Kamera v autě vás může hájit, ale i obvinit. Kam ji správně umístit a kdy na ní soud bude brát zřetel?

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
AutoRoad.cz 4. března 2019 13:40
Sdílej:

PR článek - Kamery do auta nebo také palubní kamery jsou hitem posledních pár let. Někteří si je již pořídili, druzí to považují spíše za zbytečnost, ale kamera v autě vás dokáže obhájit při nehodě a stane se vaším důkazním materiálem.

Brzdová světla autu před vámi nefungují, dojde k prudkému zabrzdění a vy nestačíte zareagovat. V takovém případě může řidič vozidla, které nehodu objektivně způsobilo, říct, že světla fungovala a vina je na vaší straně, protože jste se nevěnovali řízení. Slovo proti slovu a vy svou pravdu už nikdy nikomu nedokážete. Přesně takové situaci a nespočtu dalších dokáže kamera do auta předejít. Vy máte díky ní důkaz a právo tak bude na vaší straně. Každá mince má ovšem dvě strany.

A jak je to tedy v očích zákona s kamerami v autech? Jsou povolené, ale má to i svá pravidla. Záznam se nesmí dále šířit a zveřejňovat kvůli ochraně soukromí. Pokud byste se pochlubili, hrozí vám pokuta až 10 tisíc korun. Kamera ve voze také neslouží k identifikaci jeho řidiče, tudíž soud na obvinění typu „je to on“ nebere zřetel. Nakonec ale stále bude o legálnosti záznamu z autokamery rozhodovat správní orgán, který bere v potaz i umístění kamery, kvalitu záznamu nebo jeho plynulost.

Umístění kamery je ostatně klíčové, pokud ji máte umístěnou špatně, nejenže se na záznam nebude brát ohled, ale ještě budete popotahováni sami, protože vám kamera například zabránila ve výhledu a podobně. Autokamera může být umístěna přísavkou na skle, ale v žádném případě nesmí být v zorném poli řidiče. U každého auta je to individuální, obecné určení umístění tedy není možné a policie například při kontrole bude umístění zařízení v každém případě zkoumat. Doporučujeme nechat si poradit například u výrobce automobilu či v servisu, kam kameru ideálně umístit, ať už se jedná o přední či zadní sklo.

Klíčová je také bezpečnost. Ptáte se: „U kamery?“. Ano, jakýkoliv navigační či kamerový systém určený do auta musí vykazovat bezpečnost při použití v osobním automobilu. Doporučujeme tedy kupovat jedině kamery, které jsou určeny přímo do auta, nikoliv ty „outdoorové“.

Posledním důležitým bodem je kvalita záznamu, který nesmí být přerušovaný, poškozený ani jinak znehodnocený. Kvalita musí být dostatečná, s čímž mají problém zejména levnější kamery do auta. V tomto případě zbývá jediné, při výběru sledovat rozlišení videa a kvalitu formátu. Kameru si můžete také před koupí vyzkoušet.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.