Včerejší den byl pro některé řidiče opravdu náročný. Silná ledovka nás trápila již od brzkých ranních hodin, a postupně se z Karlovarského kraje šířila do dalších okresů. Vytrvalý déšť bohužel odplavoval posypovou sůl, a teploty těsně pod nulou připravily takové podmínky, které letos poprvé dokonale prověřili řidiče i jejich automobily. Jak na zledovatělém povrchu jezdit? A na co si dát největší pozor?
Ledovka je totiž zákeřná, mnohdy nejde vidět a nelze se na ni ani nějak zvlášť připravit. A když už nám to "ujede", bývá většinou pozdě. Zvláštně ve Spojených státech amerických bývá na ledové silnice zaměřená speciální informační kampaň, neboť zde díky nim pravidelně zahyne několik set lidských životů. Statisticky je tak dokonce ledovka nebezpečnější než ostatní přírodní nebezpečí - tornáda, hurikány a záplavy. Proto je důležité zvýšit povědomí veřejnosti o tom, jak samotnému vzniku nebezpečí předcházet, neboť zvládnutí smyku je náročný úkon i pro zkušené řidiče. Přitom stačí mnohdy jediné, a to sundat nohu z plynu.
Žádná lokalita ani vozidlo není imunní
Vznik ledovky hrozí kdekoliv v ČR a je úplně jedno, zda se právě pohybujete v horách nebo v hlavním městě. Jakmile klesnou teploty k nule, stačí sněhový poprašek nebo slabé mrholení a ledovka je na světě. Pokud v zimním období nesledujete teploměr, téměř všechny moderní vozy vás na možnost zamrzlých silnic upozorňují, pokud okolní teplota klesne pod +3°C.
Na ledu nehraje roli, zda je vaše vozidlo vybaveno pohonem všech kol nebo pokročilými asistenčními a bezpečnostními systémy. Samozřejmě, že řidiči takových aut mají výhodu. Neznamená to ale však, že by neměli sundat nohu z plynu. Pokud nezmění cestovní rychlost a dostanou se se svým vozem do smyku, pohon všech kol ani bezpečnostní systémy neznamenají absolutní spásu.
Nikdo nemá schopnosti pohybovat se bezpečně na zledovatělých silnicích obvyklou rychlostí
To bývá bohužel faktor mnoha vážných a smrtelných nehod - přemíra důvěry ve vlastní schopnosti či schopnosti vozidla. Někteří řidiči mají pocit, že mají dostatek zkušeností s jízdou v zimě a proto mohou pokračovat běžnou rychlostí. Ale zvládnutí smyku při dálničních rychlostech je těžké i pro profesionální závodníky.
Kde všude číhá nebezpečí?
Nejvíce nehod se odehraje na mostech, přejezdech a vyvýšených silnicích. Nebezpečné jsou samozřejmě jakékoliv zatáčky, místa náhlého zpomalení i zrychlení. Nebezpečí číhá také na silnicích s nízkým provozem, v tunelech či na dlažbě. Mnoho lokalit kombinuje hned několik těchto rizikových faktorů. Sjezdy z dálnic, nadjezdy, mosty, semafory... Zpravidla se jedná o místa, kde proudění studeného vzduchu ochlazuje povrch vozovky.
Pravidlo 1: Sledujte počasí a aktuální teplotu
Mělo by se to stát každodenní rutinou - podívat se na teploměr dříve, než vyjedete a sledovat ho během cesty. Pokud se teploty blíží nule a vozovka není zcela suchá, měli byste být připraveni na hrozící nebezpečí.
Pravidlo 2: Snižte rychlost
Zpomalení je nejdůležitější věc, kterou musíte při jízdě na sněhu či ledu udělat. Díky vysokým rychlostem je snadné ztratit kontrolu nad vozidlem a nízká rychlost je tou nejlepší prevencí, kterou můžete udělat. Lépe se v ní smyk zvládá a pokud už dojde k nehodě samotné, následky nejsou tak fatální.
Pravidlo 3: Opatrně na brzdy
Brzdy bývají na ledovce spouštěčem toho nejhoršího. Nejčastějším smykem na ledovce bývá smyk přetáčivý, pokud ale cítíme, že nad vozidlem ztrácíme kontrolu, měli bychom především volantem korigovat smyk - tedy zatáček do požadovaného směru a čekat, až se vozidlo "srovná". Reflex ovšem řidiči velí prudce sešlápnout brzdový pedál, čímž většinou dojde k absolutní ztrátě trakce a smyku, který už je nezvladatelný.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?