Téměř 10 let nesl označení největšího automobilu (konkrétně korbového sklápěče, tzv. „dampr“) Liebherr T282B s užitečným zatížením 360 tun. V roce 2013 jej ale překonal běloruský BelAZ 75710 s užitečným zatížením 450 tun. A právě o něm bude tento článek.
Nikoho nepřekvapí další extrémní čísla technických dat. BelAZ je například dlouhý 20 metrů, široký téměř 10 metrů, a protéká jím 890 litrů chladicí kapaliny a 540 litrů oleje. Velice zajímavý je však systém pohonných jednotek!
Auto totiž disponuje dvěma naftovými agregáty o celkovém objemu 65 litrů, které disponují výkonem 2332 koní a točivým momentem 9313 Nm. Ty nepohánějí přímo kola, nýbrž elektromotory integrované v kolech. Tuto čtveřici elektromotorů vyrobil německý Siemens. Každý disponuje špičkovým výkonem 1200 kW (1630 k). Opravdu úctyhodná čísla.
K dispozici je dále dvojice nádrží na naftu o celkovém objemu 5600 litrů, průměrnou kombinovanou spotřebu však výrobce neudává. Malým zázrakem je také to, že BelAZ dokáže uvézt více, než sám váží. Jeho pohotovostní hmotnost je totiž „pouhých“ 360 tun, takže plně naložený (450 tun) dosahuje celkové hmotnosti 810 tun. I takto naložený dokáže upalovat až 64 km/h a vyjet 18% stoupání.
Trend ve zvětšování těchto speciálních damprů bude jistě i nadále pokračovat. Největší překážkou je ale fakt, že výrobci pneumatik zatím neumí vyrobit pneumatiku, který by tak těžký kolos unesla. BelAZ 75710 má tak zdvojené kola na obou nápravách, čímž konstruktéři výše zmíněný problém obešli. BelAZ je obutý na 63“ discích a pneumatikách 59/80 R63 se speciálním dezénem určeným pro použití v lomu.
Cenu výrobce neudává.
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.