Studie Goodyear AERO, představená na právě probíhajícím autosalonu v Ženevě, přináší koncept pneumatik „dva v jednom“, určených pro autonomní, létající automobily budoucnosti. Při jízdě po silnici by měly sloužit jako klasické pneumatiky, ve vzduchu pak jako vrtule pro pohon létajícího stroje.
„Už více než 120 let se Goodyear neúnavně věnuje vývoji inovací a vynálezů. Přitom spolupracuje s průkopníky, kteří jsou motorem změn a důležitých objevů v dopravě,“ uvedl Chris Helsel, Chief Technology Officer společnosti Goodyear. „V rámci spolupráce se společnostmi, jež se zabývají mobilitou a hledají v letecké dopravě odpověď na tak naléhavé úkoly, jaké představuje řešení městské dopravy a dopravních kongescí ve městech, je výsledkem naší práce na pokročilé architektuře pneumatik a materiálech pro jejich výrobu idea kola, které by mohlo sloužit jako tradiční pneumatika na silnici a zároveň jako pohonný systém pro létání vzduchem.“
Koncept AERO obsahuje celou řadu inovativních prvků:
Multimodální konstrukce: podstatou konceptu AERO je multimodální nakloněný rotor. V tradičním směru by pneumatiky sloužily pro přenos a absorpci sil mezi vozidlem a vozovkou a ve vertikálním směru by plnily úlohu vzdušného pohonného systému, který vozidlo zvedá ze země. Na odpovídajícím vozidle by pneumatiky AERO cestujícím umožňovaly se kdykoli volně vznést ze silnice do vzduchu. Konstrukce bez vzduchu: paprskovitá konstrukce pneumatik by poskytovala oporu pro celou hmotnost vozidla na zemi a zároveň by fungovala jako lopatky ventilátoru, které by při naklopení pneumatiky zajišťovaly vznášení. Unikátní pneumatiky se obejdou bez stačeného vzduchu a využívají nepneumatickou konstrukci, jež je dostatečně pružná, aby dokázala tlumit otřesy při jízdě na silnici, a zároveň dostatečně tuhá, aby dokázala rotovat ve vysoké rychlosti potřebné k získání výšky ve svislém směru. Magnetický pohon: Studie AERO počítá s využitím magnetické síly, díky níž by pohon vozu neomezovalo tření. To by mu umožnilo dosáhnout vysoké rychlosti na zemi a dovolilo mu se při naklonění kol vznést a pokračovat dále v pohybu vzduchem. Využití optických snímačů: Studie pneumatik AERO počítá se světelnými senzory s optickými vlákny, které by monitorovaly stav vozovky, opotřebení pneumatik a jejich provozuschopnost. Zapojení umělé inteligence: Součástí konceptu pneumatiky AERO je zabudovaný procesor pro umělou inteligenci, jenž by měl využívat informace ze senzorů pneumatiky spolu s údaji z komunikace mezi jednotlivými automobily navzájem a také mezi automobily a různými prvky dopravní infrastruktury. Procesor pro umělou inteligenci (AI) by měl provádět analýzu toku všech těchto údajů a doporučovat další postup – tedy zda by měl automobil zůstat v režimu jízdy nebo přejít do režimu letu – a identifikovat a preventivně řešit případné problémy související s pneumatikami.Přestože jsou pneumatiky AERO čistě jen studií, některé z vyspělých technologií, jimiž jsou vybaveny – například nepneumatická struktura nebo samodiagnostické schopnosti – už Goodyear prakticky vyvíjí. Další se mohou stát východiskem pro nové technologie a možné nové budoucí výrobky.
„Účelem studií, na nichž Goodyear pracuje, je podnítit diskusi o pneumatikách a dopravních technologiích pro nový dopravní ekosystém,“ dodal Chris Helsel.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?