Přelom měsíce ledna a února se jako každý rok nesl ve znamení záplavy informací o povinnosti řidiče, co nejdříve odstranit starou dálniční známku. Málokterý informační kanál se však již věnoval podrobnějšímu vysvětlení, tušíte tedy, kdy se opravdu jedná o přestupek? A jak se ke staré dálniční známce staví policie v zahraničí? Nejen to se dozvíte v následujícím článku.
Hned na začátku si vás dovolíme ujistit, že stará dálniční známka na čelním skle v České republice ničemu nevadí. Jak upřesňuje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold: "Motoristé mají povinnost odstranit starý dálniční kupón bez zbytečného odkladu, jakmile přestane platit. Zákon respektive doprovodná vyhláška označuje takové jednání jako přestupek, který se však vztahuje pouze na dálniční síť, která je zpoplatněna." Neodstranění staré známky je tedy chápáno jako pokus o podvod. Pokud však budeme se starou známkou jezdit mimo zpoplatněnou dálniční síť, žádná pokuta nám nehrozí. Stejné pravidlo platí i na prošlé známky cizích států, pokud tedy zbytečně nepřekážejí ve výhledu!
Zajímavá je však situace v zahraničí, například v Rakousku, kde nás může prošlá česká dálniční známka vyjít pěkně draho. Rakouská policie totiž kontroluje platné dálniční kupony ze všech evropských zemí a to nejen na dálnici, ale i na okresních silnicích. Řidič tak může za starý kupón z České republiky dostat pokutu až 3200 korun. Ve Slovinsku jsou však ještě přísnější, za podobné chování může slovinská policie udělit pokutu až 21 tisíc korun. Pokud budete ochotni zaplatit na místě, snižuje se částka na polovinu.
Z výše zmíněného tedy jasně vyplývá, že i když zapomenutá a prošlá známka sama o sobě přestupkem není (mimo placené úseky dálniční sítě), velmi snadno se díky ní můžeme dostat do problémů a to nejen u nás, ale i v zahraničí. Nejen my, ale i český automotoklub tedy doporučujeme odstranit všechny dálniční známky ihned po skončení jejich platnosti. Ušetříte si tím zbytečné starosti.
Nezapomeňte však, že stejně důležité je i správné vylepení dálničního kuponu. Především v zahraničí totiž neprobíhá jeho kontrola pouze fyzicky (policie, celní správa), ale i díky kamerovému dálničnímu systému. Pokud však nalepíme kupon jinam, než jak je na něm vždy uvedeno, nebo ho umístíme zcela na kraj čelního skla (do černé pruhované či tečkované části), může se nám stát, že ho kamera nezachytí a my tak budeme muset řešit stejné problémy, jako bychom kupon vůbec neměli.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?