Jen tři procenta tuzemských firem se při koupi vozů do flotil rozhoduje na základě loajality ke značce. Nejdůležitějším kritériem při výběru vozu je spolehlivost. Pro tři z deseti firem je důležitá cena splátky. Vyplývá to z průzkumu agentury NMS Market Research pro automobilku Toyota mezi fleetovými manažery.
Důležitá je také spotřeba, ale jen málokdo ji považuje za nejdůležitější. Nejrozšířenějšími značkami ve fleetu jsou koncernové vozy Škoda a Volkswagen. Podíl v jednotkách procent mají Renault a Ford.
Téměř tři čtvrtiny vozových parků tvoří různé značky různých koncernů, v pětině jsou zastoupeny pouze značky jedné skupiny a desetinu parků tvoří vozy jedné značky.
O přechodu k hybridům uvažuje polovina firem
Zvyšuje se také procento firem, které uvažují o přechodu k hybridním vozům. Teď je to už 55 procent firem. K pořízení hybridu motivuje zejména úspora provozních nákladů, kterou jako hlavní důvod uvádí 55 procent zájemců o tyto vozy.
Možnost slevy nebo individuální nabídky uvádí jako hlavní motiv pětina a nižší spotřebu zmiňuje 13 procent. Celkem pět procent by se rozhodovalo kvůli vyšší zůstatkové hodnotě auta na hybridní pohon.
Hybridy ušetří firmě desítky tisíc korun
Firma, která nakoupí na tři roky desítku aut s hybridním pohonem místo dieselů, může za tuto dobu ušetřit více než 100 tisíc korun. Do ovzduší zároveň unikne o celých 19 tun emisí CO2 méně. Toyota provedla toto srovnání na základě průměrných aktuálních cen paliva při běžném stylu jízdy.
Firemní flotila deseti hybridních vozů s výkonem 136 koní, spotřebou 3,5 litrů a ročním nájezdem 20 000 kilometrů ušetří na palivu majiteli za tři roky zhruba 114 000 Kč ve srovnání s flotilou běžných dieselů. Za pět let už je to 190 tisíc korun. Jeden hybrid tak za tři roky provozu ušetří více než 11 000 korun. Do vzduchu přitom vypustí 81 gramů na kilometr, průměrný diesel 113 gramů.
Hybridy už ušetřily 93 milionů tun emisí
„Od roku 1997, kdy Toyota poprvé představila model Prius, prodala automobilka po celém světě přes 12 milionů hybridních vozů. Dnes Toyota nabízí ve více než 90 zemích a regionech celého světa 34 různých modelů s hybridním pohonem. To napomohlo ke snížení emisí CO2 o plných 93 milionů tun,“ říká Martin Peleška, šéf českého zastoupení značek Toyota a Lexus.
Pro srovnání, s palivem za tisíc Kč ujede standardní auto ve městě kolem 400 kilometrů, hybrid až tisíc kilometrů. Nejpreferovanějším pohonem jsou ale ve vozových parcích českých firem stále diesely, které volí polovina firem, pro benzinové agregáty pak 29 podniků.
Zhruba 39 procent podniků vypisuje výběrové řízení na dodavatele nových vozů jednou za tři až pět let. Každý rok tendr vypisuje čtvrtina firem a jednou za dva roky necelá pětina (18 procent).
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.