Sběratelé se zájmem o staré vozy z období komunismu se najdou i mimo Českou republiku či Německo. V Rusku poslední dobou také začaly velmi růst ceny dříve vysmívaných vozidel. Jednou z ukázek může být malinký ZAZ 969V, který se nedávno objevil na ruském inzertním serveru.
Hranatá krabice s podivnými proporcemi a směšně malými kolečky se stala jedním z nejdéle vyráběných vozů světa, ve výrobě se totiž s několika modifikacemi udržel celých 36 let. I přes malý motor a kola se navíc stroj dokázal dostatečně mrštně pohybovat i v terénu, což mu zajistilo popularitu hlavně mezi venkovským obyvatelstvem.
I přes svůj vtipný vzhled je ale ZAZ 969 milníkem v historii sovětského autoprůmyslu, jde totiž o první tamní sériové vozidlo s pohonem předních kol. Tento úspěch vozu nevezme ani fakt, že se tak stalo z ryze sovětských důvodů, původně měl totiž být čtyřkolkou, jenže nebyl dostatek vhodných zadních náprav a tak se konstruktéři spokojili s poháněnou jen tou přední. Vůz vychází z dřívějšího LuAZ 967, což byl malý obojživelný teréňák pro sovětskou armádu. Tento stroj, vyvinutý v moskevském institutu NAMI, se vyráběl v Luckém automobilové závodě mezi roky 1961 a 1975 a právě kvůli priority produkce tohoto modelu se nedostávalo náprav pro souběžně vyráběný ZAZ 969V. Po čtyřech letech výroby se ale tato situace vyřešila a všechny následující kusy už disponovaly pohonem všech kol.
Stejní konstruktéři jako na 967 pracovali i na civilní verzi, která využívala zkušeností z dřívějšího projektu terénního Moskviče. Produkce se ale tentokrát plánovala v Záporožském automobilovém závodě, známém výrobou Záporožce. Z toho také nový vůz dostal motor a v roce 1966 se na Ukrajině začal vyrábět. I přes absenci pohonu všech kol a malý výkon pouhých 30 koní, ze vzduchem chlazeného čtyřválce MeMZ 966 o objemu 887 ccm, se malý vozík dokázal pohybovat i v terénu. Vzhledem k nedostatku výrobních kapacit v ZAZ se ale produkce velmi brzy přestěhovala do Luckého automobilového závodu, až do konce produkce v roce 2002 se vůz prodával jako LuAZ. Ještě v 90. letech se malý teréňák se západními motory úspěšně nabízel i Německu nebo Itálii.
Nedávno se na jednom ruském serveru objevila na prodej verze z úplného počátku výroby, nazývaná ZAZ 969V. Už to by samo o sobě bylo dostatečně vzácné, 969V totiž vzniklo omezené množství kusů, tento konkrétní kus je ale navíc ve verzi s uzavřenou kabinou, naprostá většina 969 totiž vznikla s otevřenou kabinou podobnou Jeepu. Dodávková 969V měla sloužit k doručování zboží po zpevněných cestách a nosnost byla pouhých 400 kg. Těchto variant vzniklo velmi malé množství a tento kus má být údajně jediný známý dochovaný.
Nalézt se ho podařilo ve vesnici Sablino v Leningradské oblasti v zuboženém stavu, prošel ale kompletní renovací v Petrohradu, po které vypadá lépe než když vyjel z továrny. Na plechové kabině vozu se nachází nápis „Mladý přírodovědec“, což byl název populárního sovětského časopisu, který se věnoval zkoumání rozlehlých končin Sovětského svazu.
Za malý vozík s velmi jednoduchým designem a směšnými proporcemi si současný majitel žádá 3 miliony rublů, což je něco přes milion korun. To se může zdát za podobný stroj jako přehnaná částka, jde však zřejmě o jediný dochovaný kus svého druhu a navíc v perfektním stavu. Že i staré komunistické vozy mají svojí hodnotu se navíc poslední dobou přesvědčují i Češi, kteří byli schopni vyhnat ceny donedávna vysmívaných Škodovek a dalších soudobých strojů do astronomických výšin.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?