Téměř 10 let nesl označení největšího automobilu (konkrétně korbového sklápěče, tzv. „dampr“) Liebherr T282B s užitečným zatížením 360 tun. V roce 2013 jej ale překonal běloruský BelAZ 75710 s užitečným zatížením 450 tun. A právě o něm bude tento článek.
Nikoho nepřekvapí další extrémní čísla technických dat. BelAZ je například dlouhý 20 metrů, široký téměř 10 metrů, a protéká jím 890 litrů chladicí kapaliny a 540 litrů oleje. Velice zajímavý je však systém pohonných jednotek!
Auto totiž disponuje dvěma naftovými agregáty o celkovém objemu 65 litrů, které disponují výkonem 2332 koní a točivým momentem 9313 Nm. Ty nepohánějí přímo kola, nýbrž elektromotory integrované v kolech. Tuto čtveřici elektromotorů vyrobil německý Siemens. Každý disponuje špičkovým výkonem 1200 kW (1630 k). Opravdu úctyhodná čísla.
K dispozici je dále dvojice nádrží na naftu o celkovém objemu 5600 litrů, průměrnou kombinovanou spotřebu však výrobce neudává. Malým zázrakem je také to, že BelAZ dokáže uvézt více, než sám váží. Jeho pohotovostní hmotnost je totiž „pouhých“ 360 tun, takže plně naložený (450 tun) dosahuje celkové hmotnosti 810 tun. I takto naložený dokáže upalovat až 64 km/h a vyjet 18% stoupání.
Trend ve zvětšování těchto speciálních damprů bude jistě i nadále pokračovat. Největší překážkou je ale fakt, že výrobci pneumatik zatím neumí vyrobit pneumatiku, který by tak těžký kolos unesla. BelAZ 75710 má tak zdvojené kola na obou nápravách, čímž konstruktéři výše zmíněný problém obešli. BelAZ je obutý na 63“ discích a pneumatikách 59/80 R63 se speciálním dezénem určeným pro použití v lomu.
Cenu výrobce neudává.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.