Není pochyb o tom, že elektromobily nabízejí řadu zajímavých benefitů. Současně se k nim ale vztahuje i několik kontroverzí, mezi kterými hraje velkou roli otázka bezpečnosti jejich Lithium-Iontových baterií. Při jejich poškození totiž může dojít k požáru, který není snadné uhasit. Na to však řada hasičů nebyla zprvu připravena.
O nebezpečích spojených s požáry elektromobilů už se po celém světě objevily stovky zpráv, díky čemuž povědomí mezi lidmi výrazně stouplo. Ještě v minulém roce však byla situace poněkud jiná a řada požárníků stále neměla dostatek zkušeností a hlavně informací, jak v podobných případech zasahovat.
To byl případ i nehody v srpnu 2017, kdy bílá Tesla Model X narazila ve vysoké rychlosti do domu, následkem čehož došlo k poškození jejích akumulátorů a vzniku požáru. Ten se sice přivolaným hasičům podařilo dostat rychle pod kontrolu, jejich výhra však neměla dlouhého trvání.
Zhruba 45 minut až hodinu po uhašení požáru a odtažení Tesly na příjezdovou cestu se situace začala opět komplikovat. Z poškozené Tesly začal stoupat hustý bílý dým, který požárníci zprvu považovali za chemický požár. Zanedlouho se však objevily oranžové plameny připomínající hoření tryskového motoru.
Jak se totiž později ukázalo, Tesla narazila do domu ve skutečně vysoké rychlosti, což vedlo k poškození její podlahy s uloženými akumulátory. V garáži tak ležely i jednotlivé články baterií z akumulátoru, čemuž však hasiči zprvu nevěnovali pozornost. Následkem byl však tzv. „thermal-runaway" baterie Tesly.
Hasiči se tak opět pustili do hašení, požár se jim však nedařilo dostat pod kontrolu a tak jeden z požárníků kontaktoval speciální linku Tesly, která je vyhrazena právě záchranářům v podobných případech. Operátor mu pak sdělil, že mají dvě možnosti: 1. nechat požár dohořet, 2. použít velké množství vody.
K nehodě ale došlo v hustě zastavěné oblasti a tak se hasiči s ohledem na bezpečí rozhodli požár uhasit. Tou dobou však ještě nevěděli, že velké množství vody znamená 1.5 hodiny hašení. Všichni si ale uvědomovali riziko opětovného požáru, takže u ohořelé Tesly čekaly až do příjezdu odtahového vozu. A udělali dobře.
V momentě, kdy odtahový vůz začal Teslu nakládat na korbu, došlo k dalšímu samovznícení. Hasiči však byli připraveni a díky částečně zvednutému vozu se snáze dostali k podlaze, kde bylo epicentrum požáru. Během dalších 15 minut tak byl i tento zárodek požáru zlikvidován a Tesla mohla být s největší opatrností odtažena na bezpečné místo.
Je těžké soudit, zda by u vozidla s tradičním spalovacím motorem došlo ke stejným následkům, jejichž likvidace zabrala hasičům několik hodin i pořádný kus nervů. Na druhou stranu je potřeba ocenit přístup Tesly i dalších výrobců elektromobilů, kteří jsou si rizik vědomi a proto pro hasiče a záchranáře pořádají speciální školení. Navíc existují i speciální weby a telefonní linky, na kterých mohou hasiči dostat rychlou odpověď, případně se samostatně vzdělávat.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?