jimny na australském trhu pouze 1.5 litrový atmosferický motor o výkonu 102 koní a 130 Nm, současně je však o cca polovinu lehčí (1 135 kg vs. 2 325 kg) a nabídne vyšší komfort, včetně moderně vybaveného interiéru, novější techniky, technologií, atd.
Když ale přijde řeč na terén, jdou veškeré komfortní serepetičky stranou a rozhoduje pouze kvalita konstrukce. A v tomhle případě jsou si vozy více než vyrovnané. Suzuki díky své nižší hmotnosti a menším rozměrům nabízí skvělou agilitu, chová se mrštně a hravě. Toyotě sice schází hravost a lehkost, nicméně díky své technice dokáže zdolat stejně náročný terén.
Pokud nebudeme počítat vnitřní prostor, pak má Toyota navrch snad jen při překonávání brodů, kde v její prospěch hraje vyšší světlá výška a lepší brodivost - na boku ostatně můžeme vidět šnorchl, se kterým je jízda vodou vždy snazší a bezpečnější.
Dalším zajímavým bodem je pak srovnání spotřeby a dojezdu. Zatímco Troopie by měla mít spotřebu 10.7 / 100km, během testu se pohybovala okolo 10.5 l/100 km. To Suzuki sice slibuje 6.5 l /100 km, nicméně během testu v terénu se spotřeba vyšplhala na 8.9 l/100 km. Toyotě však hrají do karet hned dvě palivové nádrže o kapacitě 90 litrů, zatímco Suzuki má jen jednu a to o kapacitě 45 litrů.
Pokud se ale vrátíme jen k dojmům z jízdy v terénu, nehledejte vítěze. Obě auta se dokáží popasovat i s náročnými podmínkami, o které není v Austrálii nouze. Pokud stojíte spíše o zábavu, pak je jasnou volbou Jimny. Pokud ale preferujete funkčnost, pak Troopie. Ani s jedním z modelů se však v terénu člověk evidentně neztratí.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?