Ruská dodávka GAZelle je ve své domovině tím nejčastějším vozem své kategorie. Ani GAZelle však není schopna obsloužit všechny končiny Ruska, což se rozhodli změnit konstruktéři z GazStroyMashina, kteří představili extrémní úpravu nové generace dodávky.
GAZelle se na ruské silnice dostala poprvé v roce 1994 a původní model se s několika facelifty drží v prodeji dodnes, jako Gazelle Business. Češi tento vůz znají asi především z YouTube videí, ve kterých GAZelle bývá jednou z nejčastějších obětí řidičského umu ruských občanů, občas je však k vidění i na českých ulicích. Od roku 2013 se však vyrábí i druhá generace, nazvaná GAZelle Next, která dostala zcela novou kabinu s modernějším designem, vylepšený podvozek a hromadu dalších úprav.
Právě GAZelle Next se zvýšenou karosérií typu van využili pro svoji stavbu v GazStroyMachina ze sibiřského města Ťumeň. Ta se věnuje stavbě terénních vozů do těch nejtěžších podmínek už od 90. let a vyvinula řadu vlastních komponent nutných pro přestavbu civilních automobilů.
Stroj, nazývaný v ruštině sněhoblátochod, je postaven na novém podvozku GazStroyMashina SKB-900, který ale konstrukčně vychází z GAZ-66. Z legendárního náklaďáku, vyráběného od 60. let až do roku 1999, pochází například modifikované nápravy s uzávěrkou. Pohon všech šesti kol obstarává standardní dieselový čtyřválec Cummins o objemu 2.8 litru, který se montuje do GAZelle Next, je však vybaven elektrickým předehřevem motoru.
Specialitou podobných strojů jsou pneumatiky, které díky rozměrům a nízkému tlaku neničí podklad, po kterém jedou a jsou tak šetrné k životnímu prostředí. Umožňují také efektivnější průjezd blátem a dokonce jsou schopné nadnášet vozidlo na vodě.
Stroj s karosérií GAZelle Next je schopen v težkém terénu převážet až 900 kg nákladu a usadí se v něm šest pasažérů. Kromě této karosérie se však na stejný základ dají postavit zcela jiné varianty, firma staví například i valníky s karosérií GAZon Next. Cena za hotové vozidlo s karosérií GAZelle je 1.2 milionu korun a v Rusku je možné jej legálně provozovat na silnicích.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.