Při velikosti USA není divu, že Američané kladou na vůz poměrně vysoké nároky stran jeho kvality a spolehlivosti. Pokud se jim jedno nebo druhé nedostává, nedá se příliš očekávat, že by s jeho výměnou příliš váhali. Jaké automobily však zůstávají v amerických garážích déle než 15 let? Zajímavý výzkum ukázal dominanci japonských automobilek, zvláště pak té největší.
Podle výzkumu společnosti IHS Markit je průměrné stáří automobilu na amerických silnicích téměř 12 let, přičemž průměrně si majitelé vůz nechávají okolo 80 měsíců, což přes 6,5 roku. To je poměrně výrazný nárůst oproti roku 2006, kdy si lidé v zámoří nechávali stejný vůz běžně okolo 52 měsíců.
Pro srovnání můžeme uvést, že průměrné stáří vozového parku v Česku se pohybuje okolo 15 let a nezadržitelně roste. Ovšem zatímco v Česku bývá stárnutí vozového parku spojováno zejména s ekonomickou situací, v USA si lidé údajně často nechávají vozy déle kvůli jejich vyšší kvalitě a spolehlivosti.
Běžný Američan si tedy koupí nový vůz a po necelých 7 letech ho prodá. Stále častěji se však objevují i lidé, kteří si nechávají jeden vůz stále déle. V některých případech se bavíme dokonce o 15 a více letech vlastnictví, což je působivé a rozhodně se nebude jednat jen o zvyk, nebo nedostatek financí.
Výzkumem vozidel, která si lidé nechávají přes 15 let, se zabývala organizace iSeeCars, která sestavila přehlednou tabulku. Malým překvapením je skutečnost, že všech 15 modelů pochází výhradně od japonských automobilek. Deset z nich pak dokonce od té samé: Toyoty.
Phonq Ly, CEO iSeeCars, k těmto výsledkům uvedl následující: „Japonské automobily jsou dobře známé pro svou kvalitu a spolehlivost, což ostatně ukazují i výsledky na tomto seznamu." Ve třetím sloupci tabulky můžeme vidět procentuální zastoupení mezi vozy vlastněnými déle než 15 let a ve čtvrtém sloupci je uveden násobek "průměrné" doby, po kterou si Američané vůz nejčastěji nechávají.
Řada z těchto modelů sice zůstává evropským zákazníkům neznámá, neboť jsou dováženy výhradně na americký trh, ovšem zastoupení je ve všech segmentech - od SUV, přes sedany, hybridy, MPV až po pickupy. Je zkrátka vidět, že zákazníci mohou najít skutečně trvanlivý a odolný vůz pro každou situaci.
Pro úplnost dodáváme, že k vytvoření tabulky analyzovala společnost přes 750 000 automobilů vyrobených mezi lety 1981 až 2003, které byly prodávány v roce 2018. Největší podíl z tabulky pak mají vozy typu SUV, která jsou zastoupena 8 modely.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.