Jarní prázdniny pro některé regiony odstartovaly již tento týden, a i když jsou u nás zimní podmínky více než skvělé, není překvapením, že mnoho rodin vyrazí za lepšími službami do zahraničí. Máte však to správné vybavení? Neriskujte zbytečně pokuty, které jsou například v Rakousku opravdu vysoké a pojďme se raději podívat, kde je pravda.
Možná bychom měli začít úplně od začátku, ale věříme, že článků na téma vhodná zimní výbava pro naše podmínky, hloubka dezénu a kam s lepším vzorkem jste četli již spousty. Vydáme se tedy rovnou na specifika jednotlivých zemí, do kterých možná běžně necestujeme, neznalost místního zákona nás však v tomto neomlouvá.
Nemusíme chodit ani příliš daleko, abychom narazili na první kuriozitu. Například již v sousedním Německu je pojem zimní výbava chápán mnohem obšírněji, než u nás. Každý řidič, resp. každý automobil by měl být vybaven dostatečnou zásobou zimní kapaliny do ostřikovačů. Sáhněme si do svědomí, kdo z nás s sebou kapalinu vozí? Zpravidla k tomu ani není důvod, zvláště v případě, kdy ji dokoupíte v každém obchodě či čerpací stanici. Právě takový přístup by vás však při kontrole mohl přijít draho. Pokud se tedy chystáte v zimním období do Německa a nebo budete jen projíždět, bandasku s kapalinou mějte určitě s sebou!
Sněhové řetězy jsou pak samostatnou kapitolou, za povinnou zimní výbavu jsou považovány v 9 z celkem 27 evropských zemích. Mezi státy, kde jsou řetězy nedílnou součástí výbavy, patří Bosna a Hercegovina a Bulharsko. Trochu alibisticky se pak ke sněhovým řetězům staví státy jako Francie, Portugalsko a Španělsko, kde sice nejsou pevnou součástí zimní výbavy, jsou však vyžadovány na vybraných úsecích a je proto dobré mít je s sebou. Zbylé státy, tedy Slovinsko, Rakousko, Německo a Maďarsko považují zimní řetězy za povinné na sněhu a ledu, opět tedy doporučujeme mít je s sebou. Vyznačené úseky vyžadující povinné použití sněhových řetězů se totiž mohou lišit v závislosti na okamžité povětrností situaci, a pokud v takovém případě vjede do vyznačeného úseku bez sněhových řetězů, nedej bože omezíte-li tím ostatní řidiče, vystavujete se vysoké pokutě a odstavení či odtažení vozu.
Zajímavé je, že skandinávské státy, které považujeme za opravdu "polární", tedy Norsko, Švédsko a Finsko, sněhové řetězy nevyžadují. Otázkou tedy je, na kolik mají tyto řetězy smysl. Zákon však mluví jasně, a tak vlastně nezáleží na tom, jaké máte řidičské umění, kvalitní pneumatiky či pohon všech kol. Neriskujte pokuty a při jízdě do výše zmíněných zemí mějte řetězy vždy s sebou. Ještě musíme zmínit, že za řetězy jsou v zahraničí považovány jen ty kovové! S plastovými, papírovými ani tekutými řetězy ve spreji u policejních kontrol neuspějete. Tak šťastnou cestu.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.