Pokud chce jakákoliv automobilka skutečně zabodovat se svým elektromobilem na americkém trhu, bude ho muset nabídnout ve formě pick-upu. Není tedy divu, že jsme během uplynulých měsíců viděli několik premiér a řada dalších výrobců již oznámila, že na podobných projektech pracují. Nyní se však na scénu vydává čínský model Pickman, který má v rukávu jednoduchý trumf: extrémně nízkou cenu.
Americký trh je svou láskou k pick-upům dobře známý a tak není divu, že na jejich elektrifikaci pracuje stále více automobilek. Například Ford nedávno potvrdil vývoj elektrifikované varianty nejpopulárnějšího modelu F-150, na autosalonu v Los Angeles jsme byli svědky představení futuristického čistě elektrického Rivian R1T a v minulém roce jsme byli svědky představení zajímavých pracovních trucků automobilek Bollinger Motors a Workhorse. O plánech na elektrický pick-up Tesla, který by mohl být představen možná již tento rok, pak vůbec nemluvíme.
Jedním z nejnovějších a současně nejodvážnějších hráčů na tomto rychle se rozvíjejícím trhu je však čínská automobilka Kyiyun Motors, která by ráda dostala na americký trh svůj pick-up Pickman, který sází především na extrémně nízkou cenu.
Cena tohoto trucku totiž začíná na částce 5 700 dolarů, tedy v přepočtu cca 128 000 Kč. Po rychlém pohledu na jeho parametry však začne dávat nízká cena dobrý smysl. Elektromotor totiž disponuje výkonem pouhých 4 kW (8 koní), které posílá na zadní nápravu. Maximální rychlost se tak pohybuje okolo 45 km/h.
Baterie o kapacitě 7.2 kW stačí k dojezdu 121 kilometrů na nabití, díky čemuž se tenhle prcek řadí do kategorie tzv. NEV (Neighborhood Electric Vehicle). Na své korbě přitom dokáže uvézt náklad o hmotnosti až 500 kilogramů.
Společnost Kaiyun Motors se v současnosti snaží získat schválení k prodeji svých elektrických pick-upů na americkém trhu, kde by chtěla jen za rok 2019 prodat okolo 10 000 kusů. „Malé elektromobily by mohly víc než uspokojit denní potřeby zákazníků," uvedl zakladatel automobilky Wang Chao v rozhovoru pro Bloomberg. Podle jeho slov by i kapacita 500 kilogramů měla bohatě stačit většina uživatelů.
Ambice společnosti se však neomezují jen na americký trh. Podle všeho už společnost získala potřebná povolení k prodeji Pickmanu v Evropské unii a brzy bychom se měli dočkat prvních dodávek do Německa a Itálie. Cena na evropském trhu by se pak mohla pohybovat od 5 000 Euro, což je opět cca 128 000 Kč.
V nabídce by však měla být i příplatková výbava, která může obsahovat například hliníková kola nebo vyhřívaný volant, jak uvádí web InsideEV's. Podle Bloomberg by však součástí nabídky mohl být třeba i úložný prostor na zbraně.
„Umím si představit, že lidé v USA a Evropě využívají Pickman například jako užitkové vozidlo na stavbách," pro Bloomberg Steve Man, analytik automobilů v Bloomberg Intelligence v Hong Kongu. Zůstává však otázkou, zda by lidé vyměnili své velké pick-upy za Pickmana i v běžném životě. Ostatně v některých státech USA vozidla typu NEV stále nesmí na veřejné silnice.
Nyní tedy nezbývá než počkat, zda se Pickman skutečně na americký trh dostane a s jakými reakcemi se setká.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?