Tatra T87 patří k ikonám československého automobilového průmyslu, jak jistě všichni víme. Za oceánem však krásu a propracovanost těchto raritních vozů ocení jen pár nadšených sběratelů. Jak to ale dopadne, když se do stařičké Tatry posadí dvojice mladých motoristických redaktorů a proveze ji centrem rozpáleného Los Angeles? Odpověď nabízí web Jalopnik, jehož dva redaktoři si pýchu kopřivnické automobilky vyzkoušeli v poměrně náročném prostředí.
Michael Ballaban a Raphael Orlove, dva redaktoři motoristické sekce webu Jalopnik, v posledních týdnech cestují po USA, vyhledávají zajímavé vozy a točí o nich zajímavé reportáže. Ty pak vysílají prostřednictvím několika amerických televizních kanálů, ke kterým my bohužel přístup nemáme, ovšem kochat se můžeme alespoň krátkými veřejnými ukázkami.
A v jedné z nich se dvojice redaktorů pochlubila svou návštěvou Los Angeles, kde v nenápadné garáži na rohu nenápadné ulice stojí řada pokladů automobilové historie. Majitelem této garáže je lehce výstřední chlapík jménem Paul Greenstein, který se vyžívá ve zvláštních automobilech, které sbírá a následně opravuje. V garáži má celou řadu zajímavých skvostů, ovšem nás nejvíce zajímá jeho černá Tatra 87 z roku 1941.
Paul totiž tuhle Tatru kvůli redaktorům vytáhl z garáže, naložil svou podobně výstřední přítelkyni a všichni se vydali na okružní jízdu po Los Angeles, během niž se Paul rozpovídal o zajímavém příběhu jeho Tatrovky.
Ta byla vyrobena v roce 1941, tedy během Německé okupace Československa, takže se záhy po výrobě dostala do rukou německé armády. Jaký byl její příběh ve službách nacistů nevíme, ovšem během války se dostala do rukou spojenců, kteří ji dopravili do USA. Tam však nebohá Tatrovka stála desítky let na betonovém podstavci, až z ní zbylo jen rezavé torzo.
Paul a jeho přítelkyně Dydia koupili Tatrovku v roce 2001 na eBay za cca 8000 dolarů, což dnes vychází v přepočtu na 173000 korun. Vůz však potřeboval kompletní rekonstrukci, na které pracoval jak sám Paul, tak zakázkoví výrobci a nakonec i odborníci v Česku, kam byl vůz nakonec odeslán k dokončení renovace.
Během cesty po Los Angeles se však projevila jedna z technických charakteristik staré Tatrovky. Její vzduchem chlazený motor byl totiž navržen pro svižnější jízdu, během které se dokáže bez problému uchladit. Los Angeles je však známé hlavně pro své nekonečné zácpy a kolony, což kopřivnickému veteránovi rozhodně neprospívá.
Tatrovka sice dokázala dojet až ke garáži, ovšem vyjet na chodník a k vratům už pro ni byl nepřekonatelný problém. Celá posádka tak vyskákala a všichni tlačili. Přidal se dokonce i zcela neznámý člověk, který kvůli Tatře v nesnázích zablokoval svým autem křižovatku.
Ani tento neveselý zážitek na konci však redaktorům jejich nadšení z Tatry nevzal. Jak nakonec prohlásil Michael Ballaban, jeden z redaktorů Jalopnik, "Spousta lidí se stěhuje do Los Angeles, aby se cítili výjimečně. Když ale vlastníte jeden z těchto vozů, výjimečněji už se cítit nemůžete." Kompletní dojmy redaktorů, včetně videa, naleznete na webu Jalopnik.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?