Jarní prázdniny pro některé regiony odstartovaly již tento týden, a i když jsou u nás zimní podmínky více než skvělé, není překvapením, že mnoho rodin vyrazí za lepšími službami do zahraničí. Máte však to správné vybavení? Neriskujte zbytečně pokuty, které jsou například v Rakousku opravdu vysoké a pojďme se raději podívat, kde je pravda.
Možná bychom měli začít úplně od začátku, ale věříme, že článků na téma vhodná zimní výbava pro naše podmínky, hloubka dezénu a kam s lepším vzorkem jste četli již spousty. Vydáme se tedy rovnou na specifika jednotlivých zemí, do kterých možná běžně necestujeme, neznalost místního zákona nás však v tomto neomlouvá.
Nemusíme chodit ani příliš daleko, abychom narazili na první kuriozitu. Například již v sousedním Německu je pojem zimní výbava chápán mnohem obšírněji, než u nás. Každý řidič, resp. každý automobil by měl být vybaven dostatečnou zásobou zimní kapaliny do ostřikovačů. Sáhněme si do svědomí, kdo z nás s sebou kapalinu vozí? Zpravidla k tomu ani není důvod, zvláště v případě, kdy ji dokoupíte v každém obchodě či čerpací stanici. Právě takový přístup by vás však při kontrole mohl přijít draho. Pokud se tedy chystáte v zimním období do Německa a nebo budete jen projíždět, bandasku s kapalinou mějte určitě s sebou!
Sněhové řetězy jsou pak samostatnou kapitolou, za povinnou zimní výbavu jsou považovány v 9 z celkem 27 evropských zemích. Mezi státy, kde jsou řetězy nedílnou součástí výbavy, patří Bosna a Hercegovina a Bulharsko. Trochu alibisticky se pak ke sněhovým řetězům staví státy jako Francie, Portugalsko a Španělsko, kde sice nejsou pevnou součástí zimní výbavy, jsou však vyžadovány na vybraných úsecích a je proto dobré mít je s sebou. Zbylé státy, tedy Slovinsko, Rakousko, Německo a Maďarsko považují zimní řetězy za povinné na sněhu a ledu, opět tedy doporučujeme mít je s sebou. Vyznačené úseky vyžadující povinné použití sněhových řetězů se totiž mohou lišit v závislosti na okamžité povětrností situaci, a pokud v takovém případě vjede do vyznačeného úseku bez sněhových řetězů, nedej bože omezíte-li tím ostatní řidiče, vystavujete se vysoké pokutě a odstavení či odtažení vozu.
Zajímavé je, že skandinávské státy, které považujeme za opravdu "polární", tedy Norsko, Švédsko a Finsko, sněhové řetězy nevyžadují. Otázkou tedy je, na kolik mají tyto řetězy smysl. Zákon však mluví jasně, a tak vlastně nezáleží na tom, jaké máte řidičské umění, kvalitní pneumatiky či pohon všech kol. Neriskujte pokuty a při jízdě do výše zmíněných zemí mějte řetězy vždy s sebou. Ještě musíme zmínit, že za řetězy jsou v zahraničí považovány jen ty kovové! S plastovými, papírovými ani tekutými řetězy ve spreji u policejních kontrol neuspějete. Tak šťastnou cestu.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.