V posledních týdnech jsme si užívali příjemné babí léto, ovšem již zítra by do Česka měly dorazit první mrazy, které ověří přípravu vašeho automobilu. Pevně věříme, že většina motoristů už přezula na zimní pneumatiky a letní výbavu vystřídala ta zimní, včetně škrabky na led, rozmrazovače zámků a startovacích kabelů. Ale co kapalina v ostřikovačích?
Zimní a letní směs do ostřikovačů se liší v několika bodech, přičemž tím nejdůležitějším je samozřejmě teplota, při které dochází k zamrzání. U letní směsi to bývají teploty obvykle okolo nuly, podobně jako u běžné vody. Přidaná hodnota letních směsí totiž tkví v chemii, která pomáhá odstraňovat hmyz a další nečistoty, které na skle ulpí během horkých letních měsíců.
Pokud vás tedy překvapí silnější mrazy s letní směsí do ostřikovačů, je velice pravděpodobné, že vám celý systém zamrzne. V takovém případě ho ani nezkoušejte používat, neboť by mohlo dojít k poškození čerpadla ostřikovačů.
Nejsnazší první pomocí může být uložení auta do vyhřáté garáže, nebo nastartování a ohřátí motorového prostoru teplem z motoru. Jakmile se kapalina rozpustí, je dobré podívat se po možných poškozeních. Mrznoucí kapalina se totiž roztahuje a tak by mohlo dojít k popraskání plastové nádržky a gumových hadiček. To se ale bavíme o skutečně extrémních případech.
Za žádných okolností se však rozhodně nepokoušejte rozmrazit trysky ostřikovačů tím, že byste do nich lili horkou vodu - například z rychlovarné konvice. Kombinace horké vody a studeného vzduchu by totiž mohla vést až k popraskání čelního skla.
Jakmile se kapalina opět vrátí do tekutého stavu, nabízí se několik možností, jak jejímu opětovnému zamrznutí zabránit. Buď můžete zbytek letní kapaliny naředit aditivy, případně zimní směsí, nebo ji můžete zcela odčerpat a dolít zimní směs vhodnou pro teploty panující ve vašich oblastech.
To je ostatně i nejlepší prevence, kterou by dnes po práci měli zvážit všichni, kteří bydlí v oblastech s očekávaným výskytem mrazů a neparkují v garáži. Zimní kapalina v ostřikovačích vám navíc může pomoci i s odmrazováním čelního skla, což je rutina, která se s chladným počasím nevyhnutelně blíží.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?