Správné použití mlhovek? Připomeňme si zákony i řidičskou etiketu

Mlhové světlomety
Mlhové světlomety, foto: Škoda Auto
Antonín Marek , AutoRoad.cz 17. listopadu 2018 10:00
Sdílej:

Vydalo by to na pořádnou knihu, sepsat seznam oblíbených řidičských nešvarů. Některé z nich ale přeci jen patří na první místa v pomyslném žebříčku. Pojďme si tedy zopakovat, kdy mlhová světla (vzhledem k zákonu a řidičské etiketě) použít a kdy naopak nikoliv. Pojďme být lepšími řidiči.

Víte, přemýšlím a říkám si, co je vlastně nebezpečnější. Nejednou jsem jako spolujezdec seděl vedle řidiče, který nevěděl, kde se v jeho voze taková mlhová světla vlastně zapínají. Shodou náhod jezdím totiž do práce již několik let přes místa, kde se pravidelně na jaře a na podzim tvoří mlhy, které by neuvařil ani vodník Kebule. Co je tedy horší, jezdit bez mlhovek nebo s nimi svítit pořád?

Nejdříve si řekněme, co o mlhových světlech říká odborná literatura.  V zákoně číslo 361/2000Sb. je v §32 napsáno:

§32 (4) Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.

V §2, což je vymezení pojmů zákona, se navíc dočteme:

ff) snížená viditelnost je situace, kdy účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty na pozemní komunikaci, například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunel.

Celá pravda se tedy skrývá v těchto třech odstavcích. Stejně tak, jako by měl každý řidič znát své auto (vědět jakými světly je vybaveno a kde se zapínají), měl by vědět i za jakých podmínek je smí (či musí) použít. Jak vyplývá ze zákona, zatímco použití zadních mlhovek je za snížené viditelnosti povinné, použití předních světel za snížené viditelnosti už je věcí dobrovolnosti. Ne každý vůz je proto předními mlhovkami vybaven. A zákon ve své podstatě nezajímá to, abychom dobře viděli, ale abychom byly dobře viditelní pro ostatní účastníky silničního provozu.

Situaci, kdy je na čase mlhová světla spustit, poznáme bezpečně. Mělo by se jednat o mlhu, sněžení či déšť natolik hustý, že nás donutí rapidně snížit cestovní rychlost. Aktuálním příkladem mohou být přívalové deště, které jsou spojeny s těmito vedry. Řidič za tak hustého deště nevidí před sebe, nerozpozná jízdní pruhy a je dezorientovaný. V takovém případě (pokud již za vámi nejede jiné vozidlo) jste povinni zadní mlhovou svítilnu použít. V případě za sebou jedoucí kolony vozidel by správně mělo zadní mlhovou svítilnu použít vždy poslední vozidlo. Je to stejné jako s použitím výstražných světel v případě stojící kolony vozidel.

Problém nastává ve chvíli, kdy taková situaci přejde, anebo vás dojede jiné vozidlo. V takovém případě bychom měli co nejrychleji zareagovat, a mlhové světla vypnout, jelikož řidiče jedoucí za vámi oslňujeme asi na tolik, jako vás v noci oslňují nevypnutá dálková světla protijedoucího vozidla. Navíc skrz zadní mlhovou svítilnu řidič špatně rozezná, kdy brzdíme. Ale jsme jenom lidé, může se stát, že zapomeneme. Od toho nás na použití mlhových světel upozorňuje intenzivní kontrolka na přístrojové desce. A pokud nepomůže ani a zahlédneme ve zpětném zrcátku automobil, který na nás bliká, měli bychom si vždy překontrolovat, že máme tyto věci v pořádku.

Podle šéfa dopravní policie v Táboře Jana Rychteckého se vždy najdou řidiči, kteří mlhovky nepoužívají, kdy mají, a naopak. „Ano, v poslední době řešíme užívání hlavně předních mlhových světel v době, kdy není potřeba. V poslední době jde o nešvar řidičů, kteří tak chtějí upozornit na vzhled svého vozu,“ upozornil Rychtecký a dodal, že řidiči tak hrozí pokuta až dva tisíce korun a odebrání jednoho bodu. Speciální kontroly zaměřené pouze na mlhová světla ale policisté dělat nebudou.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?