Pokud se řadíte mezi milovníky Fordů Mustang, pak už jste nejspíš slyšeli zajímavý příběh prvního prodaného kusu. Tentokrát se však podíváme na automobil, který se mezi lidi původně nikdy neměl dostat. Místo výstavy muzeu však jeden z prvních předprodukčních Mustangů s VIN 00002 skončil v Kanadě a nyní míří do aukce.
Pokud bychom chtěli najít úplně první předprodukční Ford Mustang, na jehož kapotě je umístěna plaketka s VIN 00001, museli bychom vyrazit do Dearborn v americkém Michiganu. Právě zde totiž stojí Muzeum Henryho Forda, ve kterém je zaparkovaný Ford Mustang kabriolet z roku 1964 právě s tímto číslem.
Vedle něj mělo stát zaparkované kupé s VIN 00002, ovšem to se vinou chybného transportu dostalo do dealerství Ford v kanadské oblasti Yukon, kde bylo prodané jako kterýkoliv jiný Mustang. A podle současných informací vystřídal vůz okolo 12 různých majitelů.
Nikdo z nich si přitom nejspíše několika drobných avšak důležitých detailů, které jim mohly naznačit, v jak vzácném voze to vlastně sedí. Vůz lakovaný v odstínu Caspian Blue byl vyroben v roce 1964 a stejně jako ostatní předprodukční modely se odlišoval například rovnou pákou převodovky, nebo odlišným druhem svarů.
Další zajímavost se ukrývala pod jeho kapotou, kde byl usazen řadový šestiválec Thriftpower o objemu 2.8 litru. Ten byl spojen s manuální třístupňovou převodovkou a nabízel se pouze u modelů vyrobených v roce 1964. Jeho pouhých 105 koní totiž nedokázalo držet krok s konkurencí a tak byl rychle nahrazen.
Pro někoho neznalého se tak muselo jednat o Mustang s tím nejhorším motorem, jaký byl v první generaci vůbec k dispozici. Odborníci však vědí, že historicky má vůz obrovskou hodnotu. To si uvědomuje i současný majitel Bob Fria, který vlastní vůz již cca 20 let. A nyní ho nabízí k prodeji prostřednictvím akčního serveru Barrett-Jackson.
Poprvé se ho pokusil prodat před 2 lety, tehdy však nabízená částka nepřekročila minimální hranici 300 000 dolarů (6,8 mil. Kč) a tak se vůz nikam nestěhoval. Letos však existuje slušná šance, že by vůz majitele změnit mohl. Už na první pohled je totiž v perfektním stavu a to nemluvíme o jeho historické hodnotě. Lidi z Fordu musí dodnes mrzet, že o něj vlastní chybou přišli a dnes tak nemůže stát po boku kabrioletu jako první vyrobený předseriový Mustang s karoserií kupé.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.