Kamera v autě vás může hájit, ale i obvinit. Kam ji správně umístit a kdy na ní soud bude brát zřetel?

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
AutoRoad.cz 4. března 2019 13:40
Sdílej:

PR článek - Kamery do auta nebo také palubní kamery jsou hitem posledních pár let. Někteří si je již pořídili, druzí to považují spíše za zbytečnost, ale kamera v autě vás dokáže obhájit při nehodě a stane se vaším důkazním materiálem.

Brzdová světla autu před vámi nefungují, dojde k prudkému zabrzdění a vy nestačíte zareagovat. V takovém případě může řidič vozidla, které nehodu objektivně způsobilo, říct, že světla fungovala a vina je na vaší straně, protože jste se nevěnovali řízení. Slovo proti slovu a vy svou pravdu už nikdy nikomu nedokážete. Přesně takové situaci a nespočtu dalších dokáže kamera do auta předejít. Vy máte díky ní důkaz a právo tak bude na vaší straně. Každá mince má ovšem dvě strany.

A jak je to tedy v očích zákona s kamerami v autech? Jsou povolené, ale má to i svá pravidla. Záznam se nesmí dále šířit a zveřejňovat kvůli ochraně soukromí. Pokud byste se pochlubili, hrozí vám pokuta až 10 tisíc korun. Kamera ve voze také neslouží k identifikaci jeho řidiče, tudíž soud na obvinění typu „je to on“ nebere zřetel. Nakonec ale stále bude o legálnosti záznamu z autokamery rozhodovat správní orgán, který bere v potaz i umístění kamery, kvalitu záznamu nebo jeho plynulost.

Umístění kamery je ostatně klíčové, pokud ji máte umístěnou špatně, nejenže se na záznam nebude brát ohled, ale ještě budete popotahováni sami, protože vám kamera například zabránila ve výhledu a podobně. Autokamera může být umístěna přísavkou na skle, ale v žádném případě nesmí být v zorném poli řidiče. U každého auta je to individuální, obecné určení umístění tedy není možné a policie například při kontrole bude umístění zařízení v každém případě zkoumat. Doporučujeme nechat si poradit například u výrobce automobilu či v servisu, kam kameru ideálně umístit, ať už se jedná o přední či zadní sklo.

Klíčová je také bezpečnost. Ptáte se: „U kamery?“. Ano, jakýkoliv navigační či kamerový systém určený do auta musí vykazovat bezpečnost při použití v osobním automobilu. Doporučujeme tedy kupovat jedině kamery, které jsou určeny přímo do auta, nikoliv ty „outdoorové“.

Posledním důležitým bodem je kvalita záznamu, který nesmí být přerušovaný, poškozený ani jinak znehodnocený. Kvalita musí být dostatečná, s čímž mají problém zejména levnější kamery do auta. V tomto případě zbývá jediné, při výběru sledovat rozlišení videa a kvalitu formátu. Kameru si můžete také před koupí vyzkoušet.

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.