Při velikosti USA není divu, že Američané kladou na vůz poměrně vysoké nároky stran jeho kvality a spolehlivosti. Pokud se jim jedno nebo druhé nedostává, nedá se příliš očekávat, že by s jeho výměnou příliš váhali. Jaké automobily však zůstávají v amerických garážích déle než 15 let? Zajímavý výzkum ukázal dominanci japonských automobilek, zvláště pak té největší.
Podle výzkumu společnosti IHS Markit je průměrné stáří automobilu na amerických silnicích téměř 12 let, přičemž průměrně si majitelé vůz nechávají okolo 80 měsíců, což přes 6,5 roku. To je poměrně výrazný nárůst oproti roku 2006, kdy si lidé v zámoří nechávali stejný vůz běžně okolo 52 měsíců.
Pro srovnání můžeme uvést, že průměrné stáří vozového parku v Česku se pohybuje okolo 15 let a nezadržitelně roste. Ovšem zatímco v Česku bývá stárnutí vozového parku spojováno zejména s ekonomickou situací, v USA si lidé údajně často nechávají vozy déle kvůli jejich vyšší kvalitě a spolehlivosti.
Běžný Američan si tedy koupí nový vůz a po necelých 7 letech ho prodá. Stále častěji se však objevují i lidé, kteří si nechávají jeden vůz stále déle. V některých případech se bavíme dokonce o 15 a více letech vlastnictví, což je působivé a rozhodně se nebude jednat jen o zvyk, nebo nedostatek financí.
Výzkumem vozidel, která si lidé nechávají přes 15 let, se zabývala organizace iSeeCars, která sestavila přehlednou tabulku. Malým překvapením je skutečnost, že všech 15 modelů pochází výhradně od japonských automobilek. Deset z nich pak dokonce od té samé: Toyoty.
Phonq Ly, CEO iSeeCars, k těmto výsledkům uvedl následující: „Japonské automobily jsou dobře známé pro svou kvalitu a spolehlivost, což ostatně ukazují i výsledky na tomto seznamu." Ve třetím sloupci tabulky můžeme vidět procentuální zastoupení mezi vozy vlastněnými déle než 15 let a ve čtvrtém sloupci je uveden násobek "průměrné" doby, po kterou si Američané vůz nejčastěji nechávají.
Řada z těchto modelů sice zůstává evropským zákazníkům neznámá, neboť jsou dováženy výhradně na americký trh, ovšem zastoupení je ve všech segmentech - od SUV, přes sedany, hybridy, MPV až po pickupy. Je zkrátka vidět, že zákazníci mohou najít skutečně trvanlivý a odolný vůz pro každou situaci.
Pro úplnost dodáváme, že k vytvoření tabulky analyzovala společnost přes 750 000 automobilů vyrobených mezi lety 1981 až 2003, které byly prodávány v roce 2018. Největší podíl z tabulky pak mají vozy typu SUV, která jsou zastoupena 8 modely.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?