Nová značka koncernu Volkswagen, jenž se bude s největší pravděpodobností nazývat Jetta, se oficiálně představí už 26. února v německém Wolfsburgu. Nyní ale unikly specifikace a jména prvních tří modelů, spolu s novými variantami loga Jetty.
Značka Jetta, v čínštině Jieda, se už neoficiálně potvrdila díky úniku z webu čínského patentového úřadu. Pro Volkswagen jde už o několikátý pokus o uvedení nové značky na trh, po neúspěchu se značkami Kaili a Tianyue. Kromě toho nedávno začal VW na Čínském trhu prodávat levné elektrické vozy pod novou značkou SOL, poté, co čínská vláda zakázala použití jména Seat.
Použití jména Jetta může být překvapivé, v Číně však jde o legendární model, který byl na tamní trh uveden už v roce 1991, jako první vůz joint venture FAW-VW. Původní Jetta, založená na druhé generaci evropské Jetty, se v Číně udržela bez zásadních změn ve výrobě až do roku 2013, jako jeden z nejlevnějších modelů VW v Číně.
Levná značka se uvede hned třemi novými modely, přičemž minimálně dva z toho budou stát na dobře známém základě. Sedan Jetta VA3 je pouze přeznačkovaný FAW-Volkswagen Jetta druhé generace, což není nic jiného než VW verze Škody Rapid. Oproti Volkswagenu se samozřejmě dočká přepracované přídě se zcela novou maskou a už ukázaným logem. Oproti české verzi Rapidu také nejde o liftback ale sedan, stejně jako tomu je u čínské verze Rapidu. Minimalistickému interiéru bude dominovat rozměrný displej infotainmentu. Nový vůz bude vznikat v továrně FAW-VW v Chengdu, spolu s VW Sagitar a prodej začne v září 2019, s cenou začínající pod 200 tisíc Kč.
Další dva modely budou SUV, přičemž ten menší, nazvaný Jetta VS5, je založený na v Česku vyráběném Seatu Ateca, tedy dvojčeti Škody Karoq. Špionážní fotky z Číny už ukázaly vůz se známými linkami Atecy, avšak s novou maskou, sdílenou se sedanem VA3. Seat v Číně své modely neprodává, ačkoliv v minulosti proběhly pokusy s uvedením na tamní trh, jako prémiové dovozové značky. Pod kapotou bude na výběr mezi benzínovou 1.4 s šestistupňovým manuálem, nebo 2.0 se sedmistupňovým automatem. Silnější model bude také dostupný s pohonem všech kol. Cena by měla začínat na 360 tisících Kč. Nejméně je známo o druhém SUV, nazvaném Jetta VS7, které bude o něco větší než VS5, s rozvorem 4600 mm ale určitě nebude založen na Škodě Kodiaq.
O příchodu nové značky na evropský trh zatím není nic známo, podle čínských zdrojů má ale Jetta patřit přímo pod německé VW a ne pod její čínské joint-venture, jak tomu bývá u podobných projektů pouze pro čínský trh. Za vývoj nových modelů tak budou zodpovědní Němci, zatímco FAW-VW bude mít na starosti pouze výrobu a prodej na čínském trhu. Vzhledem k úspěchu konkurenční Dacie by Jetta mohla dávat smysl i mimo Čínu. Více o plánech Volkswagenu se dozvíme 26. února.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.