Téměř 10 let nesl označení největšího automobilu (konkrétně korbového sklápěče, tzv. „dampr“) Liebherr T282B s užitečným zatížením 360 tun. V roce 2013 jej ale překonal běloruský BelAZ 75710 s užitečným zatížením 450 tun. A právě o něm bude tento článek.
Nikoho nepřekvapí další extrémní čísla technických dat. BelAZ je například dlouhý 20 metrů, široký téměř 10 metrů, a protéká jím 890 litrů chladicí kapaliny a 540 litrů oleje. Velice zajímavý je však systém pohonných jednotek!
Auto totiž disponuje dvěma naftovými agregáty o celkovém objemu 65 litrů, které disponují výkonem 2332 koní a točivým momentem 9313 Nm. Ty nepohánějí přímo kola, nýbrž elektromotory integrované v kolech. Tuto čtveřici elektromotorů vyrobil německý Siemens. Každý disponuje špičkovým výkonem 1200 kW (1630 k). Opravdu úctyhodná čísla.
K dispozici je dále dvojice nádrží na naftu o celkovém objemu 5600 litrů, průměrnou kombinovanou spotřebu však výrobce neudává. Malým zázrakem je také to, že BelAZ dokáže uvézt více, než sám váží. Jeho pohotovostní hmotnost je totiž „pouhých“ 360 tun, takže plně naložený (450 tun) dosahuje celkové hmotnosti 810 tun. I takto naložený dokáže upalovat až 64 km/h a vyjet 18% stoupání.
Trend ve zvětšování těchto speciálních damprů bude jistě i nadále pokračovat. Největší překážkou je ale fakt, že výrobci pneumatik zatím neumí vyrobit pneumatiku, který by tak těžký kolos unesla. BelAZ 75710 má tak zdvojené kola na obou nápravách, čímž konstruktéři výše zmíněný problém obešli. BelAZ je obutý na 63“ discích a pneumatikách 59/80 R63 se speciálním dezénem určeným pro použití v lomu.
Cenu výrobce neudává.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.