Většina soudobých SUV, včetně Tesly Model X, bývá konstruována hlavně k provozu po běžných silnicích, kde majitelé těchto vozů oceňují zejména vyšší komfort, dostatek prostoru a díky pohonu všech kol i vyšší šanci, že se dostanou do cíle za jakýchkoliv podmínek. Do skutečného terénu se tak tyto vozy dostanou jen málokdy, ovšem některé z nich umí celkem slušně překvapit.
Tesla Model X se v náročném terénu příliš často nevidí, čemuž se nelze při její ceně a technické sofistikovanosti příliš divit. Jedním z mála odvážlivců byl například norský nadšenec Bjørn Nyland, který se vydal se svou Teslou do zamrzlého terénu minulý rok, avšak jeho výlet nedopadl zrovna nejlépe.
Dalším odvážlivcem se stal Ondřej Hunčovský, majitel Tesly Model X 100D a provozovatel webu Teslicka.cz, který se vypravil na jednu z nejnáročnějších offroadových tratí v Česku - bývalý tankový polygon a současnou Off-Road dráhu Milovice. A celý svůj výlet zaznamenal na video.
Jak je ze záběrů patrné, Tesla nebyla nijak upravována a ve svých podbězích dokonce neměla obuty ani žádné speciální pneumatiky. Jejím největším pomocníkem se tak stalo maximální zvýšení podvozku a chytrá elektronika, díky které bylo možné překonávat i skutečně zablácená stoupání.
Model X však není žádný pravověrný offroad a tak si řidič musel dávat dobrý pozor na nájezdové i přejezdové úhly a na několika záběrech je vidět, jak se práh vozu nebezpečně přibližuje terénnímu zlomu. Celkově vzato se však Tesla poprala s výzvou na offroad dráze více než důstojně. Tedy až na jedno zaváhání.
Na konci videa můžeme vidět moment, kdy světlá výška nazvedaného podvozku již nestačila a sofistikovaný elektromobil skončil na břiše. S jeho vyprošťováním musel pomoci i jiný offroad na správných pneumatikách, který však nakonec přišel o nárazník. Tahat podobné těžké auto z bahna zkrátka není žádná sranda.
Nakonec se však Teslu podařilo vyprostit a tak až na jedno drobné zaváhání, kterému napomohl i špatný dohad navigátora, lze považovat tuhle „zkoušku ohněm" za celkem slušný výsledek. Řekněme si totiž upřímně, že většina v současnosti nabízených SUV by se zkrátka na podobně rozbahněném terénu zastavila nejspíš o dost dřív.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?