Sněhové řetězy jako povinná výbava v Alpách. Pravda nebo lež?

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: Auto Kelly
-jka , AutoRoad.cz 9. února 2019 08:57
Sdílej:

Jarní prázdniny pro některé regiony odstartovaly již tento týden, a i když jsou u nás zimní podmínky více než skvělé, není překvapením, že mnoho rodin vyrazí za lepšími službami do zahraničí. Máte však to správné vybavení? Neriskujte zbytečně pokuty, které jsou například v Rakousku opravdu vysoké a pojďme se raději podívat, kde je pravda.

Možná bychom měli začít úplně od začátku, ale věříme, že článků na téma vhodná zimní výbava pro naše podmínky, hloubka dezénu a kam s lepším vzorkem jste četli již spousty. Vydáme se tedy rovnou na specifika jednotlivých zemí, do kterých možná běžně necestujeme, neznalost místního zákona nás však v tomto neomlouvá. 

Nemusíme chodit ani příliš daleko, abychom narazili na první kuriozitu. Například již v sousedním Německu je pojem zimní výbava chápán mnohem obšírněji, než u nás. Každý řidič, resp. každý automobil by měl být vybaven dostatečnou zásobou zimní kapaliny do ostřikovačů. Sáhněme si do svědomí, kdo z nás s sebou kapalinu vozí? Zpravidla k tomu ani není důvod, zvláště v případě, kdy ji dokoupíte v každém obchodě či čerpací stanici. Právě takový přístup by vás však při kontrole mohl přijít draho. Pokud se tedy chystáte v zimním období do Německa a nebo budete jen projíždět, bandasku s kapalinou mějte určitě s sebou!

Sněhové řetězy jsou pak samostatnou kapitolou, za povinnou zimní výbavu jsou považovány v 9 z celkem 27 evropských zemích. Mezi státy, kde jsou řetězy nedílnou součástí výbavy, patří Bosna a Hercegovina a Bulharsko. Trochu alibisticky se pak ke sněhovým řetězům staví státy jako Francie, Portugalsko a Španělsko, kde sice nejsou pevnou součástí zimní výbavy, jsou však vyžadovány na vybraných úsecích a je proto dobré mít je s sebou. Zbylé státy, tedy Slovinsko, Rakousko, Německo a Maďarsko považují zimní řetězy za povinné na sněhu a ledu, opět tedy doporučujeme mít je s sebou. Vyznačené úseky vyžadující povinné použití sněhových řetězů se totiž mohou lišit v závislosti na okamžité povětrností situaci, a pokud v takovém případě vjede do vyznačeného úseku bez sněhových řetězů, nedej bože omezíte-li tím ostatní řidiče, vystavujete se vysoké pokutě a odstavení či odtažení vozu. 

Zajímavé je, že skandinávské státy, které považujeme za opravdu "polární", tedy Norsko, Švédsko a Finsko, sněhové řetězy nevyžadují. Otázkou tedy je, na kolik mají tyto řetězy smysl. Zákon však mluví jasně, a tak vlastně nezáleží na tom, jaké máte řidičské umění, kvalitní pneumatiky či pohon všech kol. Neriskujte pokuty a při jízdě do výše zmíněných zemí mějte řetězy vždy s sebou. Ještě musíme zmínit, že za řetězy jsou v zahraničí považovány jen ty kovové! S plastovými, papírovými ani tekutými řetězy ve spreji u policejních kontrol neuspějete. Tak šťastnou cestu. 

Stalo se
Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?

Testy aut
Mercedes-Benz GLB

Test ojetiny: Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC – prémiový všeuměl o více než třetinu levněji

Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.