Není pochyb o tom, že elektromobily nabízejí řadu zajímavých benefitů. Současně se k nim ale vztahuje i několik kontroverzí, mezi kterými hraje velkou roli otázka bezpečnosti jejich Lithium-Iontových baterií. Při jejich poškození totiž může dojít k požáru, který není snadné uhasit. Na to však řada hasičů nebyla zprvu připravena.
O nebezpečích spojených s požáry elektromobilů už se po celém světě objevily stovky zpráv, díky čemuž povědomí mezi lidmi výrazně stouplo. Ještě v minulém roce však byla situace poněkud jiná a řada požárníků stále neměla dostatek zkušeností a hlavně informací, jak v podobných případech zasahovat.
To byl případ i nehody v srpnu 2017, kdy bílá Tesla Model X narazila ve vysoké rychlosti do domu, následkem čehož došlo k poškození jejích akumulátorů a vzniku požáru. Ten se sice přivolaným hasičům podařilo dostat rychle pod kontrolu, jejich výhra však neměla dlouhého trvání.
Zhruba 45 minut až hodinu po uhašení požáru a odtažení Tesly na příjezdovou cestu se situace začala opět komplikovat. Z poškozené Tesly začal stoupat hustý bílý dým, který požárníci zprvu považovali za chemický požár. Zanedlouho se však objevily oranžové plameny připomínající hoření tryskového motoru.
Jak se totiž později ukázalo, Tesla narazila do domu ve skutečně vysoké rychlosti, což vedlo k poškození její podlahy s uloženými akumulátory. V garáži tak ležely i jednotlivé články baterií z akumulátoru, čemuž však hasiči zprvu nevěnovali pozornost. Následkem byl však tzv. „thermal-runaway" baterie Tesly.
Hasiči se tak opět pustili do hašení, požár se jim však nedařilo dostat pod kontrolu a tak jeden z požárníků kontaktoval speciální linku Tesly, která je vyhrazena právě záchranářům v podobných případech. Operátor mu pak sdělil, že mají dvě možnosti: 1. nechat požár dohořet, 2. použít velké množství vody.
K nehodě ale došlo v hustě zastavěné oblasti a tak se hasiči s ohledem na bezpečí rozhodli požár uhasit. Tou dobou však ještě nevěděli, že velké množství vody znamená 1.5 hodiny hašení. Všichni si ale uvědomovali riziko opětovného požáru, takže u ohořelé Tesly čekaly až do příjezdu odtahového vozu. A udělali dobře.
V momentě, kdy odtahový vůz začal Teslu nakládat na korbu, došlo k dalšímu samovznícení. Hasiči však byli připraveni a díky částečně zvednutému vozu se snáze dostali k podlaze, kde bylo epicentrum požáru. Během dalších 15 minut tak byl i tento zárodek požáru zlikvidován a Tesla mohla být s největší opatrností odtažena na bezpečné místo.
Je těžké soudit, zda by u vozidla s tradičním spalovacím motorem došlo ke stejným následkům, jejichž likvidace zabrala hasičům několik hodin i pořádný kus nervů. Na druhou stranu je potřeba ocenit přístup Tesly i dalších výrobců elektromobilů, kteří jsou si rizik vědomi a proto pro hasiče a záchranáře pořádají speciální školení. Navíc existují i speciální weby a telefonní linky, na kterých mohou hasiči dostat rychlou odpověď, případně se samostatně vzdělávat.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?