Naši maďarští kolegové úspěšně pokračují v mapování výkonů socialistických vozidel. Tentokrát se na motorovou brzdu podíval jeden z nejmenších vozů, které za železnou oponou vznikaly.
Maličký Polski Fiat 126p se stal legendou především u naších severních sousedů, kde také kousek od českých hranic v továrnách FSM většina vozů vznikla. I přes své skromné rozměry se v socialistickém Polsku stal Maluch rodinným vozem, pro který nebylo problém dovézt čtyřčlenou rodinu a jejich zásobu jídla z Varšavy až na Jadran. Úspěšně se ale vyvázel i do dalších socialistických zemí a stal se také jedním z prvních zahraničních vozů dostupných běžným Číňanům.
Oproti jiným východním vozům měl možná Polski Fiat 126p částečnou výhodu ve svém původu, šlo totiž o vůz vyvinutý v Itálii. Po technické stránce ale přímo vycházel z dřívějšího Fiatu 500, vyráběného už od roku 1957. Z toho pocházel zejména nezměněný dvouválec o objemu 594 ccm a také podvozek. Největší změnou se tak stala zcela nová hranatá karosérie po vzoru většího Fiatu 127.
Polská verze, vyráběná už od roku 1973, dostala zpočátku stejný motor, od roku 1977 se ale nabízel také větší dvouválec o objemu 652 ccm a výkonu 24 koní a 41 Nm. Vzadu uložený motor posílal na zadní nápravu výkon přes čtyřrychlostní manuální převodovku.
Maďarský majitel přijel na testování výkonu v Polski Fiat 126p z roku 1981, tedy už s větším motorem o objemu 652 ccm. Velmi zachovalý vůz v původní verzi, ještě s chromovanými nárazníky, má najeto pouhých 47 tisíc kilometrů. Jeho majitel jej udržuje v původním stavu, až na sportovní výfuk a sportovní sedačky v kabině.
Přechozí dva vozy ze série testování, Záporožec a Škoda 1000, se během dekád svého provozu rozloučily se slušnou porcí výkonu. Oproti tomu východoněmecký Trabant 601 se s nárustem o téměř jednu koňskou sílu postaral o pořádné překvapení pro celý maďarský tým. Jak tedy dopadl polsko italský prcek?
I přes 37 let provozu, ačkoliv dle nájezdu né příliš častého, se po několika testech na motorové brzdě ukázala na displeji hodnota 24 koní a 40 Nm. To tedy znamená totožný výkon jako při vyjetí z továrny a ztrátu jen 1 Nm. Pro malý socialistický vozík tedy velmi dobrý výsledek, na který může být jeho majitel patřičně hrdý.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.