Slavná karosárna Bertone v roce 2014 po letech finančních těžkostí uzavřela své brány. Dnes tu však máme hned dva nové vozy, jenž na karosérii hrdě nesou ono známé italské logo. Odkud se vzaly a kolik toho mají s Bertonem opravdu společného?
Nově představené sporťáky se celým jménem nazývají Bertone Dianchè BSS GT Cube a Bertone Dianchè BSS GT One. Skutečný výrobce se tady skrývá až na druhé pozici ve jméně obou vozů. Dianchè je nově založená a doposud zcela neznámá značka, která patří pod britskou společnost Flymove. Ta se prezentuje jako tvůrce mobilní platformy, což by mělo zahrnovat mimo jiné nabíjecí stojany s vlastním obnovitelným zdrojem energie a také stanice pro výměnu baterií.
Pro svoji značku Dianchè pak Flymove zajistilo licenci na použití jména Bertone, čímž veškerá spojitost přímo s vlastní karosárnou končí. Mimochodem, o původu celého ambiciozního plánu může napovědět název Dianchè, toto slovo totiž znamená elektromobil v čínštině.
BSS GT One by se mělo na trh dostat se dvěma elektrickými motory, jedním pro každou nápravu a s kombinovaným výkonem 400 koní. S tím se dokáže dostat z nuly na sto za 2.6 sekundy a maximální rychlost je 300 km/h. Ve voze je 100 kWh baterie, dojezd však Dianchè neudává. Dražší BSS GT Cube pak výkon zdvojnásobí na celých 800 koní. To by mělo stačit pro zrychlení z nuly na sto za 2.2 sekundy a maximální rychlost 350 km/h. Další údaje zatím firma nezveřejnila.
BSS ve jméně obou vozů znamená Battery Swap System, neboli systém výměny baterie, oba sporťáky totiž nabídnou výměnu baterií ve stanicích Flymove. Výměna by měla trvat pouhé tři minuty, po kterých je vůz připraven k další jízdě s plným dosahem.
Oba vozy by se měly vyrábět v Itálii a ve velmi omezené sérii devíti kusů pro každý model. Předobjednávky začnou už 15. ledna, zákazníci mohou své vozy očekávat na počátku roku 2020.
Kromě sporťáků Dianchè už dříve ukázalo také koncept městského vozu City Car BSS Cube, s 35 kW elektrickým motorem a 30 kWh vyměnitelnou baterií. S tou by v městském režimu mělo vozítko dojet až 200 kilometrů, s maximální rychlostí 150 km/h. Také City Car BSS Cube nese na karosérii odkazy na Bertone a do prodeje by se mělo dostat už tento rok za 18 tisíc EUR.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.