Slavná karosárna Bertone v roce 2014 po letech finančních těžkostí uzavřela své brány. Dnes tu však máme hned dva nové vozy, jenž na karosérii hrdě nesou ono známé italské logo. Odkud se vzaly a kolik toho mají s Bertonem opravdu společného?
Nově představené sporťáky se celým jménem nazývají Bertone Dianchè BSS GT Cube a Bertone Dianchè BSS GT One. Skutečný výrobce se tady skrývá až na druhé pozici ve jméně obou vozů. Dianchè je nově založená a doposud zcela neznámá značka, která patří pod britskou společnost Flymove. Ta se prezentuje jako tvůrce mobilní platformy, což by mělo zahrnovat mimo jiné nabíjecí stojany s vlastním obnovitelným zdrojem energie a také stanice pro výměnu baterií.
Pro svoji značku Dianchè pak Flymove zajistilo licenci na použití jména Bertone, čímž veškerá spojitost přímo s vlastní karosárnou končí. Mimochodem, o původu celého ambiciozního plánu může napovědět název Dianchè, toto slovo totiž znamená elektromobil v čínštině.
BSS GT One by se mělo na trh dostat se dvěma elektrickými motory, jedním pro každou nápravu a s kombinovaným výkonem 400 koní. S tím se dokáže dostat z nuly na sto za 2.6 sekundy a maximální rychlost je 300 km/h. Ve voze je 100 kWh baterie, dojezd však Dianchè neudává. Dražší BSS GT Cube pak výkon zdvojnásobí na celých 800 koní. To by mělo stačit pro zrychlení z nuly na sto za 2.2 sekundy a maximální rychlost 350 km/h. Další údaje zatím firma nezveřejnila.
BSS ve jméně obou vozů znamená Battery Swap System, neboli systém výměny baterie, oba sporťáky totiž nabídnou výměnu baterií ve stanicích Flymove. Výměna by měla trvat pouhé tři minuty, po kterých je vůz připraven k další jízdě s plným dosahem.
Oba vozy by se měly vyrábět v Itálii a ve velmi omezené sérii devíti kusů pro každý model. Předobjednávky začnou už 15. ledna, zákazníci mohou své vozy očekávat na počátku roku 2020.
Kromě sporťáků Dianchè už dříve ukázalo také koncept městského vozu City Car BSS Cube, s 35 kW elektrickým motorem a 30 kWh vyměnitelnou baterií. S tou by v městském režimu mělo vozítko dojet až 200 kilometrů, s maximální rychlostí 150 km/h. Také City Car BSS Cube nese na karosérii odkazy na Bertone a do prodeje by se mělo dostat už tento rok za 18 tisíc EUR.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?