„Po velmi důkladném přezkoumání všech předložených důkazů úřad zjistil, že v tomto případě neexistuje žádný důvod vedoucí k trestní odpovědnosti společnosti Uber," uvedla podle webu The Drive doktorka Sheila Polk, prokurátorka okresu Yavapi County.
K nehodě došlo 18. března 2018 v arizonském městě Tempe, kde jedno jeden ze speciálně upravených částečně-autonomních automobilů Volvo XC90 srazil a na místě usmrtil devětačtyřicetiletou ženu, později identifikovanou jako Elaine Herzberg.
Ta zrovna se svým kolem přecházela špatně osvětlený úsek silnice, když se blížil automobil v plně autonomním režimu. A zatímco vestavěný systém na palubě Volva (který byl tou dobou bohužel vyřazen) dokázal chodkyni zaregistrovat včas, systém autonomního řízení Uberu selhal a chodkyni zaregistroval až příliš pozdě.
Společnost přitom na možnost selhání techniky myslela a proto ve vozidlech neustále seděl tzv. „safety driver," který měl v případě krizové situace převzít kontrolu nad vozem. V tomto případě však došlo i k selhání člověka, konkrétně řidičky, kterou záznam z interiéru vozu zachytil těsně před nehodou, jak směřuje svůj pohled k podlaze vozu.
Jak přitom ukázalo další vyšetřování, žena za volantem si měla ještě před kolizí pouštět cca 42 minut televizní show „The View of Hulu," jak uvádí web the Drive. Je tedy celkem možné, že těsně před nehodou v tomto jednání pokračovala. A zatímco Uber z ničeho viněn nebude, v jejím případě stále existuje riziko, že prokurátorka vznese obvinění.
Společnost Uber po tragické nehodě zastavila testování všech zbylých autonomních vozidel. K obnovení jejich provozu přistoupila až po devíti měsících od nehody, ovšem s jistými novinkami. Kromě řidiče, který by měl kontrolovat automobil, nyní ve voze sedí ještě jeden člověk, který de facto kontroluje řidiče. Úsměvné, že?
A to se taxikáři a různí přepravci dříve báli, že by je autonomní vozy mohly připravit o živobytí. Je potřeba si zkrátka pamatovat, že autonomní ani částečně autonomní vozidla, včetně autonomních a částečně autonomních bezpečnostních systémů, ještě dlouho nebudou moci převzít kontrolu nad vozem zcela za nás. Pokud tedy máte vůz vybavený některým z moderních asistenčních systémů, rozhodně na něj plně nespoléhejte a stále se věnujte řízení a sledování provozu.