I v Rusku je sběratelství na vzestupu. Neuvěříte, za kolik se prodává tento vtipný offroad

-mdo / AutoRoad.cz, 22. ledna 2019, 16:14 Google+

Sběratelé se zájmem o staré vozy z období komunismu se najdou i mimo Českou republiku či Německo. V Rusku poslední dobou také začaly velmi růst ceny dříve vysmívaných vozidel. Jednou z ukázek může být malinký ZAZ 969V, který se nedávno objevil na ruském inzertním serveru.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
ZAZ 969V

ZAZ 969V | foto: https://auto.youla.ru

Sdílejte článek

Hranatá krabice s podivnými proporcemi a směšně malými kolečky se stala jedním z nejdéle vyráběných vozů světa, ve výrobě se totiž s několika modifikacemi udržel celých 36 let. I přes malý motor a kola se navíc stroj dokázal dostatečně mrštně pohybovat i v terénu, což mu zajistilo popularitu hlavně mezi venkovským obyvatelstvem.

img-responsive

ZAZ 969V | foto: https://auto.youla.ru

I přes svůj vtipný vzhled je ale ZAZ 969 milníkem v historii sovětského autoprůmyslu, jde totiž o první tamní sériové vozidlo s pohonem předních kol. Tento úspěch vozu nevezme ani fakt, že se tak stalo z ryze sovětských důvodů, původně měl totiž být čtyřkolkou, jenže nebyl dostatek vhodných zadních náprav a tak se konstruktéři spokojili s poháněnou jen tou přední. Vůz vychází z dřívějšího LuAZ 967, což byl malý obojživelný teréňák pro sovětskou armádu. Tento stroj, vyvinutý v moskevském institutu NAMI, se vyráběl v Luckém automobilové závodě mezi roky 1961 a 1975 a právě kvůli priority produkce tohoto modelu se nedostávalo náprav pro souběžně vyráběný ZAZ 969V. Po čtyřech letech výroby se ale tato situace vyřešila a všechny následující kusy už disponovaly pohonem všech kol.

img-responsive

ZAZ 969V | foto: https://auto.youla.ru

Stejní konstruktéři jako na 967 pracovali i na civilní verzi, která využívala zkušeností z dřívějšího projektu terénního Moskviče. Produkce se ale tentokrát plánovala v Záporožském automobilovém závodě, známém výrobou Záporožce. Z toho také nový vůz dostal motor a v roce 1966 se na Ukrajině začal vyrábět. I přes absenci pohonu všech kol a malý výkon pouhých 30 koní, ze vzduchem chlazeného čtyřválce MeMZ 966 o objemu 887 ccm, se malý vozík dokázal pohybovat i v terénu. Vzhledem k nedostatku výrobních kapacit v ZAZ se ale produkce velmi brzy přestěhovala do Luckého automobilového závodu, až do konce produkce v roce 2002 se vůz prodával jako LuAZ. Ještě v 90. letech se malý teréňák se západními motory úspěšně nabízel i Německu nebo Itálii.

img-responsive

ZAZ 969V | foto: https://auto.youla.ru

Nedávno se na jednom ruském serveru objevila na prodej verze z úplného počátku výroby, nazývaná ZAZ 969V. Už to by samo o sobě bylo dostatečně vzácné, 969V totiž vzniklo omezené množství kusů, tento konkrétní kus je ale navíc ve verzi s uzavřenou kabinou, naprostá většina 969 totiž vznikla s otevřenou kabinou podobnou Jeepu. Dodávková 969V měla sloužit k doručování zboží po zpevněných cestách a nosnost byla pouhých 400 kg. Těchto variant vzniklo velmi malé množství a tento kus má být údajně jediný známý dochovaný.

Nalézt se ho podařilo ve vesnici Sablino v Leningradské oblasti v zuboženém stavu, prošel ale kompletní renovací v Petrohradu, po které vypadá lépe než když vyjel z továrny. Na plechové kabině vozu se nachází nápis „Mladý přírodovědec“, což byl název populárního sovětského časopisu, který se věnoval zkoumání rozlehlých končin Sovětského svazu.

img-responsive

ZAZ 969V | foto: https://auto.youla.ru

Za malý vozík s velmi jednoduchým designem a směšnými proporcemi si současný majitel žádá 3 miliony rublů, což je něco přes milion korun. To se může zdát za podobný stroj jako přehnaná částka, jde však zřejmě o jediný dochovaný kus svého druhu a navíc v perfektním stavu. Že i staré komunistické vozy mají svojí hodnotu se navíc poslední dobou přesvědčují i Češi, kteří byli schopni vyhnat ceny donedávna vysmívaných Škodovek a dalších soudobých strojů do astronomických výšin.

Vytisknout

Diskuze: I v Rusku je sběratelství na vzestupu. Neuvěříte, za kolik se prodává tento vtipný offroad

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Mercedes-Benz třídy A

BMW a Mercedes-Benz možná spojí síly, technici však nejsou příliš nadšení

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud