Španělská automobilka Hispano Suiza patřila ve své době mezi výrobce nejexkluzivnějších vozů, které překonaly i slávu Rolls Royce. Poslední sériový vůz s tímto jménem však vznikl v roce 1937. Nově však firma oznámila, že na nadcházejícím autosalonu v Ženevě ukáže koncept elektrického sporťáku.
Automobilka, jejíž jméno v překladu znamená "Španělsko-švýcarský", byla založena už v roce 1898, tehdy však ještě jako La Cuadra. Zajímavostí je, že všechny vozy z počátku produkce využívaly elektrický pohon, oznámení elektrického sporťáku tak v případě španělské automobilky znamená jen opravdu důkladný návrat ke kořenům. Hispano-Suiza se však proslavila hlavně svými luxusními limuzínami.
Ve své době Hispano-Suiza exportovala vozy do celé Evropy a licence na její patenty nakupoval třeba i Rolls Royce. Licenci od Hispano-Suiza si mimochodem koupila i plzeňská Škoda, která v roce 1924, tedy ještě rok před převzetím Laurin & Klement, začala vyrábět vůz Škoda Hispano-Suiza. Ten byl licenční verzí limuzín Hispano-Suiza H6B a jeden z vyrobených vozů sloužil i prezidentu Masarykovi.
Konec produkce automobilů však nastal už v roce 1936, kdy španělskou část firmy převzala vláda Katalánska a změnila zaměření firmy na zbrojovku. Stejně dopadla o rok později i francouzská část, kterou převzala francouzská vláda a od té doby se věnovala jen produkci motorů pro letadla.
Naděje na znovuzrození se poprvé objevila v roce 2000, kdy se pod značkou Hispano-Suiza objevil koncept supersportu, nazvaný HS21. Následující rok firma uvedla sedan K8 a v roce 2002 okruhový supersport HS21-GTS. Poté vše na čas utichlo a v roce 2010 se opět v Ženevě ukázal prototyp sporťáku na základě Audi R8 V10. I přes využití existující platformy a většiny dílů se však nakonec nepodařilo nastartovat produkci a firma opět upadla v zapomění.
Na podzim 2018 se však objevily zprávy, že se firma opět pokusí o návrat a představí nový koncept na autosalonu v Ženevě, který proběhne v březnu. Nový vůz, pojmenovaný Hispano Suiza Carmen, tentokrát už bez pomlčky v názvu, má být grand tourer s inspirací v Hispano-Suiza Dubonnet Xenia. Ten byl postaven v jediném kuse v roce 1938 a je považován za jeden z vrcholů automobilového art-deco.
Nový vůz však samozřejmě využije elektrický pohon, vyvinutý ve firmě QEV Technologies. Ta se specializuje na vývoj elektrických pohonů pro motorsport a spolupracuje například s Formule E týmem Mahindra. Mimoto také slouží jako evropské vývojové středisko pro čínskou automobilku BAIC, jednoho z největších výrobců elektromobilů na světě.
Hispano Suiza Carmen, pojmenovaná po vnučce zakadatele firmy, dostane ručně vyráběný a velmi pevný karbonový monokok, který má dle vyjádření firmy umožnit vytvoření vozu s vyjímečným luxusem, kvalitou, komfortem a inovacemi. Na rozdíl od předchozích pokusů to tentokrát vypadá vážněji i se sériovou produkcí, kterou má obstarávat právě QEV Technologies ve své barcelonské továrně.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.