Mekkou autonomního řízení je Kalifornie, kde sídlí mimo jiné i velikáni jako Google nebo Uber, velké pokroky ale dělají například i v Číně. Na výstavě CES však Američany schopnostmi svého autonomního vozu překvapil ruský gigant Yandex.
Po celých Spojených státech se desítky startupů i zavedených společností snaží o vytvoření toho nejlepšího autonomního systému pro vozy budoucnosti. Spojené státy se zdají být pro podobný vývoj ideálním prostředím, díky kvalitním cestám a řidičům převážně dbajícím na předpisy. Rusko se oproti tomu zdá být naprostým opakem, i když situaci na tamnějších cestách zná většina lidstva zkresleně pouze z YouTube videí z palubních kamer. Jasné však je, že kvalita cest i chování tamnějších řidičů je daleko za USA i většinou vyspělého světa.
Přesto i v Rusku probíhá vývoj automnomních vozidel a největší pokroky ukazuje projekt firmy Yandex. Ta je známá především pro svůj vyhledávač, který v Rusku ovládá 52 % trhu, což jej řadí celosvětově na páté místo. Stejně jako Google nebo Baidu však i Yandex nabízí desítky dalších služeb a ve svých pobočkách po celém světě vyvíjí moderní technologie. Pod hlavičkou Yandex.Taxi, což je aplikace pro objednávání taxi vozidel, se navíc firmě podařilo spustit vůbec první veřejnou autonomní taxi službu v Evropě. Ta byla nejdřívě omezena pouze na univerzitní kampus Innopolis v Tatarstánu, později se rozšířila i do inovačního centra Skolkovo v Moskvě.
Na nedávno proběhlém CES v Las Vegas Yandex prezentoval svůj autonomní vůz americkým novinářům, kteří byli velmi překvapeni jeho funkčností. Na CES své systémy prezentovaly desítky dalších společností, právě ruský systém však dokázal všechny překonat. Zatímco jiné vozidla se do plně autonomního težimu přepnula pouze při jízdě po veřejných cestách, zatímco řidič za volantem byl nucen vůz ovládat na parkovištích a v garáži, Toyota Prius se systémem Yandexu se sama pohybovala bez nutnosti zásahu od začátku až do konce. I na cestě se vůz podle Američanů pohyboval s větší sebejistotou než jakákoliv konkurence, bez problému zvládal náročnější odbočování doleva či přejezdy mezi pruhy a bez asistence dokázal brzdit i v případě nečekaného vstupu chodce do vozovky. Úseky, se kterými si vozy jiných společností nedokázaly poradit bez asistence řidiče, projel Prius Yandexu bez zaváhání.
Vzhledem k podmínkám na ruských cestách je vozidlo naučeno agresivnějšímu stylu jízdy a nebojí se přiblížit k dalším vozidlům na pár centimetrů, pokud je tento manévr stále bezpečný. Na rozdíl od ruských řidiču je však Prius naprogramovaný tak, že nesmí nikdy neporušit pravidla silničního provozu.
Dostat svou prezentaci na CES přitom pro Yandex nebylo vůbec snadné. Kvůli problémům s vízy se do USA nedostala včas většina zaměstnanců a tak vůz nakonec připravoval jediný technik. Ten přiletěl do Las Vegas pět týdnů před začátkem výstavy, na místě koupil novou Toyotu Prius V, do které sám zabudoval celý autonomní systém Yandexu. V dalších týdnech pak vůz učil jízdu v amerických podmínkách. Podle ruské firmy bylo přizpůsobení pro provoz v Las Vegas velmi snadné, protože na rozdíl od Ruska, kde Yandex své vozy testuje už dva roky, zde řidiči dodržují pravidla. Rusové své vozy logicky musí připravit také pro náročné podmínky tamní zimy, což je pro většinu autonomních systémů doposud nepřekonatelný problém. Yandex však tvrdí, že kromě těch nejsilnějších sněžných bouří by jejich systém měl vždy být schopen plně autonomní jízdy.
Rychlý vývoj autonomního systému je překvapivý i proto, že Yandex začal na svém systému pracovat teprve v lednu 2017 a Las Vegas bylo prvním místem mimo Rusko, kde se vůz firmy dostal na silnici. V současné době se chystá navýšení flotily autonomních taxi z 15 vozidel na 100 a také rozšíření služby do izraelského Tel Avivu.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?