Vietnam doposud vyráběl auta převážně cizích značek, několik menších pokusů o domácí značku nikdy nedopadlo úspěšně. Nově se však do podobného projektu pustil nejbohatší muž vietnamu a jeho plán je velmi ambiciozní, což dokazuje i nejnověji představený vůz nové značky.
Podnikatel Phạm Nhật Vượng, nejbohatší Vietnamec a majitel skupiny VinGroup, která se věnuje všemu od developerských projektů až po natáčení animovaných filmů, se nedávno rozhodl rozjet ve vlastní zemi automobilový průmysl. Předminulý rok proto založil automobilku VinFast, s úmyslem vyrábět konkurenceschopná vozidla pro celý svět. Že nepůjde jen o plané sliby dokázal ve stejný rok, kdy oslovil čtyři známá italské studia a nechal vytvořit návrhy pro celou paletu modelů. O vzhledu prvních dvou pak počátkem letošního roku na internetu hlasovalo 62 tisíc Vietnamců, kteří vybrali návrhy studia Pininfarina.
První dva vozy VinFast se ukázaly v roce 2018 a ihned zaujaly nečekaně zajímavým designem a také faktem, že jsou založeny na modelech BMW. Už základní modely tak nebyly zrovna lidovými vozítky, které by asi člověk očekával od vietnamské značky, VinFast se však rozhodl zajít ještě dále a nedávno ukázal svoji vlajkovou loď.
VinFast Lux V8 je nejvýkonnější verzi standardního SUV které se bude prodávat pod názvem Lux SA2.0. Vychází tedy z BMW X5 předchozí generace, avšak s designem zcela předělaným u Pininfariny. Oproti standardu však nový model dostal, jak už jméno napovídá, osmiválec o objemu 6,2 litru a výkonu 455 koní a 624 Nm. O jaký konkrétní motor jde, automobilka neřekla, podobné specifikace však nabízí motor LS V8 od GM. Vietnamské SUV je s tímto pohonem vyvinout maximální rychlost až 300 km/h.
Jinému pohonu odpovídá i pozměněný zevnějšek, Lux V8 tak dostal sportovnější masku s logem V8, nový nárazník, čtyři koncovky výfuku, 22 pakcové kola a nový černý lak. Vevnitř se toho moc nezměnilo, interiéru nadále dominuje velký displej infotainmentu, s menším polodigitálním štítem před řidičem.
VinFast plánuje uvést svůj nejsilnější a tedy i nejdražší model příští rok, produkce však bude omezená. Vůz tedy bude fungovat jako halo car pro značku, lákající lidi ke koupi standardních verzí SA2.0. Jako první model samostatné značky by se však do prodeje měl dostat už letos přepracovaný Opel Karl, jehož licenci VinFast odkoupil nedávno. Poté přijdou na řadu vozy s čistě elektrickým pohonem, včetně autobusu nebo dodávky.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.