Studie Goodyear AERO, představená na právě probíhajícím autosalonu v Ženevě, přináší koncept pneumatik „dva v jednom“, určených pro autonomní, létající automobily budoucnosti. Při jízdě po silnici by měly sloužit jako klasické pneumatiky, ve vzduchu pak jako vrtule pro pohon létajícího stroje.
„Už více než 120 let se Goodyear neúnavně věnuje vývoji inovací a vynálezů. Přitom spolupracuje s průkopníky, kteří jsou motorem změn a důležitých objevů v dopravě,“ uvedl Chris Helsel, Chief Technology Officer společnosti Goodyear. „V rámci spolupráce se společnostmi, jež se zabývají mobilitou a hledají v letecké dopravě odpověď na tak naléhavé úkoly, jaké představuje řešení městské dopravy a dopravních kongescí ve městech, je výsledkem naší práce na pokročilé architektuře pneumatik a materiálech pro jejich výrobu idea kola, které by mohlo sloužit jako tradiční pneumatika na silnici a zároveň jako pohonný systém pro létání vzduchem.“
Koncept AERO obsahuje celou řadu inovativních prvků:
Multimodální konstrukce: podstatou konceptu AERO je multimodální nakloněný rotor. V tradičním směru by pneumatiky sloužily pro přenos a absorpci sil mezi vozidlem a vozovkou a ve vertikálním směru by plnily úlohu vzdušného pohonného systému, který vozidlo zvedá ze země. Na odpovídajícím vozidle by pneumatiky AERO cestujícím umožňovaly se kdykoli volně vznést ze silnice do vzduchu. Konstrukce bez vzduchu: paprskovitá konstrukce pneumatik by poskytovala oporu pro celou hmotnost vozidla na zemi a zároveň by fungovala jako lopatky ventilátoru, které by při naklopení pneumatiky zajišťovaly vznášení. Unikátní pneumatiky se obejdou bez stačeného vzduchu a využívají nepneumatickou konstrukci, jež je dostatečně pružná, aby dokázala tlumit otřesy při jízdě na silnici, a zároveň dostatečně tuhá, aby dokázala rotovat ve vysoké rychlosti potřebné k získání výšky ve svislém směru. Magnetický pohon: Studie AERO počítá s využitím magnetické síly, díky níž by pohon vozu neomezovalo tření. To by mu umožnilo dosáhnout vysoké rychlosti na zemi a dovolilo mu se při naklonění kol vznést a pokračovat dále v pohybu vzduchem. Využití optických snímačů: Studie pneumatik AERO počítá se světelnými senzory s optickými vlákny, které by monitorovaly stav vozovky, opotřebení pneumatik a jejich provozuschopnost. Zapojení umělé inteligence: Součástí konceptu pneumatiky AERO je zabudovaný procesor pro umělou inteligenci, jenž by měl využívat informace ze senzorů pneumatiky spolu s údaji z komunikace mezi jednotlivými automobily navzájem a také mezi automobily a různými prvky dopravní infrastruktury. Procesor pro umělou inteligenci (AI) by měl provádět analýzu toku všech těchto údajů a doporučovat další postup – tedy zda by měl automobil zůstat v režimu jízdy nebo přejít do režimu letu – a identifikovat a preventivně řešit případné problémy související s pneumatikami.Přestože jsou pneumatiky AERO čistě jen studií, některé z vyspělých technologií, jimiž jsou vybaveny – například nepneumatická struktura nebo samodiagnostické schopnosti – už Goodyear prakticky vyvíjí. Další se mohou stát východiskem pro nové technologie a možné nové budoucí výrobky.
„Účelem studií, na nichž Goodyear pracuje, je podnítit diskusi o pneumatikách a dopravních technologiích pro nový dopravní ekosystém,“ dodal Chris Helsel.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?