Téměř 10 let nesl označení největšího automobilu (konkrétně korbového sklápěče, tzv. „dampr“) Liebherr T282B s užitečným zatížením 360 tun. V roce 2013 jej ale překonal běloruský BelAZ 75710 s užitečným zatížením 450 tun. A právě o něm bude tento článek.
Nikoho nepřekvapí další extrémní čísla technických dat. BelAZ je například dlouhý 20 metrů, široký téměř 10 metrů, a protéká jím 890 litrů chladicí kapaliny a 540 litrů oleje. Velice zajímavý je však systém pohonných jednotek!
Auto totiž disponuje dvěma naftovými agregáty o celkovém objemu 65 litrů, které disponují výkonem 2332 koní a točivým momentem 9313 Nm. Ty nepohánějí přímo kola, nýbrž elektromotory integrované v kolech. Tuto čtveřici elektromotorů vyrobil německý Siemens. Každý disponuje špičkovým výkonem 1200 kW (1630 k). Opravdu úctyhodná čísla.
K dispozici je dále dvojice nádrží na naftu o celkovém objemu 5600 litrů, průměrnou kombinovanou spotřebu však výrobce neudává. Malým zázrakem je také to, že BelAZ dokáže uvézt více, než sám váží. Jeho pohotovostní hmotnost je totiž „pouhých“ 360 tun, takže plně naložený (450 tun) dosahuje celkové hmotnosti 810 tun. I takto naložený dokáže upalovat až 64 km/h a vyjet 18% stoupání.
Trend ve zvětšování těchto speciálních damprů bude jistě i nadále pokračovat. Největší překážkou je ale fakt, že výrobci pneumatik zatím neumí vyrobit pneumatiku, který by tak těžký kolos unesla. BelAZ 75710 má tak zdvojené kola na obou nápravách, čímž konstruktéři výše zmíněný problém obešli. BelAZ je obutý na 63“ discích a pneumatikách 59/80 R63 se speciálním dezénem určeným pro použití v lomu.
Cenu výrobce neudává.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?