Spolehlivost vs. loajalita: České firmy mají při volbě vozu jasno

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: Toyota
Antonín Marek , AutoRoad.cz 6. prosince 2018 08:39
Sdílej:

Jen tři procenta tuzemských firem se při koupi vozů do flotil rozhoduje na základě loajality ke značce. Nejdůležitějším kritériem při výběru vozu je spolehlivost. Pro tři z deseti firem je důležitá cena splátky. Vyplývá to z průzkumu agentury NMS Market Research pro automobilku Toyota mezi fleetovými manažery.

Důležitá je také spotřeba, ale jen málokdo ji považuje za nejdůležitější. Nejrozšířenějšími značkami ve fleetu jsou koncernové vozy Škoda a Volkswagen. Podíl v jednotkách procent mají Renault a Ford.

Téměř tři čtvrtiny vozových parků tvoří různé značky různých koncernů, v pětině jsou zastoupeny pouze značky jedné skupiny a desetinu parků tvoří vozy jedné značky.

O přechodu k hybridům uvažuje polovina firem

Zvyšuje se také procento firem, které uvažují o přechodu k hybridním vozům. Teď je to už 55 procent firem. K pořízení hybridu motivuje zejména úspora provozních nákladů, kterou jako hlavní důvod uvádí 55 procent zájemců o tyto vozy.

Možnost slevy nebo individuální nabídky uvádí jako hlavní motiv pětina a nižší spotřebu zmiňuje 13 procent. Celkem pět procent by se rozhodovalo kvůli vyšší zůstatkové hodnotě auta na hybridní pohon.

Hybridy ušetří firmě desítky tisíc korun

Firma, která nakoupí na tři roky desítku aut s hybridním pohonem místo dieselů, může za tuto dobu ušetřit více než 100 tisíc korun. Do ovzduší zároveň unikne o celých 19 tun emisí CO2 méně. Toyota provedla toto srovnání na základě průměrných aktuálních cen paliva při běžném stylu jízdy.

Firemní flotila deseti hybridních vozů s výkonem 136 koní, spotřebou 3,5 litrů a ročním nájezdem 20 000 kilometrů ušetří na palivu majiteli za tři roky zhruba 114 000 Kč ve srovnání s flotilou běžných dieselů. Za pět let už je to 190 tisíc korun. Jeden hybrid tak za tři roky provozu ušetří více než 11 000 korun. Do vzduchu přitom vypustí 81 gramů na kilometr, průměrný diesel 113 gramů.

Hybridy už ušetřily 93 milionů tun emisí

„Od roku 1997, kdy Toyota poprvé představila model Prius, prodala automobilka po celém světě přes 12 milionů hybridních vozů. Dnes Toyota nabízí ve více než 90 zemích a regionech celého světa 34 různých modelů s hybridním pohonem. To napomohlo ke snížení emisí CO2 o plných 93 milionů tun,“ říká Martin Peleška, šéf českého zastoupení značek Toyota a Lexus.

Pro srovnání, s palivem za tisíc Kč ujede standardní auto ve městě kolem 400 kilometrů, hybrid až tisíc kilometrů. Nejpreferovanějším pohonem jsou ale ve vozových parcích českých firem stále diesely, které volí polovina firem, pro benzinové agregáty pak 29 podniků.

Zhruba 39 procent podniků vypisuje výběrové řízení na dodavatele nových vozů jednou za tři až pět let. Každý rok tendr vypisuje čtvrtina firem a jednou za dva roky necelá pětina (18 procent).

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.