Rychlost 1 609 km/h zůstane nepokořena, projekt Bloodhound SSC je bez peněz a krachuje

Bloodhound SSC
Bloodhound SSC, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 7. prosince 2018 16:54
Sdílej:

Bloodhound SSC byl velkolepým projektem, který si nekladl za cíl nic menšího, než dosáhnout rychlosti 1 000 mil za hodinu, tedy cca 1 609 km/h. a to v upraveném stroji poháněném proudovým motorem ze stíhačky. Podobně jako řada podobně grandiózních projektů se však Bloodhound SSC dostal do finančních potíží, které znamenají jeho definitivní konec.

Unikátní stroj Bloodhound SSC měl být pýchou britského inženýrství, která během jízdy speciálně upraveným vyschlým řečištěm v JAR překoná rychlost 1000 mol v hodině, tedy přes 1 6009 km/h nebo chcete-li 1.3 Machu. Na vývoji a stavbě 12.8 metru dlouhého stroje se přitom podílela řada britských firem, které mu nadělily skutečně špičkovou techniku.

Hlavní pohonnou jednotku měl být proudový motor Rolls-Royce určený pro stíhačku Eurofighter Typhoon, který doplňuje trojice raketových motorů na pevné palivo. Pokud jejich výkony sečteme, dostáváme se na výkon okolo těžko uvěřitelných 135 000 koňských sil. 

Rychlost 1 600 km/h vyžadovala i speciální kola, která by dokázala vydržet velké namáhání a vysoké teploty. Proto dostal Bloodhound speciální kola vytvořena ze slitiny hliníku a zinku, která měla i při 10 200 otáčkách za minutu odolat extrémnímu třetí generovanému během jízdy.

Velkou výzvou byla i aerodynamika stroje. Konstruktéři Bloodhoundu totiž museli najít ideální poměr mezi přítlačnou silou a minimálním odporem, aby vůz zůstal dostatečně manévrovatelným ale neodlepil se během jízdy od země. Každý záhyb karoserie tak prošel řadou simulací i zkoušek a vymodelován byl s maximální přesností.

Projekt zkrátka vyžadoval obrovskou pozornost, neboť jeho cílem bylo posunout pozemní rychlostní rekord o 33 %, což by byl dosud nevídaný skok. Navíc se předpokládalo, že po překonání tohoto rekordu už se nového pravděpodobně nedočkáme. 

Budoucím rekordmanem, který měl tu čest usednout za knipl tohoto speciálu, byl zvolen zkušený pilot RAF a současně aktuální držitel pozemního rychlostního rekordu Andy Green. Mimochodem ke svému předchozímu pokusu využil stroj označovaný Thrust SSC, který byl vůbec prvním supersonickým vozem.

V září se však objevila informace, podle které se celý projekt dostal do finančních problémů a přešel pod nucenou správu. Andrew Sheridan, správce projektu, se však ve svém rozhovoru pro Autocar snažil situaci uklidnit. Podle jeho slov se ve světě velkých společností bohatých investorů jednalo sotva o pár drobných, které projekt potřeboval ke svému přežití.

Těch pár drobných však bylo 25 milionů liber, cca 723,8 milionu korun, které do projektu bohužel nikdo nevložil. Dosud jediným představením Bloodhoundu tak byla jeho testovací jízda, během které dosáhl rychlosti cca 321,8 km/h. Vzhledem k potenciálu stroje se tedy jednalo spíš o takové pojíždění.

Projekt Bloodhound SSC tedy oficiálně končí a jeho aktiva budou prodána, což by mělo pomoci pokrýt jakékoliv možné dluhy. Osud samotného stroje je zatím neznámý, rozhodně však nezůstane v současné podobě. Konstruktéři totiž budou muset vrátit techniku, která jim byla od sponzorů jen zapůjčena. A k té se řadí i proudový motor stíhačky Eurofighter Typhoon, které zapůjčilo Královské letectvo - tedy RAF.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?