GAZ Tigr je ruský terénní vůz určený zejména pro armádu, kde zastává podobnou funkci jako HMMWV v Americe. I na takovém základě však byl moskevský úpravce schopen postavit velmi luxusní stroj, určený pro ty nejnáročnější ruské miliardáře.
GAZ Tigr se poprvé představil už v roce 2001 a do výroby se dostal o čtyři roky později. Stroj s hranatou obrněnou karosérií vzdáleně připomíná svůj americký protějšek, je však výrazně větší. Kromě nespočtu vojenských variant však existuje i civilnější provedení, s okny v normální velikostí a o poznání bohatší výbavou v interiéru, stále však jde o velmi utilitární vůz.
To ale nevadilo moskevskému úpravci Bogema Auto, který si Tigr vybral jako základ pro stavbu něčeho, co nazývá VIP SUV. Karosérie Tigra se dočkala kompletní přestavby, která sice zanechala základní vzhled, ale upraven byl každý panel. Výsledek se více podobá litevskému Dartz Prombron než původnímu Gazu, nové světla na zádi však jasně odkazují na Hummer H2. Původ ale dává najevo velký nápis Tigr na přídi, vyvedený samozřejmě v azbuce,
Nejzásadnější proměna však nastala uvnitř vozu. Tam, kde má standardní Tigr místo pro řidiče, zaplavené laciným plastem a obnaženými panely karosérie, se po moskevské úpravě naopak řidič utápí v kůži a dřevěném obložení. Majitel hranatého úletu však bude pravděpodobně trávit svůj čas spíše v zadní části, která je od kabiny řidiče oddělena panelem se zabudovanou televizí a dálkově ovládanými závěsy. Pod TV se pak nachází nepostradatelný bar.
Jednoduché plátěné sedačky pro vojáky nahradily dvě samostatné luxusní kožené sedačky, i zbytek zadní části kabiny je proveden v kombinaci světlé kůže, dřeva a chromu. Samozřejmostí je samostatná klimatizace i topení pro každou sedačku a audio systém pro ovládání řidiče. všechny okna jsou před nechtěnými pohledy chráněna záclonkami a silně tónovaným sklem.
O použitém motoru se úpravce nezmiňuje, standardní Tigr však má nejčastěji pod kapotou některou z variant šestiválcového turbodieselu Cummins o objemu 5,9 l a výkonu 180 - 215 koní. Stejně tak cena nového vozu není známa, je však jasné, že při zemi se držet nebude.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?