Pásové Jeepy a Nissany se na autosalonech snaží zaujmout každou chvíli, nejde už tedy o nic neobvyklého. Ruský úpravce Smirnov se však rozhodl předvést svoji variantu pásového osobáku a použil pro to typicky ruské vozidlo.
Každou zimu se ukáže několik moderních vozů s pásy namísto kol. Především Nissan se tímto snaží zaujmou každý rok, s novou variantou některého ze svých modelů s pohonem všech kol. Často s nimi ale uvidíte i Jeep nebo Subaru. S přestavěnými pásáky se setkáte i v českých horách a to i na základě menších vozů, jako třeba Suzuki Jimny. Nedávno se ale do výroby vlastní verze pustil ruský úpravce z Petrohradu, který však jako základ využil postarší levný model domácí automobilky Iž.
Iž Oda byl poslední model v západní Evropě nepříliš známé značky, která se po většinu existence věnovala stavbě Moskvičů a jejich užitkových variant. I model 2126, později známý jako Oda, využíval mnoho dílů z Moskviče a na rozdíl od dalších moderních hatchbacků z té doby, jako Lada Samara a ZAZ Tavria, dostal pohon zadní nápravy. Kromě toho ale Iž nabízel i populární variantu s pohonem všech kol a to ve variantách hatchback, kombi a pickup.
Právě pickup varianta Iže, ve vzácné verzi s prodlouženou kabinou a pohonem všech kol z roku 2003, nazvaná Iž 27174 Ochotnik, se stala základem pro stavbu speciálu. Už sériová verze je unikátem sama o sobě, Ochotniku vzniklo údajně méně než 50 kusů. Standardní verze využívá některé komponenty z Lady Niva, pod kapotou pracuje benzínový čtyřválec VAZ-2130 o objemu 1.8 litru, který se do také montoval do Nivy. Prodloužená kabina s velkým oknem i rám na korbě jsou původní, stejně tak ochranné lemy blatníků. V kabině se nachází dvě standardní sedačky a poněkud jednoduchá lavice za nimi, už na pohled nepříliš vhodná pro delší cesty.
Nejzásadnější změnou oproti sérii je samozřejmě využití čtyř pásových podvozků místo kol, které vozu umožní naprosto bezkonkurenční provoz ve sněhových podmínkách. Pásy jsou také nejdražší částí vozu, jejich zakoupení vyšlo na téměř 200 tisíc korun. Původní verze vozu se s 92 koňovým motorem dokázala rozjet na asi 140 km/h, s pásy bude maximálka o poznání nižší. Na střeše se usadila rozměrná záchranářská deska AlTan MČS, používaná pro transport zraněných osob na sněhu a na vodě. V korbě jsou umístěny hned čtyři bomby s kyslíkem, záchranný kruh a také silné hledací světlomety. Karosérie se navíc dočkala zcela nového bílého laku, kombinovaného s reflexními oranžovými prvky. Nápisy a loga na voze patří spolku VOSVOD, který zastupuje ruské vodní záchranáře.
Automobil vznikl pouze v jednom kuse jako show car, nikdy se tedy nezapojil do skutečných záchranářských akcí. Klidně se tak ale může stát, jeho vlastník jej totiž nedávno nabídl na prodej na ruském inzertním serveru. Cena za unikátní speciál na bázi unikátního vozu je 2,5 milionu rublů, tedy asi 850 tisíc Kč. Není to tedy úplně nejnižší cena za stroj, jehož původ sahá do 70. let, při jízdě v horských závějích si však můžete být jisti, že žádný další takový kus nepotkáte.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?