Španělská automobilka Hispano Suiza patřila ve své době mezi výrobce nejexkluzivnějších vozů, které překonaly i slávu Rolls Royce. Poslední sériový vůz s tímto jménem však vznikl v roce 1937. Nově však firma oznámila, že na nadcházejícím autosalonu v Ženevě ukáže koncept elektrického sporťáku.
Automobilka, jejíž jméno v překladu znamená "Španělsko-švýcarský", byla založena už v roce 1898, tehdy však ještě jako La Cuadra. Zajímavostí je, že všechny vozy z počátku produkce využívaly elektrický pohon, oznámení elektrického sporťáku tak v případě španělské automobilky znamená jen opravdu důkladný návrat ke kořenům. Hispano-Suiza se však proslavila hlavně svými luxusními limuzínami.
Ve své době Hispano-Suiza exportovala vozy do celé Evropy a licence na její patenty nakupoval třeba i Rolls Royce. Licenci od Hispano-Suiza si mimochodem koupila i plzeňská Škoda, která v roce 1924, tedy ještě rok před převzetím Laurin & Klement, začala vyrábět vůz Škoda Hispano-Suiza. Ten byl licenční verzí limuzín Hispano-Suiza H6B a jeden z vyrobených vozů sloužil i prezidentu Masarykovi.
Konec produkce automobilů však nastal už v roce 1936, kdy španělskou část firmy převzala vláda Katalánska a změnila zaměření firmy na zbrojovku. Stejně dopadla o rok později i francouzská část, kterou převzala francouzská vláda a od té doby se věnovala jen produkci motorů pro letadla.
Naděje na znovuzrození se poprvé objevila v roce 2000, kdy se pod značkou Hispano-Suiza objevil koncept supersportu, nazvaný HS21. Následující rok firma uvedla sedan K8 a v roce 2002 okruhový supersport HS21-GTS. Poté vše na čas utichlo a v roce 2010 se opět v Ženevě ukázal prototyp sporťáku na základě Audi R8 V10. I přes využití existující platformy a většiny dílů se však nakonec nepodařilo nastartovat produkci a firma opět upadla v zapomění.
Na podzim 2018 se však objevily zprávy, že se firma opět pokusí o návrat a představí nový koncept na autosalonu v Ženevě, který proběhne v březnu. Nový vůz, pojmenovaný Hispano Suiza Carmen, tentokrát už bez pomlčky v názvu, má být grand tourer s inspirací v Hispano-Suiza Dubonnet Xenia. Ten byl postaven v jediném kuse v roce 1938 a je považován za jeden z vrcholů automobilového art-deco.
Nový vůz však samozřejmě využije elektrický pohon, vyvinutý ve firmě QEV Technologies. Ta se specializuje na vývoj elektrických pohonů pro motorsport a spolupracuje například s Formule E týmem Mahindra. Mimoto také slouží jako evropské vývojové středisko pro čínskou automobilku BAIC, jednoho z největších výrobců elektromobilů na světě.
Hispano Suiza Carmen, pojmenovaná po vnučce zakadatele firmy, dostane ručně vyráběný a velmi pevný karbonový monokok, který má dle vyjádření firmy umožnit vytvoření vozu s vyjímečným luxusem, kvalitou, komfortem a inovacemi. Na rozdíl od předchozích pokusů to tentokrát vypadá vážněji i se sériovou produkcí, kterou má obstarávat právě QEV Technologies ve své barcelonské továrně.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?