Včerejší den byl pro některé řidiče opravdu náročný. Silná ledovka nás trápila již od brzkých ranních hodin, a postupně se z Karlovarského kraje šířila do dalších okresů. Vytrvalý déšť bohužel odplavoval posypovou sůl, a teploty těsně pod nulou připravily takové podmínky, které letos poprvé dokonale prověřili řidiče i jejich automobily. Jak na zledovatělém povrchu jezdit? A na co si dát největší pozor?
Ledovka je totiž zákeřná, mnohdy nejde vidět a nelze se na ni ani nějak zvlášť připravit. A když už nám to "ujede", bývá většinou pozdě. Zvláštně ve Spojených státech amerických bývá na ledové silnice zaměřená speciální informační kampaň, neboť zde díky nim pravidelně zahyne několik set lidských životů. Statisticky je tak dokonce ledovka nebezpečnější než ostatní přírodní nebezpečí - tornáda, hurikány a záplavy. Proto je důležité zvýšit povědomí veřejnosti o tom, jak samotnému vzniku nebezpečí předcházet, neboť zvládnutí smyku je náročný úkon i pro zkušené řidiče. Přitom stačí mnohdy jediné, a to sundat nohu z plynu.
Žádná lokalita ani vozidlo není imunní
Vznik ledovky hrozí kdekoliv v ČR a je úplně jedno, zda se právě pohybujete v horách nebo v hlavním městě. Jakmile klesnou teploty k nule, stačí sněhový poprašek nebo slabé mrholení a ledovka je na světě. Pokud v zimním období nesledujete teploměr, téměř všechny moderní vozy vás na možnost zamrzlých silnic upozorňují, pokud okolní teplota klesne pod +3°C.
Na ledu nehraje roli, zda je vaše vozidlo vybaveno pohonem všech kol nebo pokročilými asistenčními a bezpečnostními systémy. Samozřejmě, že řidiči takových aut mají výhodu. Neznamená to ale však, že by neměli sundat nohu z plynu. Pokud nezmění cestovní rychlost a dostanou se se svým vozem do smyku, pohon všech kol ani bezpečnostní systémy neznamenají absolutní spásu.
Nikdo nemá schopnosti pohybovat se bezpečně na zledovatělých silnicích obvyklou rychlostí
To bývá bohužel faktor mnoha vážných a smrtelných nehod - přemíra důvěry ve vlastní schopnosti či schopnosti vozidla. Někteří řidiči mají pocit, že mají dostatek zkušeností s jízdou v zimě a proto mohou pokračovat běžnou rychlostí. Ale zvládnutí smyku při dálničních rychlostech je těžké i pro profesionální závodníky.
Kde všude číhá nebezpečí?
Nejvíce nehod se odehraje na mostech, přejezdech a vyvýšených silnicích. Nebezpečné jsou samozřejmě jakékoliv zatáčky, místa náhlého zpomalení i zrychlení. Nebezpečí číhá také na silnicích s nízkým provozem, v tunelech či na dlažbě. Mnoho lokalit kombinuje hned několik těchto rizikových faktorů. Sjezdy z dálnic, nadjezdy, mosty, semafory... Zpravidla se jedná o místa, kde proudění studeného vzduchu ochlazuje povrch vozovky.
Pravidlo 1: Sledujte počasí a aktuální teplotu
Mělo by se to stát každodenní rutinou - podívat se na teploměr dříve, než vyjedete a sledovat ho během cesty. Pokud se teploty blíží nule a vozovka není zcela suchá, měli byste být připraveni na hrozící nebezpečí.
Pravidlo 2: Snižte rychlost
Zpomalení je nejdůležitější věc, kterou musíte při jízdě na sněhu či ledu udělat. Díky vysokým rychlostem je snadné ztratit kontrolu nad vozidlem a nízká rychlost je tou nejlepší prevencí, kterou můžete udělat. Lépe se v ní smyk zvládá a pokud už dojde k nehodě samotné, následky nejsou tak fatální.
Pravidlo 3: Opatrně na brzdy
Brzdy bývají na ledovce spouštěčem toho nejhoršího. Nejčastějším smykem na ledovce bývá smyk přetáčivý, pokud ale cítíme, že nad vozidlem ztrácíme kontrolu, měli bychom především volantem korigovat smyk - tedy zatáček do požadovaného směru a čekat, až se vozidlo "srovná". Reflex ovšem řidiči velí prudce sešlápnout brzdový pedál, čímž většinou dojde k absolutní ztrátě trakce a smyku, který už je nezvladatelný.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.