Naši maďarští kolegové úspěšně pokračují v mapování výkonů socialistických vozidel. Tentokrát se na motorovou brzdu podíval jeden z nejmenších vozů, které za železnou oponou vznikaly.
Maličký Polski Fiat 126p se stal legendou především u naších severních sousedů, kde také kousek od českých hranic v továrnách FSM většina vozů vznikla. I přes své skromné rozměry se v socialistickém Polsku stal Maluch rodinným vozem, pro který nebylo problém dovézt čtyřčlenou rodinu a jejich zásobu jídla z Varšavy až na Jadran. Úspěšně se ale vyvázel i do dalších socialistických zemí a stal se také jedním z prvních zahraničních vozů dostupných běžným Číňanům.
Oproti jiným východním vozům měl možná Polski Fiat 126p částečnou výhodu ve svém původu, šlo totiž o vůz vyvinutý v Itálii. Po technické stránce ale přímo vycházel z dřívějšího Fiatu 500, vyráběného už od roku 1957. Z toho pocházel zejména nezměněný dvouválec o objemu 594 ccm a také podvozek. Největší změnou se tak stala zcela nová hranatá karosérie po vzoru většího Fiatu 127.
Polská verze, vyráběná už od roku 1973, dostala zpočátku stejný motor, od roku 1977 se ale nabízel také větší dvouválec o objemu 652 ccm a výkonu 24 koní a 41 Nm. Vzadu uložený motor posílal na zadní nápravu výkon přes čtyřrychlostní manuální převodovku.
Maďarský majitel přijel na testování výkonu v Polski Fiat 126p z roku 1981, tedy už s větším motorem o objemu 652 ccm. Velmi zachovalý vůz v původní verzi, ještě s chromovanými nárazníky, má najeto pouhých 47 tisíc kilometrů. Jeho majitel jej udržuje v původním stavu, až na sportovní výfuk a sportovní sedačky v kabině.
Přechozí dva vozy ze série testování, Záporožec a Škoda 1000, se během dekád svého provozu rozloučily se slušnou porcí výkonu. Oproti tomu východoněmecký Trabant 601 se s nárustem o téměř jednu koňskou sílu postaral o pořádné překvapení pro celý maďarský tým. Jak tedy dopadl polsko italský prcek?
I přes 37 let provozu, ačkoliv dle nájezdu né příliš častého, se po několika testech na motorové brzdě ukázala na displeji hodnota 24 koní a 40 Nm. To tedy znamená totožný výkon jako při vyjetí z továrny a ztrátu jen 1 Nm. Pro malý socialistický vozík tedy velmi dobrý výsledek, na který může být jeho majitel patřičně hrdý.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.