První smrtelná nehoda autonomního vozu: Uber vyvázl bez trestu, kdo ponese vinu?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 7. března 2019, 14:58 Google+

Téměř před rokem, konkrétně 18. března 2018, došlo k dopravní nehodě, o které informovala média po celém světě. Ve večerních hodinách totiž autonomní vůz Volvo XC90, který provozovala společnost Uber, srazil a usmrtil cyklistku přecházející silnici. Došlo tak vůbec k prvnímu zabití člověka částečně-autonomním vozem. Všem bylo jasné, že najít viníka nebude lehké, ovšem nyní přicházejí první zprávy.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Autonomní Volvo XC90 společnosti Uber srazilo ve městě Tempe chodkyni, ta svým zraněním podlehla

Autonomní Volvo XC90 společnosti Uber srazilo ve městě Tempe chodkyni, ta svým zraněním podlehla | foto: youtube.com

Sdílejte článek

„Po velmi důkladném přezkoumání všech předložených důkazů úřad zjistil, že v tomto případě neexistuje žádný důvod vedoucí k trestní odpovědnosti společnosti Uber," uvedla podle webu The Drive doktorka Sheila Polk, prokurátorka okresu Yavapi County.

K nehodě došlo 18. března 2018 v arizonském městě Tempe, kde jedno jeden ze speciálně upravených částečně-autonomních automobilů Volvo XC90 srazil a na místě usmrtil devětačtyřicetiletou ženu, později identifikovanou jako Elaine Herzberg.

Ta zrovna se svým kolem přecházela špatně osvětlený úsek silnice, když se blížil automobil v plně autonomním režimu. A zatímco vestavěný systém na palubě Volva (který byl tou dobou bohužel vyřazen) dokázal chodkyni zaregistrovat včas, systém autonomního řízení Uberu selhal a chodkyni zaregistroval až příliš pozdě.

Společnost přitom na možnost selhání techniky myslela a proto ve vozidlech neustále seděl tzv. „safety driver," který měl v případě krizové situace převzít kontrolu nad vozem. V tomto případě však došlo i k selhání člověka, konkrétně řidičky, kterou záznam z interiéru vozu zachytil těsně před nehodou, jak směřuje svůj pohled k podlaze vozu.

Jak přitom ukázalo další vyšetřování, žena za volantem si měla ještě před kolizí pouštět cca 42 minut televizní show „The View of Hulu," jak uvádí web the Drive. Je tedy celkem možné, že těsně před nehodou v tomto jednání pokračovala. A zatímco Uber z ničeho viněn nebude, v jejím případě stále existuje riziko, že prokurátorka vznese obvinění.

zdroj: youtube.com

Společnost Uber po tragické nehodě zastavila testování všech zbylých autonomních vozidel. K obnovení jejich provozu přistoupila až po devíti měsících od nehody, ovšem s jistými novinkami. Kromě řidiče, který by měl kontrolovat automobil, nyní ve voze sedí ještě jeden člověk, který de facto kontroluje řidiče. Úsměvné, že?

A to se taxikáři a různí přepravci dříve báli, že by je autonomní vozy mohly připravit o živobytí. Je potřeba si zkrátka pamatovat, že autonomní ani částečně autonomní vozidla, včetně autonomních a částečně autonomních bezpečnostních systémů, ještě dlouho nebudou moci převzít kontrolu nad vozem zcela za nás. Pokud tedy máte vůz vybavený některým z moderních asistenčních systémů, rozhodně na něj plně nespoléhejte a stále se věnujte řízení a sledování provozu.

Vytisknout

Diskuze: První smrtelná nehoda autonomního vozu: Uber vyvázl bez trestu, kdo ponese vinu?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Hyundai IONIQ Mobile Charger jako pojízdná nabíjecí stanice. Vybitý elektromobil bude během 15 minut znovu připraven k jízdě

Hyundai proměnilo Ioniq v pojízdnou nabíječku, vybitý elektromobil rozhýbe za…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud