Jen tři procenta tuzemských firem se při koupi vozů do flotil rozhoduje na základě loajality ke značce. Nejdůležitějším kritériem při výběru vozu je spolehlivost. Pro tři z deseti firem je důležitá cena splátky. Vyplývá to z průzkumu agentury NMS Market Research pro automobilku Toyota mezi fleetovými manažery.
Důležitá je také spotřeba, ale jen málokdo ji považuje za nejdůležitější. Nejrozšířenějšími značkami ve fleetu jsou koncernové vozy Škoda a Volkswagen. Podíl v jednotkách procent mají Renault a Ford.
Téměř tři čtvrtiny vozových parků tvoří různé značky různých koncernů, v pětině jsou zastoupeny pouze značky jedné skupiny a desetinu parků tvoří vozy jedné značky.
O přechodu k hybridům uvažuje polovina firem
Zvyšuje se také procento firem, které uvažují o přechodu k hybridním vozům. Teď je to už 55 procent firem. K pořízení hybridu motivuje zejména úspora provozních nákladů, kterou jako hlavní důvod uvádí 55 procent zájemců o tyto vozy.
Možnost slevy nebo individuální nabídky uvádí jako hlavní motiv pětina a nižší spotřebu zmiňuje 13 procent. Celkem pět procent by se rozhodovalo kvůli vyšší zůstatkové hodnotě auta na hybridní pohon.
Hybridy ušetří firmě desítky tisíc korun
Firma, která nakoupí na tři roky desítku aut s hybridním pohonem místo dieselů, může za tuto dobu ušetřit více než 100 tisíc korun. Do ovzduší zároveň unikne o celých 19 tun emisí CO2 méně. Toyota provedla toto srovnání na základě průměrných aktuálních cen paliva při běžném stylu jízdy.
Firemní flotila deseti hybridních vozů s výkonem 136 koní, spotřebou 3,5 litrů a ročním nájezdem 20 000 kilometrů ušetří na palivu majiteli za tři roky zhruba 114 000 Kč ve srovnání s flotilou běžných dieselů. Za pět let už je to 190 tisíc korun. Jeden hybrid tak za tři roky provozu ušetří více než 11 000 korun. Do vzduchu přitom vypustí 81 gramů na kilometr, průměrný diesel 113 gramů.
Hybridy už ušetřily 93 milionů tun emisí
„Od roku 1997, kdy Toyota poprvé představila model Prius, prodala automobilka po celém světě přes 12 milionů hybridních vozů. Dnes Toyota nabízí ve více než 90 zemích a regionech celého světa 34 různých modelů s hybridním pohonem. To napomohlo ke snížení emisí CO2 o plných 93 milionů tun,“ říká Martin Peleška, šéf českého zastoupení značek Toyota a Lexus.
Pro srovnání, s palivem za tisíc Kč ujede standardní auto ve městě kolem 400 kilometrů, hybrid až tisíc kilometrů. Nejpreferovanějším pohonem jsou ale ve vozových parcích českých firem stále diesely, které volí polovina firem, pro benzinové agregáty pak 29 podniků.
Zhruba 39 procent podniků vypisuje výběrové řízení na dodavatele nových vozů jednou za tři až pět let. Každý rok tendr vypisuje čtvrtina firem a jednou za dva roky necelá pětina (18 procent).
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.