Tatra T87 patří k ikonám československého automobilového průmyslu, jak jistě všichni víme. Za oceánem však krásu a propracovanost těchto raritních vozů ocení jen pár nadšených sběratelů. Jak to ale dopadne, když se do stařičké Tatry posadí dvojice mladých motoristických redaktorů a proveze ji centrem rozpáleného Los Angeles? Odpověď nabízí web Jalopnik, jehož dva redaktoři si pýchu kopřivnické automobilky vyzkoušeli v poměrně náročném prostředí.
Michael Ballaban a Raphael Orlove, dva redaktoři motoristické sekce webu Jalopnik, v posledních týdnech cestují po USA, vyhledávají zajímavé vozy a točí o nich zajímavé reportáže. Ty pak vysílají prostřednictvím několika amerických televizních kanálů, ke kterým my bohužel přístup nemáme, ovšem kochat se můžeme alespoň krátkými veřejnými ukázkami.
A v jedné z nich se dvojice redaktorů pochlubila svou návštěvou Los Angeles, kde v nenápadné garáži na rohu nenápadné ulice stojí řada pokladů automobilové historie. Majitelem této garáže je lehce výstřední chlapík jménem Paul Greenstein, který se vyžívá ve zvláštních automobilech, které sbírá a následně opravuje. V garáži má celou řadu zajímavých skvostů, ovšem nás nejvíce zajímá jeho černá Tatra 87 z roku 1941.
Paul totiž tuhle Tatru kvůli redaktorům vytáhl z garáže, naložil svou podobně výstřední přítelkyni a všichni se vydali na okružní jízdu po Los Angeles, během niž se Paul rozpovídal o zajímavém příběhu jeho Tatrovky.
Ta byla vyrobena v roce 1941, tedy během Německé okupace Československa, takže se záhy po výrobě dostala do rukou německé armády. Jaký byl její příběh ve službách nacistů nevíme, ovšem během války se dostala do rukou spojenců, kteří ji dopravili do USA. Tam však nebohá Tatrovka stála desítky let na betonovém podstavci, až z ní zbylo jen rezavé torzo.
Paul a jeho přítelkyně Dydia koupili Tatrovku v roce 2001 na eBay za cca 8000 dolarů, což dnes vychází v přepočtu na 173000 korun. Vůz však potřeboval kompletní rekonstrukci, na které pracoval jak sám Paul, tak zakázkoví výrobci a nakonec i odborníci v Česku, kam byl vůz nakonec odeslán k dokončení renovace.
Během cesty po Los Angeles se však projevila jedna z technických charakteristik staré Tatrovky. Její vzduchem chlazený motor byl totiž navržen pro svižnější jízdu, během které se dokáže bez problému uchladit. Los Angeles je však známé hlavně pro své nekonečné zácpy a kolony, což kopřivnickému veteránovi rozhodně neprospívá.
Tatrovka sice dokázala dojet až ke garáži, ovšem vyjet na chodník a k vratům už pro ni byl nepřekonatelný problém. Celá posádka tak vyskákala a všichni tlačili. Přidal se dokonce i zcela neznámý člověk, který kvůli Tatře v nesnázích zablokoval svým autem křižovatku.
Ani tento neveselý zážitek na konci však redaktorům jejich nadšení z Tatry nevzal. Jak nakonec prohlásil Michael Ballaban, jeden z redaktorů Jalopnik, "Spousta lidí se stěhuje do Los Angeles, aby se cítili výjimečně. Když ale vlastníte jeden z těchto vozů, výjimečněji už se cítit nemůžete." Kompletní dojmy redaktorů, včetně videa, naleznete na webu Jalopnik.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.