Tatra T87 patří k ikonám československého automobilového průmyslu, jak jistě všichni víme. Za oceánem však krásu a propracovanost těchto raritních vozů ocení jen pár nadšených sběratelů. Jak to ale dopadne, když se do stařičké Tatry posadí dvojice mladých motoristických redaktorů a proveze ji centrem rozpáleného Los Angeles? Odpověď nabízí web Jalopnik, jehož dva redaktoři si pýchu kopřivnické automobilky vyzkoušeli v poměrně náročném prostředí.
Michael Ballaban a Raphael Orlove, dva redaktoři motoristické sekce webu Jalopnik, v posledních týdnech cestují po USA, vyhledávají zajímavé vozy a točí o nich zajímavé reportáže. Ty pak vysílají prostřednictvím několika amerických televizních kanálů, ke kterým my bohužel přístup nemáme, ovšem kochat se můžeme alespoň krátkými veřejnými ukázkami.
A v jedné z nich se dvojice redaktorů pochlubila svou návštěvou Los Angeles, kde v nenápadné garáži na rohu nenápadné ulice stojí řada pokladů automobilové historie. Majitelem této garáže je lehce výstřední chlapík jménem Paul Greenstein, který se vyžívá ve zvláštních automobilech, které sbírá a následně opravuje. V garáži má celou řadu zajímavých skvostů, ovšem nás nejvíce zajímá jeho černá Tatra 87 z roku 1941.
Paul totiž tuhle Tatru kvůli redaktorům vytáhl z garáže, naložil svou podobně výstřední přítelkyni a všichni se vydali na okružní jízdu po Los Angeles, během niž se Paul rozpovídal o zajímavém příběhu jeho Tatrovky.
Ta byla vyrobena v roce 1941, tedy během Německé okupace Československa, takže se záhy po výrobě dostala do rukou německé armády. Jaký byl její příběh ve službách nacistů nevíme, ovšem během války se dostala do rukou spojenců, kteří ji dopravili do USA. Tam však nebohá Tatrovka stála desítky let na betonovém podstavci, až z ní zbylo jen rezavé torzo.
Paul a jeho přítelkyně Dydia koupili Tatrovku v roce 2001 na eBay za cca 8000 dolarů, což dnes vychází v přepočtu na 173000 korun. Vůz však potřeboval kompletní rekonstrukci, na které pracoval jak sám Paul, tak zakázkoví výrobci a nakonec i odborníci v Česku, kam byl vůz nakonec odeslán k dokončení renovace.
Během cesty po Los Angeles se však projevila jedna z technických charakteristik staré Tatrovky. Její vzduchem chlazený motor byl totiž navržen pro svižnější jízdu, během které se dokáže bez problému uchladit. Los Angeles je však známé hlavně pro své nekonečné zácpy a kolony, což kopřivnickému veteránovi rozhodně neprospívá.
Tatrovka sice dokázala dojet až ke garáži, ovšem vyjet na chodník a k vratům už pro ni byl nepřekonatelný problém. Celá posádka tak vyskákala a všichni tlačili. Přidal se dokonce i zcela neznámý člověk, který kvůli Tatře v nesnázích zablokoval svým autem křižovatku.
Ani tento neveselý zážitek na konci však redaktorům jejich nadšení z Tatry nevzal. Jak nakonec prohlásil Michael Ballaban, jeden z redaktorů Jalopnik, "Spousta lidí se stěhuje do Los Angeles, aby se cítili výjimečně. Když ale vlastníte jeden z těchto vozů, výjimečněji už se cítit nemůžete." Kompletní dojmy redaktorů, včetně videa, naleznete na webu Jalopnik.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).