Přelom měsíce ledna a února se jako každý rok nesl ve znamení záplavy informací o povinnosti řidiče, co nejdříve odstranit starou dálniční známku. Málokterý informační kanál se však již věnoval podrobnějšímu vysvětlení, tušíte tedy, kdy se opravdu jedná o přestupek? A jak se ke staré dálniční známce staví policie v zahraničí? Nejen to se dozvíte v následujícím článku.
Hned na začátku si vás dovolíme ujistit, že stará dálniční známka na čelním skle v České republice ničemu nevadí. Jak upřesňuje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold: "Motoristé mají povinnost odstranit starý dálniční kupón bez zbytečného odkladu, jakmile přestane platit. Zákon respektive doprovodná vyhláška označuje takové jednání jako přestupek, který se však vztahuje pouze na dálniční síť, která je zpoplatněna." Neodstranění staré známky je tedy chápáno jako pokus o podvod. Pokud však budeme se starou známkou jezdit mimo zpoplatněnou dálniční síť, žádná pokuta nám nehrozí. Stejné pravidlo platí i na prošlé známky cizích států, pokud tedy zbytečně nepřekážejí ve výhledu!
Zajímavá je však situace v zahraničí, například v Rakousku, kde nás může prošlá česká dálniční známka vyjít pěkně draho. Rakouská policie totiž kontroluje platné dálniční kupony ze všech evropských zemí a to nejen na dálnici, ale i na okresních silnicích. Řidič tak může za starý kupón z České republiky dostat pokutu až 3200 korun. Ve Slovinsku jsou však ještě přísnější, za podobné chování může slovinská policie udělit pokutu až 21 tisíc korun. Pokud budete ochotni zaplatit na místě, snižuje se částka na polovinu.
Z výše zmíněného tedy jasně vyplývá, že i když zapomenutá a prošlá známka sama o sobě přestupkem není (mimo placené úseky dálniční sítě), velmi snadno se díky ní můžeme dostat do problémů a to nejen u nás, ale i v zahraničí. Nejen my, ale i český automotoklub tedy doporučujeme odstranit všechny dálniční známky ihned po skončení jejich platnosti. Ušetříte si tím zbytečné starosti.
Nezapomeňte však, že stejně důležité je i správné vylepení dálničního kuponu. Především v zahraničí totiž neprobíhá jeho kontrola pouze fyzicky (policie, celní správa), ale i díky kamerovému dálničnímu systému. Pokud však nalepíme kupon jinam, než jak je na něm vždy uvedeno, nebo ho umístíme zcela na kraj čelního skla (do černé pruhované či tečkované části), může se nám stát, že ho kamera nezachytí a my tak budeme muset řešit stejné problémy, jako bychom kupon vůbec neměli.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?