Studie Goodyear AERO, představená na právě probíhajícím autosalonu v Ženevě, přináší koncept pneumatik „dva v jednom“, určených pro autonomní, létající automobily budoucnosti. Při jízdě po silnici by měly sloužit jako klasické pneumatiky, ve vzduchu pak jako vrtule pro pohon létajícího stroje.
„Už více než 120 let se Goodyear neúnavně věnuje vývoji inovací a vynálezů. Přitom spolupracuje s průkopníky, kteří jsou motorem změn a důležitých objevů v dopravě,“ uvedl Chris Helsel, Chief Technology Officer společnosti Goodyear. „V rámci spolupráce se společnostmi, jež se zabývají mobilitou a hledají v letecké dopravě odpověď na tak naléhavé úkoly, jaké představuje řešení městské dopravy a dopravních kongescí ve městech, je výsledkem naší práce na pokročilé architektuře pneumatik a materiálech pro jejich výrobu idea kola, které by mohlo sloužit jako tradiční pneumatika na silnici a zároveň jako pohonný systém pro létání vzduchem.“
Koncept AERO obsahuje celou řadu inovativních prvků:
Multimodální konstrukce: podstatou konceptu AERO je multimodální nakloněný rotor. V tradičním směru by pneumatiky sloužily pro přenos a absorpci sil mezi vozidlem a vozovkou a ve vertikálním směru by plnily úlohu vzdušného pohonného systému, který vozidlo zvedá ze země. Na odpovídajícím vozidle by pneumatiky AERO cestujícím umožňovaly se kdykoli volně vznést ze silnice do vzduchu. Konstrukce bez vzduchu: paprskovitá konstrukce pneumatik by poskytovala oporu pro celou hmotnost vozidla na zemi a zároveň by fungovala jako lopatky ventilátoru, které by při naklopení pneumatiky zajišťovaly vznášení. Unikátní pneumatiky se obejdou bez stačeného vzduchu a využívají nepneumatickou konstrukci, jež je dostatečně pružná, aby dokázala tlumit otřesy při jízdě na silnici, a zároveň dostatečně tuhá, aby dokázala rotovat ve vysoké rychlosti potřebné k získání výšky ve svislém směru. Magnetický pohon: Studie AERO počítá s využitím magnetické síly, díky níž by pohon vozu neomezovalo tření. To by mu umožnilo dosáhnout vysoké rychlosti na zemi a dovolilo mu se při naklonění kol vznést a pokračovat dále v pohybu vzduchem. Využití optických snímačů: Studie pneumatik AERO počítá se světelnými senzory s optickými vlákny, které by monitorovaly stav vozovky, opotřebení pneumatik a jejich provozuschopnost. Zapojení umělé inteligence: Součástí konceptu pneumatiky AERO je zabudovaný procesor pro umělou inteligenci, jenž by měl využívat informace ze senzorů pneumatiky spolu s údaji z komunikace mezi jednotlivými automobily navzájem a také mezi automobily a různými prvky dopravní infrastruktury. Procesor pro umělou inteligenci (AI) by měl provádět analýzu toku všech těchto údajů a doporučovat další postup – tedy zda by měl automobil zůstat v režimu jízdy nebo přejít do režimu letu – a identifikovat a preventivně řešit případné problémy související s pneumatikami.Přestože jsou pneumatiky AERO čistě jen studií, některé z vyspělých technologií, jimiž jsou vybaveny – například nepneumatická struktura nebo samodiagnostické schopnosti – už Goodyear prakticky vyvíjí. Další se mohou stát východiskem pro nové technologie a možné nové budoucí výrobky.
„Účelem studií, na nichž Goodyear pracuje, je podnítit diskusi o pneumatikách a dopravních technologiích pro nový dopravní ekosystém,“ dodal Chris Helsel.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.