Čínská automobilka Zotye se na západě proslavila hlavně svými kopiemi Porsche Macan a Range Roveru Evoque, které dotáhla opravdu do detailu. Nově se ale právě tato firma rozhodla stát první čínskou značkou prodávající v USA.
Spojeným státům se narozdíl od Evropy čínské automobilky prozatím vyhýbaly, i když i tam se už několik čínských vozidel objevilo. Nikdy však pod původní, čínskou značkou. Štěstí tak pokoušela například kalifornská Coda s elektrickým sedanem Hafei Saibao, nebo Wheego s elektrickou kopií Smartu, nazvanou původně Shuanghuan Noble.
I přes to, že nejseriózněji se o prvenství ve Spojených státech hlásí automobilka GAC, která v zemi pravidelně vystavuje a má tam i vývojové centrum, nakonec ji možná předběhne nechvalně proslulé Zotye. Tato firma, v čínštině známá jako Zhongtai, přitom vznikla teprve v roce 2005 a zpočátku prodávala pouze licencované verze zahraničních automobilů. Nejznámějším se stalo Zotye 2008, licencovaná verze Daihatsu Terios první generace, které Zotye úspěšně vyváželo i na méně náročné trhy. Zotye TT, čínská varianta druhé generace Suzuki Alto, se zase ve své době stala nejlevnějším autem světa, s cenou kolem 60 tisíc Kč.
V posledních letech ale Zotye úspěšně využilo vlnu popularity SUV a vrhlo na trh hned několik modelů, které se designem velmi inspirovaly v zahraničí, tentokrát už však bez licence. První obětí se stal VW Tiguan, následovaný kopiemi Range Roveru Evoque a Porsche Macan. Právě tyto modely ale zaznamenaly takový úspěch, že firma rostla raketovým tempem, vrhla na trh hromady nových modelů rozjela další dvě značky. Zotye však peníze investovalo i do vývoje a jeho vozy tak překvapivě nabízí velmi slušnou kvalitu i bezpečnost, v testech C-NCAP, což je obdoba EURO-NCAP, mívají pět hvezdiček.
Přesto by však málokdo čekal, že to bude právě Zotye, které se pokusí zaútočit na jeden z nejnáročnějších trhů světa. Výběr modelů v Severní Americe bude určitě poněkud omezený, dovézt kopie si Zotye asi nedovolí, protože by nejspíše dopadli podobně jako Shuanghuan CEO v Německu. Jen málo vozů značky přitom nekopíruje známější model, největší SUV T800 sice není očividnou kopií, stále však nebezpečně připomíná Range Rover, stejně tak i menší T700 a T500. I modely dvou podznaček firmy, Damy a Traum, své portfolio zakládají na kopiích, jako třeba Traum Meet5, což je dokonale zkopírovaná Mazda CX4.
Zotye už našlo americké dealery, které představí příští týden na akci National Automobile Dealers Association, tedy sdružení automobilových dealerů. Firma už také propaguje své výrobky a v Kalifornii má na lokálních značkách postavený model T700, který je očividnou kopií Range Roveru. Za auto jen o trochu větší než Kodiaq si Zotye na čínském trhu účtuje od 350 tisíc Kč do 520 tisíc Kč, už v nejlevnější verzi jde o slušně vybavené auto s benzínovým čtyřválcem o výkonu 180 koní. Zotye však zatím neuvedlo, který konkrétní model se do Ameriky dostane jako první, známo je jen že půjde o SUV, se začátkem prodeje v roce 2020. Zotye se mimochodem pokouší dobýt i Evropu, i když zatím pouze tu východní. Před pár dny tak byla uzavřena dohoda, podle které se v Bělorusku brzy rozjede výroba elektrických modelů značky.
Americké ambice Číňanů může kromě soudů se západními automobilkami překazit také americký prezident Donald Trump a jeho obchodní válka, v jejíž spojitosti se často mluví právě o automobilovém průmyslu. Pokud se však na americký trh Zotye opravdu dostane, bude zajímavé sledovat jaký postoj zaujmou američtí klienti. Pokud se Zotye naučí používat originálnější design a především pokud zachová podobnou cenovou politiku jako v Číně, je možné že zaujme a zkopíruje úspěch Jihokorejců.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.