Při velikosti USA není divu, že Američané kladou na vůz poměrně vysoké nároky stran jeho kvality a spolehlivosti. Pokud se jim jedno nebo druhé nedostává, nedá se příliš očekávat, že by s jeho výměnou příliš váhali. Jaké automobily však zůstávají v amerických garážích déle než 15 let? Zajímavý výzkum ukázal dominanci japonských automobilek, zvláště pak té největší.
Podle výzkumu společnosti IHS Markit je průměrné stáří automobilu na amerických silnicích téměř 12 let, přičemž průměrně si majitelé vůz nechávají okolo 80 měsíců, což přes 6,5 roku. To je poměrně výrazný nárůst oproti roku 2006, kdy si lidé v zámoří nechávali stejný vůz běžně okolo 52 měsíců.
Pro srovnání můžeme uvést, že průměrné stáří vozového parku v Česku se pohybuje okolo 15 let a nezadržitelně roste. Ovšem zatímco v Česku bývá stárnutí vozového parku spojováno zejména s ekonomickou situací, v USA si lidé údajně často nechávají vozy déle kvůli jejich vyšší kvalitě a spolehlivosti.
Běžný Američan si tedy koupí nový vůz a po necelých 7 letech ho prodá. Stále častěji se však objevují i lidé, kteří si nechávají jeden vůz stále déle. V některých případech se bavíme dokonce o 15 a více letech vlastnictví, což je působivé a rozhodně se nebude jednat jen o zvyk, nebo nedostatek financí.
Výzkumem vozidel, která si lidé nechávají přes 15 let, se zabývala organizace iSeeCars, která sestavila přehlednou tabulku. Malým překvapením je skutečnost, že všech 15 modelů pochází výhradně od japonských automobilek. Deset z nich pak dokonce od té samé: Toyoty.
Phonq Ly, CEO iSeeCars, k těmto výsledkům uvedl následující: „Japonské automobily jsou dobře známé pro svou kvalitu a spolehlivost, což ostatně ukazují i výsledky na tomto seznamu." Ve třetím sloupci tabulky můžeme vidět procentuální zastoupení mezi vozy vlastněnými déle než 15 let a ve čtvrtém sloupci je uveden násobek "průměrné" doby, po kterou si Američané vůz nejčastěji nechávají.
Řada z těchto modelů sice zůstává evropským zákazníkům neznámá, neboť jsou dováženy výhradně na americký trh, ovšem zastoupení je ve všech segmentech - od SUV, přes sedany, hybridy, MPV až po pickupy. Je zkrátka vidět, že zákazníci mohou najít skutečně trvanlivý a odolný vůz pro každou situaci.
Pro úplnost dodáváme, že k vytvoření tabulky analyzovala společnost přes 750 000 automobilů vyrobených mezi lety 1981 až 2003, které byly prodávány v roce 2018. Největší podíl z tabulky pak mají vozy typu SUV, která jsou zastoupena 8 modely.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?