Česko pokryla ledovka. Jak jezdit a na co si dát pozor?

-jka / AutoRoad.cz, 1. prosince 2018, 08:55 Google+

Včerejší den byl pro některé řidiče opravdu náročný. Silná ledovka nás trápila již od brzkých ranních hodin, a postupně se z Karlovarského kraje šířila do dalších okresů. Vytrvalý déšť bohužel odplavoval posypovou sůl, a teploty těsně pod nulou připravily takové podmínky, které letos poprvé dokonale prověřili řidiče i jejich automobily. Jak na zledovatělém povrchu jezdit? A na co si dát největší pozor?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Ledovka je totiž zákeřná, mnohdy nejde vidět a nelze se na ni ani nějak zvlášť připravit. A když už nám to "ujede", bývá většinou pozdě. Zvláštně ve Spojených státech amerických bývá na ledové silnice zaměřená speciální informační kampaň, neboť zde díky nim pravidelně zahyne několik set lidských životů. Statisticky je tak dokonce ledovka nebezpečnější než ostatní přírodní nebezpečí - tornáda, hurikány a záplavy. Proto je důležité zvýšit povědomí veřejnosti o tom, jak samotnému vzniku nebezpečí předcházet, neboť zvládnutí smyku je náročný úkon i pro zkušené řidiče. Přitom stačí mnohdy jediné, a to sundat nohu z plynu.

Žádná lokalita ani vozidlo není imunní

Vznik ledovky hrozí kdekoliv v ČR a je úplně jedno, zda se právě pohybujete v horách nebo v hlavním městě. Jakmile klesnou teploty k nule, stačí sněhový poprašek nebo slabé mrholení a ledovka je na světě. Pokud v zimním období nesledujete teploměr, téměř všechny moderní vozy vás na možnost zamrzlých silnic upozorňují, pokud okolní teplota klesne pod +3°C. 

Na ledu nehraje roli, zda je vaše vozidlo vybaveno pohonem všech kol nebo pokročilými asistenčními a bezpečnostními systémy. Samozřejmě, že řidiči takových aut mají výhodu. Neznamená to ale však, že by neměli sundat nohu z plynu. Pokud nezmění cestovní rychlost a dostanou se se svým vozem do smyku, pohon všech kol ani bezpečnostní systémy neznamenají absolutní spásu.

How to correct a slide on an icy road (13:02) | zdroj: youtube.com

Nikdo nemá schopnosti pohybovat se bezpečně na zledovatělých silnicích obvyklou rychlostí

To bývá bohužel faktor mnoha vážných a smrtelných nehod - přemíra důvěry ve vlastní schopnosti či schopnosti vozidla. Někteří řidiči mají pocit, že mají dostatek zkušeností s jízdou v zimě a proto mohou pokračovat běžnou rychlostí. Ale zvládnutí smyku při dálničních rychlostech je těžké i pro profesionální závodníky.

Kde všude číhá nebezpečí?

Nejvíce nehod se odehraje na mostech, přejezdech a vyvýšených silnicích. Nebezpečné jsou samozřejmě jakékoliv zatáčky, místa náhlého zpomalení i zrychlení. Nebezpečí číhá také na silnicích s nízkým provozem, v tunelech či na dlažbě. Mnoho lokalit kombinuje hned několik těchto rizikových faktorů. Sjezdy z dálnic, nadjezdy, mosty, semafory... Zpravidla se jedná o místa, kde proudění studeného vzduchu ochlazuje povrch vozovky. 

Pravidlo 1: Sledujte počasí a aktuální teplotu

Mělo by se to stát každodenní rutinou - podívat se na teploměr dříve, než vyjedete a sledovat ho během cesty. Pokud se teploty blíží nule a vozovka není zcela suchá, měli byste být připraveni na hrozící nebezpečí. 

Pravidlo 2: Snižte rychlost

Zpomalení je nejdůležitější věc, kterou musíte při jízdě na sněhu či ledu udělat. Díky vysokým rychlostem je snadné ztratit kontrolu nad vozidlem a nízká rychlost je tou nejlepší prevencí, kterou můžete udělat. Lépe se v ní smyk zvládá a pokud už dojde k nehodě samotné, následky nejsou tak fatální. 

Pravidlo 3: Opatrně na brzdy

Brzdy bývají na ledovce spouštěčem toho nejhoršího. Nejčastějším smykem na ledovce bývá smyk přetáčivý, pokud ale cítíme, že nad vozidlem ztrácíme kontrolu, měli bychom především volantem korigovat smyk - tedy zatáček do požadovaného směru a čekat, až se vozidlo "srovná". Reflex ovšem řidiči velí prudce sešlápnout brzdový pedál, čímž většinou dojde k absolutní ztrátě trakce a smyku, který už je nezvladatelný. 

Vytisknout

Diskuze: Česko pokryla ledovka. Jak jezdit a na co si dát pozor?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

reklama

Doporučujeme

První fotografie Kia Soul EV v evropské specifikaci

Evropská Kia Soul částečně odhalena, máme fotografie i první zajímavé údaje

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud