Přelom měsíce ledna a února se jako každý rok nesl ve znamení záplavy informací o povinnosti řidiče, co nejdříve odstranit starou dálniční známku. Málokterý informační kanál se však již věnoval podrobnějšímu vysvětlení, tušíte tedy, kdy se opravdu jedná o přestupek? A jak se ke staré dálniční známce staví policie v zahraničí? Nejen to se dozvíte v následujícím článku.
Hned na začátku si vás dovolíme ujistit, že stará dálniční známka na čelním skle v České republice ničemu nevadí. Jak upřesňuje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold: "Motoristé mají povinnost odstranit starý dálniční kupón bez zbytečného odkladu, jakmile přestane platit. Zákon respektive doprovodná vyhláška označuje takové jednání jako přestupek, který se však vztahuje pouze na dálniční síť, která je zpoplatněna." Neodstranění staré známky je tedy chápáno jako pokus o podvod. Pokud však budeme se starou známkou jezdit mimo zpoplatněnou dálniční síť, žádná pokuta nám nehrozí. Stejné pravidlo platí i na prošlé známky cizích států, pokud tedy zbytečně nepřekážejí ve výhledu!
Zajímavá je však situace v zahraničí, například v Rakousku, kde nás může prošlá česká dálniční známka vyjít pěkně draho. Rakouská policie totiž kontroluje platné dálniční kupony ze všech evropských zemí a to nejen na dálnici, ale i na okresních silnicích. Řidič tak může za starý kupón z České republiky dostat pokutu až 3200 korun. Ve Slovinsku jsou však ještě přísnější, za podobné chování může slovinská policie udělit pokutu až 21 tisíc korun. Pokud budete ochotni zaplatit na místě, snižuje se částka na polovinu.
Z výše zmíněného tedy jasně vyplývá, že i když zapomenutá a prošlá známka sama o sobě přestupkem není (mimo placené úseky dálniční sítě), velmi snadno se díky ní můžeme dostat do problémů a to nejen u nás, ale i v zahraničí. Nejen my, ale i český automotoklub tedy doporučujeme odstranit všechny dálniční známky ihned po skončení jejich platnosti. Ušetříte si tím zbytečné starosti.
Nezapomeňte však, že stejně důležité je i správné vylepení dálničního kuponu. Především v zahraničí totiž neprobíhá jeho kontrola pouze fyzicky (policie, celní správa), ale i díky kamerovému dálničnímu systému. Pokud však nalepíme kupon jinam, než jak je na něm vždy uvedeno, nebo ho umístíme zcela na kraj čelního skla (do černé pruhované či tečkované části), může se nám stát, že ho kamera nezachytí a my tak budeme muset řešit stejné problémy, jako bychom kupon vůbec neměli.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?