Sběratelé se zájmem o staré vozy z období komunismu se najdou i mimo Českou republiku či Německo. V Rusku poslední dobou také začaly velmi růst ceny dříve vysmívaných vozidel. Jednou z ukázek může být malinký ZAZ 969V, který se nedávno objevil na ruském inzertním serveru.
Hranatá krabice s podivnými proporcemi a směšně malými kolečky se stala jedním z nejdéle vyráběných vozů světa, ve výrobě se totiž s několika modifikacemi udržel celých 36 let. I přes malý motor a kola se navíc stroj dokázal dostatečně mrštně pohybovat i v terénu, což mu zajistilo popularitu hlavně mezi venkovským obyvatelstvem.
I přes svůj vtipný vzhled je ale ZAZ 969 milníkem v historii sovětského autoprůmyslu, jde totiž o první tamní sériové vozidlo s pohonem předních kol. Tento úspěch vozu nevezme ani fakt, že se tak stalo z ryze sovětských důvodů, původně měl totiž být čtyřkolkou, jenže nebyl dostatek vhodných zadních náprav a tak se konstruktéři spokojili s poháněnou jen tou přední. Vůz vychází z dřívějšího LuAZ 967, což byl malý obojživelný teréňák pro sovětskou armádu. Tento stroj, vyvinutý v moskevském institutu NAMI, se vyráběl v Luckém automobilové závodě mezi roky 1961 a 1975 a právě kvůli priority produkce tohoto modelu se nedostávalo náprav pro souběžně vyráběný ZAZ 969V. Po čtyřech letech výroby se ale tato situace vyřešila a všechny následující kusy už disponovaly pohonem všech kol.
Stejní konstruktéři jako na 967 pracovali i na civilní verzi, která využívala zkušeností z dřívějšího projektu terénního Moskviče. Produkce se ale tentokrát plánovala v Záporožském automobilovém závodě, známém výrobou Záporožce. Z toho také nový vůz dostal motor a v roce 1966 se na Ukrajině začal vyrábět. I přes absenci pohonu všech kol a malý výkon pouhých 30 koní, ze vzduchem chlazeného čtyřválce MeMZ 966 o objemu 887 ccm, se malý vozík dokázal pohybovat i v terénu. Vzhledem k nedostatku výrobních kapacit v ZAZ se ale produkce velmi brzy přestěhovala do Luckého automobilového závodu, až do konce produkce v roce 2002 se vůz prodával jako LuAZ. Ještě v 90. letech se malý teréňák se západními motory úspěšně nabízel i Německu nebo Itálii.
Nedávno se na jednom ruském serveru objevila na prodej verze z úplného počátku výroby, nazývaná ZAZ 969V. Už to by samo o sobě bylo dostatečně vzácné, 969V totiž vzniklo omezené množství kusů, tento konkrétní kus je ale navíc ve verzi s uzavřenou kabinou, naprostá většina 969 totiž vznikla s otevřenou kabinou podobnou Jeepu. Dodávková 969V měla sloužit k doručování zboží po zpevněných cestách a nosnost byla pouhých 400 kg. Těchto variant vzniklo velmi malé množství a tento kus má být údajně jediný známý dochovaný.
Nalézt se ho podařilo ve vesnici Sablino v Leningradské oblasti v zuboženém stavu, prošel ale kompletní renovací v Petrohradu, po které vypadá lépe než když vyjel z továrny. Na plechové kabině vozu se nachází nápis „Mladý přírodovědec“, což byl název populárního sovětského časopisu, který se věnoval zkoumání rozlehlých končin Sovětského svazu.
Za malý vozík s velmi jednoduchým designem a směšnými proporcemi si současný majitel žádá 3 miliony rublů, což je něco přes milion korun. To se může zdát za podobný stroj jako přehnaná částka, jde však zřejmě o jediný dochovaný kus svého druhu a navíc v perfektním stavu. Že i staré komunistické vozy mají svojí hodnotu se navíc poslední dobou přesvědčují i Češi, kteří byli schopni vyhnat ceny donedávna vysmívaných Škodovek a dalších soudobých strojů do astronomických výšin.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?