Česko pokryla ledovka. Jak jezdit a na co si dát pozor?

-jka / AutoRoad.cz, 1. prosince 2018, 08:55 Google+

Včerejší den byl pro některé řidiče opravdu náročný. Silná ledovka nás trápila již od brzkých ranních hodin, a postupně se z Karlovarského kraje šířila do dalších okresů. Vytrvalý déšť bohužel odplavoval posypovou sůl, a teploty těsně pod nulou připravily takové podmínky, které letos poprvé dokonale prověřili řidiče i jejich automobily. Jak na zledovatělém povrchu jezdit? A na co si dát největší pozor?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Ledovka je totiž zákeřná, mnohdy nejde vidět a nelze se na ni ani nějak zvlášť připravit. A když už nám to "ujede", bývá většinou pozdě. Zvláštně ve Spojených státech amerických bývá na ledové silnice zaměřená speciální informační kampaň, neboť zde díky nim pravidelně zahyne několik set lidských životů. Statisticky je tak dokonce ledovka nebezpečnější než ostatní přírodní nebezpečí - tornáda, hurikány a záplavy. Proto je důležité zvýšit povědomí veřejnosti o tom, jak samotnému vzniku nebezpečí předcházet, neboť zvládnutí smyku je náročný úkon i pro zkušené řidiče. Přitom stačí mnohdy jediné, a to sundat nohu z plynu.

Žádná lokalita ani vozidlo není imunní

Vznik ledovky hrozí kdekoliv v ČR a je úplně jedno, zda se právě pohybujete v horách nebo v hlavním městě. Jakmile klesnou teploty k nule, stačí sněhový poprašek nebo slabé mrholení a ledovka je na světě. Pokud v zimním období nesledujete teploměr, téměř všechny moderní vozy vás na možnost zamrzlých silnic upozorňují, pokud okolní teplota klesne pod +3°C. 

Na ledu nehraje roli, zda je vaše vozidlo vybaveno pohonem všech kol nebo pokročilými asistenčními a bezpečnostními systémy. Samozřejmě, že řidiči takových aut mají výhodu. Neznamená to ale však, že by neměli sundat nohu z plynu. Pokud nezmění cestovní rychlost a dostanou se se svým vozem do smyku, pohon všech kol ani bezpečnostní systémy neznamenají absolutní spásu.

How to correct a slide on an icy road (13:02) | zdroj: youtube.com

Nikdo nemá schopnosti pohybovat se bezpečně na zledovatělých silnicích obvyklou rychlostí

To bývá bohužel faktor mnoha vážných a smrtelných nehod - přemíra důvěry ve vlastní schopnosti či schopnosti vozidla. Někteří řidiči mají pocit, že mají dostatek zkušeností s jízdou v zimě a proto mohou pokračovat běžnou rychlostí. Ale zvládnutí smyku při dálničních rychlostech je těžké i pro profesionální závodníky.

Kde všude číhá nebezpečí?

Nejvíce nehod se odehraje na mostech, přejezdech a vyvýšených silnicích. Nebezpečné jsou samozřejmě jakékoliv zatáčky, místa náhlého zpomalení i zrychlení. Nebezpečí číhá také na silnicích s nízkým provozem, v tunelech či na dlažbě. Mnoho lokalit kombinuje hned několik těchto rizikových faktorů. Sjezdy z dálnic, nadjezdy, mosty, semafory... Zpravidla se jedná o místa, kde proudění studeného vzduchu ochlazuje povrch vozovky. 

Pravidlo 1: Sledujte počasí a aktuální teplotu

Mělo by se to stát každodenní rutinou - podívat se na teploměr dříve, než vyjedete a sledovat ho během cesty. Pokud se teploty blíží nule a vozovka není zcela suchá, měli byste být připraveni na hrozící nebezpečí. 

Pravidlo 2: Snižte rychlost

Zpomalení je nejdůležitější věc, kterou musíte při jízdě na sněhu či ledu udělat. Díky vysokým rychlostem je snadné ztratit kontrolu nad vozidlem a nízká rychlost je tou nejlepší prevencí, kterou můžete udělat. Lépe se v ní smyk zvládá a pokud už dojde k nehodě samotné, následky nejsou tak fatální. 

Pravidlo 3: Opatrně na brzdy

Brzdy bývají na ledovce spouštěčem toho nejhoršího. Nejčastějším smykem na ledovce bývá smyk přetáčivý, pokud ale cítíme, že nad vozidlem ztrácíme kontrolu, měli bychom především volantem korigovat smyk - tedy zatáček do požadovaného směru a čekat, až se vozidlo "srovná". Reflex ovšem řidiči velí prudce sešlápnout brzdový pedál, čímž většinou dojde k absolutní ztrátě trakce a smyku, který už je nezvladatelný. 

Vytisknout

Diskuze: Česko pokryla ledovka. Jak jezdit a na co si dát pozor?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

První fotografie Kia Soul EV v evropské specifikaci

Evropská Kia Soul částečně odhalena, máme fotografie i první zajímavé údaje

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud