Španělská automobilka Hispano Suiza patřila ve své době mezi výrobce nejexkluzivnějších vozů, které překonaly i slávu Rolls Royce. Poslední sériový vůz s tímto jménem však vznikl v roce 1937. Nově však firma oznámila, že na nadcházejícím autosalonu v Ženevě ukáže koncept elektrického sporťáku.
Automobilka, jejíž jméno v překladu znamená "Španělsko-švýcarský", byla založena už v roce 1898, tehdy však ještě jako La Cuadra. Zajímavostí je, že všechny vozy z počátku produkce využívaly elektrický pohon, oznámení elektrického sporťáku tak v případě španělské automobilky znamená jen opravdu důkladný návrat ke kořenům. Hispano-Suiza se však proslavila hlavně svými luxusními limuzínami.
Ve své době Hispano-Suiza exportovala vozy do celé Evropy a licence na její patenty nakupoval třeba i Rolls Royce. Licenci od Hispano-Suiza si mimochodem koupila i plzeňská Škoda, která v roce 1924, tedy ještě rok před převzetím Laurin & Klement, začala vyrábět vůz Škoda Hispano-Suiza. Ten byl licenční verzí limuzín Hispano-Suiza H6B a jeden z vyrobených vozů sloužil i prezidentu Masarykovi.
Konec produkce automobilů však nastal už v roce 1936, kdy španělskou část firmy převzala vláda Katalánska a změnila zaměření firmy na zbrojovku. Stejně dopadla o rok později i francouzská část, kterou převzala francouzská vláda a od té doby se věnovala jen produkci motorů pro letadla.
Naděje na znovuzrození se poprvé objevila v roce 2000, kdy se pod značkou Hispano-Suiza objevil koncept supersportu, nazvaný HS21. Následující rok firma uvedla sedan K8 a v roce 2002 okruhový supersport HS21-GTS. Poté vše na čas utichlo a v roce 2010 se opět v Ženevě ukázal prototyp sporťáku na základě Audi R8 V10. I přes využití existující platformy a většiny dílů se však nakonec nepodařilo nastartovat produkci a firma opět upadla v zapomění.
Na podzim 2018 se však objevily zprávy, že se firma opět pokusí o návrat a představí nový koncept na autosalonu v Ženevě, který proběhne v březnu. Nový vůz, pojmenovaný Hispano Suiza Carmen, tentokrát už bez pomlčky v názvu, má být grand tourer s inspirací v Hispano-Suiza Dubonnet Xenia. Ten byl postaven v jediném kuse v roce 1938 a je považován za jeden z vrcholů automobilového art-deco.
Nový vůz však samozřejmě využije elektrický pohon, vyvinutý ve firmě QEV Technologies. Ta se specializuje na vývoj elektrických pohonů pro motorsport a spolupracuje například s Formule E týmem Mahindra. Mimoto také slouží jako evropské vývojové středisko pro čínskou automobilku BAIC, jednoho z největších výrobců elektromobilů na světě.
Hispano Suiza Carmen, pojmenovaná po vnučce zakadatele firmy, dostane ručně vyráběný a velmi pevný karbonový monokok, který má dle vyjádření firmy umožnit vytvoření vozu s vyjímečným luxusem, kvalitou, komfortem a inovacemi. Na rozdíl od předchozích pokusů to tentokrát vypadá vážněji i se sériovou produkcí, kterou má obstarávat právě QEV Technologies ve své barcelonské továrně.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?