Opravdu hrozí za starou dálniční známku vysoké pokuty? Zjistili jsme podrobnosti

Dálniční známka 2018
Dálniční známka 2018, foto: INCORP images
-jka , AutoRoad.cz 10. února 2019 12:39
Sdílej:

Přelom měsíce ledna a února se jako každý rok nesl ve znamení záplavy informací o povinnosti řidiče, co nejdříve odstranit starou dálniční známku. Málokterý informační kanál se však již věnoval podrobnějšímu vysvětlení, tušíte tedy, kdy se opravdu jedná o přestupek? A jak se ke staré dálniční známce staví policie v zahraničí? Nejen to se dozvíte v následujícím článku.

Hned na začátku si vás dovolíme ujistit, že stará dálniční známka na čelním skle v České republice ničemu nevadí. Jak upřesňuje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold: "Motoristé mají povinnost odstranit starý dálniční kupón bez zbytečného odkladu, jakmile přestane platit. Zákon respektive doprovodná vyhláška označuje takové jednání jako přestupek, který se však vztahuje pouze na dálniční síť, která je zpoplatněna." Neodstranění staré známky je tedy chápáno jako pokus o podvod. Pokud však budeme se starou známkou jezdit mimo zpoplatněnou dálniční síť, žádná pokuta nám nehrozí. Stejné pravidlo platí i na prošlé známky cizích států, pokud tedy zbytečně nepřekážejí ve výhledu!

Zajímavá je však situace v zahraničí, například v Rakousku, kde nás může prošlá česká dálniční známka vyjít pěkně draho. Rakouská policie totiž kontroluje platné dálniční kupony ze všech evropských zemí a to nejen na dálnici, ale i na okresních silnicích. Řidič tak může za starý kupón z České republiky dostat pokutu až 3200 korun. Ve Slovinsku jsou však ještě přísnější, za podobné chování může slovinská policie udělit pokutu až 21 tisíc korun. Pokud budete ochotni zaplatit na místě, snižuje se částka na polovinu. 

Z výše zmíněného tedy jasně vyplývá, že i když zapomenutá a prošlá známka sama o sobě přestupkem není (mimo placené úseky dálniční sítě), velmi snadno se díky ní můžeme dostat do problémů a to nejen u nás, ale i v zahraničí. Nejen my, ale i český automotoklub tedy doporučujeme odstranit všechny dálniční známky ihned po skončení jejich platnosti. Ušetříte si tím zbytečné starosti. 

Nezapomeňte však, že stejně důležité je i správné vylepení dálničního kuponu. Především v zahraničí totiž neprobíhá jeho kontrola pouze fyzicky (policie, celní správa), ale i díky kamerovému dálničnímu systému. Pokud však nalepíme kupon jinam, než jak je na něm vždy uvedeno, nebo ho umístíme zcela na kraj čelního skla (do černé pruhované či tečkované části), může se nám stát, že ho kamera nezachytí a my tak budeme muset řešit stejné problémy, jako bychom kupon vůbec neměli. 

Stalo se
Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?