Čínská automobilka Zotye se na západě proslavila hlavně svými kopiemi Porsche Macan a Range Roveru Evoque, které dotáhla opravdu do detailu. Nově se ale právě tato firma rozhodla stát první čínskou značkou prodávající v USA.
Spojeným státům se narozdíl od Evropy čínské automobilky prozatím vyhýbaly, i když i tam se už několik čínských vozidel objevilo. Nikdy však pod původní, čínskou značkou. Štěstí tak pokoušela například kalifornská Coda s elektrickým sedanem Hafei Saibao, nebo Wheego s elektrickou kopií Smartu, nazvanou původně Shuanghuan Noble.
I přes to, že nejseriózněji se o prvenství ve Spojených státech hlásí automobilka GAC, která v zemi pravidelně vystavuje a má tam i vývojové centrum, nakonec ji možná předběhne nechvalně proslulé Zotye. Tato firma, v čínštině známá jako Zhongtai, přitom vznikla teprve v roce 2005 a zpočátku prodávala pouze licencované verze zahraničních automobilů. Nejznámějším se stalo Zotye 2008, licencovaná verze Daihatsu Terios první generace, které Zotye úspěšně vyváželo i na méně náročné trhy. Zotye TT, čínská varianta druhé generace Suzuki Alto, se zase ve své době stala nejlevnějším autem světa, s cenou kolem 60 tisíc Kč.
V posledních letech ale Zotye úspěšně využilo vlnu popularity SUV a vrhlo na trh hned několik modelů, které se designem velmi inspirovaly v zahraničí, tentokrát už však bez licence. První obětí se stal VW Tiguan, následovaný kopiemi Range Roveru Evoque a Porsche Macan. Právě tyto modely ale zaznamenaly takový úspěch, že firma rostla raketovým tempem, vrhla na trh hromady nových modelů rozjela další dvě značky. Zotye však peníze investovalo i do vývoje a jeho vozy tak překvapivě nabízí velmi slušnou kvalitu i bezpečnost, v testech C-NCAP, což je obdoba EURO-NCAP, mívají pět hvezdiček.
Přesto by však málokdo čekal, že to bude právě Zotye, které se pokusí zaútočit na jeden z nejnáročnějších trhů světa. Výběr modelů v Severní Americe bude určitě poněkud omezený, dovézt kopie si Zotye asi nedovolí, protože by nejspíše dopadli podobně jako Shuanghuan CEO v Německu. Jen málo vozů značky přitom nekopíruje známější model, největší SUV T800 sice není očividnou kopií, stále však nebezpečně připomíná Range Rover, stejně tak i menší T700 a T500. I modely dvou podznaček firmy, Damy a Traum, své portfolio zakládají na kopiích, jako třeba Traum Meet5, což je dokonale zkopírovaná Mazda CX4.
Zotye už našlo americké dealery, které představí příští týden na akci National Automobile Dealers Association, tedy sdružení automobilových dealerů. Firma už také propaguje své výrobky a v Kalifornii má na lokálních značkách postavený model T700, který je očividnou kopií Range Roveru. Za auto jen o trochu větší než Kodiaq si Zotye na čínském trhu účtuje od 350 tisíc Kč do 520 tisíc Kč, už v nejlevnější verzi jde o slušně vybavené auto s benzínovým čtyřválcem o výkonu 180 koní. Zotye však zatím neuvedlo, který konkrétní model se do Ameriky dostane jako první, známo je jen že půjde o SUV, se začátkem prodeje v roce 2020. Zotye se mimochodem pokouší dobýt i Evropu, i když zatím pouze tu východní. Před pár dny tak byla uzavřena dohoda, podle které se v Bělorusku brzy rozjede výroba elektrických modelů značky.
Americké ambice Číňanů může kromě soudů se západními automobilkami překazit také americký prezident Donald Trump a jeho obchodní válka, v jejíž spojitosti se často mluví právě o automobilovém průmyslu. Pokud se však na americký trh Zotye opravdu dostane, bude zajímavé sledovat jaký postoj zaujmou američtí klienti. Pokud se Zotye naučí používat originálnější design a především pokud zachová podobnou cenovou politiku jako v Číně, je možné že zaujme a zkopíruje úspěch Jihokorejců.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.