Není pochyb o tom, že elektromobily nabízejí řadu zajímavých benefitů. Současně se k nim ale vztahuje i několik kontroverzí, mezi kterými hraje velkou roli otázka bezpečnosti jejich Lithium-Iontových baterií. Při jejich poškození totiž může dojít k požáru, který není snadné uhasit. Na to však řada hasičů nebyla zprvu připravena.
O nebezpečích spojených s požáry elektromobilů už se po celém světě objevily stovky zpráv, díky čemuž povědomí mezi lidmi výrazně stouplo. Ještě v minulém roce však byla situace poněkud jiná a řada požárníků stále neměla dostatek zkušeností a hlavně informací, jak v podobných případech zasahovat.
To byl případ i nehody v srpnu 2017, kdy bílá Tesla Model X narazila ve vysoké rychlosti do domu, následkem čehož došlo k poškození jejích akumulátorů a vzniku požáru. Ten se sice přivolaným hasičům podařilo dostat rychle pod kontrolu, jejich výhra však neměla dlouhého trvání.
Zhruba 45 minut až hodinu po uhašení požáru a odtažení Tesly na příjezdovou cestu se situace začala opět komplikovat. Z poškozené Tesly začal stoupat hustý bílý dým, který požárníci zprvu považovali za chemický požár. Zanedlouho se však objevily oranžové plameny připomínající hoření tryskového motoru.
Jak se totiž později ukázalo, Tesla narazila do domu ve skutečně vysoké rychlosti, což vedlo k poškození její podlahy s uloženými akumulátory. V garáži tak ležely i jednotlivé články baterií z akumulátoru, čemuž však hasiči zprvu nevěnovali pozornost. Následkem byl však tzv. „thermal-runaway" baterie Tesly.
Hasiči se tak opět pustili do hašení, požár se jim však nedařilo dostat pod kontrolu a tak jeden z požárníků kontaktoval speciální linku Tesly, která je vyhrazena právě záchranářům v podobných případech. Operátor mu pak sdělil, že mají dvě možnosti: 1. nechat požár dohořet, 2. použít velké množství vody.
K nehodě ale došlo v hustě zastavěné oblasti a tak se hasiči s ohledem na bezpečí rozhodli požár uhasit. Tou dobou však ještě nevěděli, že velké množství vody znamená 1.5 hodiny hašení. Všichni si ale uvědomovali riziko opětovného požáru, takže u ohořelé Tesly čekaly až do příjezdu odtahového vozu. A udělali dobře.
V momentě, kdy odtahový vůz začal Teslu nakládat na korbu, došlo k dalšímu samovznícení. Hasiči však byli připraveni a díky částečně zvednutému vozu se snáze dostali k podlaze, kde bylo epicentrum požáru. Během dalších 15 minut tak byl i tento zárodek požáru zlikvidován a Tesla mohla být s největší opatrností odtažena na bezpečné místo.
Je těžké soudit, zda by u vozidla s tradičním spalovacím motorem došlo ke stejným následkům, jejichž likvidace zabrala hasičům několik hodin i pořádný kus nervů. Na druhou stranu je potřeba ocenit přístup Tesly i dalších výrobců elektromobilů, kteří jsou si rizik vědomi a proto pro hasiče a záchranáře pořádají speciální školení. Navíc existují i speciální weby a telefonní linky, na kterých mohou hasiči dostat rychlou odpověď, případně se samostatně vzdělávat.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.