Čínská automobilka Zotye se na západě proslavila hlavně svými kopiemi Porsche Macan a Range Roveru Evoque, které dotáhla opravdu do detailu. Nově se ale právě tato firma rozhodla stát první čínskou značkou prodávající v USA.
Spojeným státům se narozdíl od Evropy čínské automobilky prozatím vyhýbaly, i když i tam se už několik čínských vozidel objevilo. Nikdy však pod původní, čínskou značkou. Štěstí tak pokoušela například kalifornská Coda s elektrickým sedanem Hafei Saibao, nebo Wheego s elektrickou kopií Smartu, nazvanou původně Shuanghuan Noble.
I přes to, že nejseriózněji se o prvenství ve Spojených státech hlásí automobilka GAC, která v zemi pravidelně vystavuje a má tam i vývojové centrum, nakonec ji možná předběhne nechvalně proslulé Zotye. Tato firma, v čínštině známá jako Zhongtai, přitom vznikla teprve v roce 2005 a zpočátku prodávala pouze licencované verze zahraničních automobilů. Nejznámějším se stalo Zotye 2008, licencovaná verze Daihatsu Terios první generace, které Zotye úspěšně vyváželo i na méně náročné trhy. Zotye TT, čínská varianta druhé generace Suzuki Alto, se zase ve své době stala nejlevnějším autem světa, s cenou kolem 60 tisíc Kč.
V posledních letech ale Zotye úspěšně využilo vlnu popularity SUV a vrhlo na trh hned několik modelů, které se designem velmi inspirovaly v zahraničí, tentokrát už však bez licence. První obětí se stal VW Tiguan, následovaný kopiemi Range Roveru Evoque a Porsche Macan. Právě tyto modely ale zaznamenaly takový úspěch, že firma rostla raketovým tempem, vrhla na trh hromady nových modelů rozjela další dvě značky. Zotye však peníze investovalo i do vývoje a jeho vozy tak překvapivě nabízí velmi slušnou kvalitu i bezpečnost, v testech C-NCAP, což je obdoba EURO-NCAP, mívají pět hvezdiček.
Přesto by však málokdo čekal, že to bude právě Zotye, které se pokusí zaútočit na jeden z nejnáročnějších trhů světa. Výběr modelů v Severní Americe bude určitě poněkud omezený, dovézt kopie si Zotye asi nedovolí, protože by nejspíše dopadli podobně jako Shuanghuan CEO v Německu. Jen málo vozů značky přitom nekopíruje známější model, největší SUV T800 sice není očividnou kopií, stále však nebezpečně připomíná Range Rover, stejně tak i menší T700 a T500. I modely dvou podznaček firmy, Damy a Traum, své portfolio zakládají na kopiích, jako třeba Traum Meet5, což je dokonale zkopírovaná Mazda CX4.
Zotye už našlo americké dealery, které představí příští týden na akci National Automobile Dealers Association, tedy sdružení automobilových dealerů. Firma už také propaguje své výrobky a v Kalifornii má na lokálních značkách postavený model T700, který je očividnou kopií Range Roveru. Za auto jen o trochu větší než Kodiaq si Zotye na čínském trhu účtuje od 350 tisíc Kč do 520 tisíc Kč, už v nejlevnější verzi jde o slušně vybavené auto s benzínovým čtyřválcem o výkonu 180 koní. Zotye však zatím neuvedlo, který konkrétní model se do Ameriky dostane jako první, známo je jen že půjde o SUV, se začátkem prodeje v roce 2020. Zotye se mimochodem pokouší dobýt i Evropu, i když zatím pouze tu východní. Před pár dny tak byla uzavřena dohoda, podle které se v Bělorusku brzy rozjede výroba elektrických modelů značky.
Americké ambice Číňanů může kromě soudů se západními automobilkami překazit také americký prezident Donald Trump a jeho obchodní válka, v jejíž spojitosti se často mluví právě o automobilovém průmyslu. Pokud se však na americký trh Zotye opravdu dostane, bude zajímavé sledovat jaký postoj zaujmou američtí klienti. Pokud se Zotye naučí používat originálnější design a především pokud zachová podobnou cenovou politiku jako v Číně, je možné že zaujme a zkopíruje úspěch Jihokorejců.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.